Close
Problemen med potthåll är större än vanligt i år på grund av växlande väderlek på många håll i landet. Väderförhållandena ställer också till det vid lagning. (GENREBILD)
Close

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Isgropiga vägar som skulle kräva terrängfordon, djupa hål i körbanorna, väghållning som försenar eller omöjliggör transporter.

Bristerna i vinterns vägunderhåll har skapat vrede och stress, inte minst bland yrkesförare och åkare.

Bland annat i Värmland har flera åkare ibland tvingats ställa lastbilar eftersom de inte vågat köra på de isiga vägarna. Chaufförer har också fått vänta i timmar på sandning eller saltning – eller kört trots väglaget.

Och det handlar inte bara om de mindre vägarna utan även riksvägar. Nu växer kritiken.

Ronnie Persson. Foto: John Antonsson

– Det är inte bara våra bilar som skakar sönder, det är vi även vi chaufförer som skakar sönder, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare i Filipstad och skyddsombud för Transport.

– Vi har ont i axlar, nackar och rygg. Man har en rädsla, rätt för som det är kan du få ett kast på bilen och möta en timmerbil.

Ronnie Persson är inte den enda som reagerat. När han medverkade i SRP4 Värmland på tisdagen talade också Magnus Mellqvist, Filipstad, om hur väglaget påverkar mentalt – under 40 år som timmerbilschaufför har han aldrig varit med om att väglaget varit så dåligt:

– Jag mår psykiskt dåligt ibland när man ska ut på de här vägarna som bara är is. Det är faktiskt 70 ton jag håller i ratten, och det är ett ju ansvar – det är ju min arbetsmiljö det handlar om, och även säkerheten för dem jag möter, och det blir påfrestande.

Diskussionerna om väglaget har pågått under hela vintern.

– Det här är det värsta jag varit med om, framför allt att det varit under så lång period – och det är ju inte vara väglaget utan även kylan, sa Åsa-Linda Ludvigsson, busschaufför och skyddsombud på Keolis i Karlstad, till P4 Värmland redan i januari.

– Jag känner två, tre stycken inklusive jag själv som varit sjukskrivna – värk i axlar, nacke och man blir psykiskt trött.

”Gör det som står i vår makt”

Trafikverket framhåller att myndigheten, som har ansvar för väghållningen på statliga vägar, är medveten om problemen.

– Vi vet att det finns utmaningar på sina ställen. Vi jobbar också med förbättringar, säger Karl Blad, enhetschef på Trafikverket Region Mellersta väg, dit Värmland hör.

Samtidigt har vintern hittills inte varit extrem vinter, enligt Trafikverkets enhetschef. Det är snön, snödrev, halkan och temperaturskillnaderna som ställt till det. På den direkta frågan i P4 Värmland, om Trafikverket inte borde klara vägunderhållet under en trots allt icke-extrem vinter svarar Karl Blad:

– Ja det kan man tycka, men jag kan inte säga så mycket annat än att vi gör det som står i vår makt.

Bara provisoriska lagningar

Trafikverkets egen statistik visar att potthålen blivit fler. Antalet anmälda fordonsskador, orsakade av hålen, ökade med 40 procent 2023 jämfört med året innan.

Flera faktorer har lett till att så många potthåll uppkommit den senaste tiden. En regnig höst med blött väglag följt av en kall inledning på vintern har gjort att vatten som runnit ned i mindre håligheter expanderat – och sprängt ut större hål.

De senaste veckorna har vädret växlat kraftigt på flera håll; det har fryst och tinat om vartannat.

Så här års gör Trafikverket bara provisoriska lagningar, främst på de stora vägarna. De mindre vägarna får vänta.

– De provisoriska lagningarna håller inte länge utan måste lagas om och om igen. Och det har gjorts mycket sådana reparationer i vinter, mycket mer än det brukar vara, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

Trafikverket uppger att lagning av potthåll är prioriterat, och att myndigheten försöker ”lappa” körbanorna så fort det går. Men det stora antalet potthål gör också att det är nödvändigt att prioritera lagning av hål där påverkan på trafiken är som störst.

Så snart Trafikverket får kännedom om skador på en statlig väg ska skadorna märkas ut för att varna.
De statliga vägarna inspekteras regelbundet av Trafikverkets entreprenörer. Men det är inte alltid enkelt att åtgärda potthålen. Även här spelar vädret stor roll: Är det för kallt eller blött fäster inte asfalten ordentligt. Då används så kallad kall-asfalt i väntan på att det går att laga mer permanent.

Sniklösning på vägproblem?

Trafikverket arbetar sedan snart tio år med att framför allt anpassa hastigheten för att öka trafiksäkerheten. Tidigare prioriterades i stället mötesfria vägar. Framför allt är det tidigare 90-vägar som ”drabbats” där maxfarten sänkts till 80 kilometer i timmen.

Målet är att fram till nästa år sänka hastighetsgränsen på cirka 425 mil statlig väg och höja den på cirka 120 mil statlig väg.

Hur mycket säkrare vägarna blir med lägre hastighetsgränsen är omtvistat. Restiderna blir det definitivt. Värst drabbat i sammanhanget är Stockholmsregionen och Dalarna, och den samhällsekonomiska kostnaden för hastighetssänkningarna är en miljard kronor mellan 2011 och 2020, visar en analys som arbetsgivarorganisationen Transportföretagen beställt.

Kritiker menar att det är ett sätt för Trafikverket att spara pengar snarare än att värna trafiksäkerheten.  Det eftersom det är olika underhållskrav på en 90- och en 80- väg. För vägar över ett visst antal fordon per dygn exempelvis det tillåtna spårdjupet på en 80-väg högre än om det hade varit en 90-väg. Att sänka hastighetsgränsen på en väg kan alltså vara ett enkelt sätt att spara pengar.

– Man kan ju misstänka att det är ett sätt att tillåta en sänkt vägstandard, säger färdtjänstföraren Ronnie Persson.

Något som väcker irritation i sammanhanget är enligt honom även att det på många av vägarna med hastighetsgräns på 80 är vanligt med fartkameror. Det leder ofta till att ”vanliga Svenssons” drar ned farten till 60–70 förbi kamerorna, vilket ytterligare gör körtiderna längre för yrkesförare. Något som framför allt drabbar tung trafik.

Diskussioner med ministern

Nyligen träffade företrädare för branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att diskutera åkerinäringens erfarenheter av vinterväghållningen.

Åkeriföretagen la fram sin syn på problemen med dagens väghållning och la fram förslag till förbättringar för ministern.

Ett av förslagen är att se över de kriterier som i dag styr resurserna för väghållning, och som enligt branschorganisationen bättre behöver anpassas till dagens behov och trafiksituation. Att se över upphandlingsmodeller är ett annat förslag.

Sveriges Åkeriföretag framhöll också att trafiken, liksom efterfrågan på transporter, ökat kraftigt de senaste årtiondena. Och att fler 2+1-vägar ställer andra krav på vinterväghållningen. Det gör också det ökade antalet ”EU-ekipage”, med tvåaxlig dragbil, enligt branschorganisationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Lundin:
    21 februari, 2024

    Råkade förra veckan ut för potthål i Stockholm på Essingeleden där jag fick en sådan smäll i lastbilen och på släpet att första axeln på släpet höger sida fick alla 6 hjulbultar avslagna av kraften och 2 hjul lossnade i rusningstrafik. Som tur var så uppmärksammades detta på en gång och ingen människa blev skadad denna gång.
    Tycker det är bra att du tar upp potthpålsproblemet i Sverige. Detta problem har bara blivit värre och värre för varje år.. man lagar med skyltar.. varning för ojämn väg och så är det år efter år.

  2. Pelle Axner:
    18 februari, 2024

    Äntligen lyfts frågan om hur vi som tvingas åka på dessa dåliga vägar hela dagarna, för att det är vårat jobb drabbas. Mycket bra! Jag kör en taxibuss inom de samhällsbetalda resorna i Skaraborg. Det är lika illa med vägbanorna här. Sveriges RSO kanske skulle ligga på lite mer över hela landet.

  3. Michael Detterstam:
    15 februari, 2024

    Mycket bra. Speglar den verklighet man upplever.

  4. Peter Rattfält:
    15 februari, 2024

    Man undra ju också om överlasten på lastbilar. Vägarna tar väl stryk av att de är alldeles för överlastade. Vägarna är avsedda för ett visst tryck men om det körs med mycket mer än man får så ökar väl skador pga det också.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.