Usla villkor på Best Transport
Åkeri. Löner som inte går att leva på och böter för chaufförer som gör fel. Flera medier rapporterar om dåliga villkor hos Best Transports underleverantörer.
Dagens Industri (DI) berättar att chaufförer som kör för underleverantörer till Best kan tjäna så lite som 251 kronor för ett fyratimmarspass på kvällstid.
Tidningen har kommit över uppgifter från Bests interna system, som visar en ersättningsmodell som är minst sagt snål. När Best körde hem vin fick åkerierna mellan 32 och 42 kronor per leverans – kvällstid.
Underentreprenörerna, där förarna i regel är anställda, fick i vissa fall behålla 30 procent av vad transportköparna betalat. Resten hamnade i Bests ficka.
Flera före detta förare har pratat med DI och berättat om löner som är svåra att leva för. En förare berättar att hen jobbat alla vardagar och fått ut lön så låg som 7000 kronor i månaden.
Förare straffas
Best har länge marknadsfört sig som ett miljövänligt bolag. Bilarna tankas med HVO. Men om en förare missar att tanka 100 procent förnyelsebart, eller glömmer att redovisa, skickas ett vite till åkeriet. Expressen skriver att det inte är ovanligt att det blir förarna som får stå för den saftiga notan.
Förarna ska inte betala viten, hävdar Best vd Niklas Knight i DI:
– Förekommer det ska jag göra vad jag kan för att bidra till att det upphör, säger han.
Transports centrala ombudsman Joakim Guttman reagerade starkt när han fick reda på villkoren.
– Situationen de tidigare anställda vittnar om är ytterst allvarlig. Att behandlas så borde inte förekomma i den tid vi lever i nu.
– Det är ett ofog om man ska betala avgifter till åkaren eller transportören så att man inte har mat för dagen. Det finns starka ord vi kan använda för sånt.
Kommer Transport agera?
– Ja. Men problemet är att vi inte vet vilka företag som kör för centralerna. De informerar oss inte om det. Det bästa vore om vi har medlemmar på åkerierna, då får de gärna komma till oss och berätta om sin situation.
– Tyvärr är det många killar och tjejer som är 19-20 som inte tänker på att gå med i facket. De är mest glada för att ha fått ett jobb.
Best har kollektivavtal med Transport. Däremot ställer speditören inget krav på att underleverantörerna ska ha det. Inom kort kommer Transport att träffa Best och inleda en dialog.
VET DU MER? KONTAKA TRANSPORTARBETAREN!