”Urholkad las ger tystare arbetsplatser”
Transport. – Centerns förslag skulle slå hårt mot Transports medlemmar. En stor majoritet jobbar i företag med färre än 50 anställda. Men även en utökning av två-undantaget till fyra eller fem personer skulle försämra anställningstryggheten radikalt.
Peter Winstén är avtalssekreterare i Transport, med ett förflutet som hamnarbetare. Han betonar att las och särskilt turordningsreglerna har stor betydelse för förbundets medlemmar:
– Utan reglerna kan arbetsgivarna godtyckligt välja vilka som ska sparkas. Personligen vill jag att två-undantaget skrotas helt.
– Med de urholkningar som flera partier vill göra är risken uppenbar att det blir tystare på arbetsplatserna. Folk kommer att dra sig för att jobba fackligt och vara ”besvärliga” i arbetsgivarens ögon.
Två-undantaget innebär inte att arbetsgivare kan välja ut två anställda som ska sparkas, utan två personer som får vara kvar – oberoende av deras plats på turordningslistan.
Peter Winstén kan inte säga exakt hur ofta Transport vid förhandlingsborden går med på att göra avsteg från sist-in-först-ut-principen. Men det är inte ovanligt, uppger han.
Han har heller inga exakta siffror på hur många av förbundets arbetsgivare som har högst 50 anställda. Eller högst tio.
– Men det är många. Låt säga att Sverigedemokraterna får igenom kravet på ett undantag för fem personer på företag med upp till tio anställda. Lek sedan med tanken på att ett åkeri med sex anställda vill bli av med ett jobbigt skyddsombud, en person som jobbat längst av alla i företaget.
– Företaget kan då hävda arbetsbrist, dra ner på en tjänst och göra undantag för de fem anställda man vill ha kvar. Vips är man av med skyddsombudet.
De gånger facket gör undantag från turordningen är det ofta kompetens som spelar in. Peter Winstén anser att företagen måste satsa mer på fortbildning:
– Arbetsgivarna borde ha större krav på sig att kontinuerligt kompetensutveckla personalen. Det är en fråga som kommer att bli allt viktigare i framtiden.