Krönika

Ur led är tiden

Davids krönika. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

En ”utmaning” är något som skitit sig rejält, som när regeringen skulle betala ut elprisstöden. Så när absolut ingenting funkar kan man förstås säga att till och med tiden är ur led. Fast det ändå bara är en subjektiv betraktelse.

Tiden står nämligen helt stilla. Det är vi och allting runt om oss som rör sig. Frön blir sådda, blommor växer upp, blommar ut, vissnar och dör. Precis som vi. Men tiden bryr sig inte. Den bara finns där. Kanske som ett mått på något vi ändå inte begriper. Vår tid är vår tid men vad händer sedan? Kanske allt – eller ingenting.

Ibland är det inte bra att köra lastbil, man kan grubbla för mycket under alla timmarna ”between the roadsignes and the white lines”, som någon sjöng. Samtidigt blir tankarna ett känslomässigt stöd i livet utanför hytten – om man kommer ihåg dem…

Kanske på krogen i någon blarig diskussion med ett kvartersfyllo, vid middagen med några akademiska bekanta. Eller bara med hustrun efter middagen då man tömmer små limoncello­glas.

Frågan är vad vi gör med tidsperioden vi fått oss utmätt. Min pappa hade, som jag nog nämnt tidigare, ett ganska ”fint” jobb. Han var journalist och jobbade på Svenska Dagbladet. När han slutat benämnde han sitt arbetsliv som ”fyrtio förlorade år inom dagspressen”.

Jag har kört lastbil i stort sett hela mitt liv (min pappa älskade att åka med under senare år). Ett riktigt skitjobb enligt många, tungt och med hopplösa arbetstider.

Ändå kan jag inte på rak arm komma på att jag skulle ha gjort någonting annorlunda. Livet är på intet sätt perfekt men ändå ungefär så som jag vill ha det. Omgiven som jag är av bra kollegor, kärlek och vänskap.

Jag kan inte tacka en bra eller dålig tid för det. Men jag kan tacka mig själv, naturen, min mage och min sömn som stått mig bi i alla år. Samt omgivningen, husen (som jag ibland fått bygga och underhålla) och vägarna.

Kanske finns det två sorters tid; en tid som går att mäta. Som månvarv, solvarv eller antalet bakade bullar per dag. Sedan finns det ett annat slags tid. Den som bara finns där allting utspelar sig. Som en plats. Vad ska man kalla den? Evigheten? Eller Gud?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Wallon:
    10 november, 2023

    Många kanske skriver på om "Förlorade år" Själv tycker jag det är ett betyg på hur jag förvaltar den tid jag fått och lite "osvenskt" vill jag nog citera Bryan Adams istället: " those were the best days of my life"

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.