Utan kollektivavtal står vi oss slätt

Sista krönikan. Transport och andra fackförbund står inför ytterst svårhanterliga problem, skriver Lars Lindgren. Här kommer den sista krönikan han skrev som ordförande i Transport.

Förhandlingarna för att nå nya kollektivavtal har nu börjat. För vår del är transportavtalet först ut, tätt följt av miljöarbetareavtalet.

Många timmar kommer det troligtvis att gå åt innan vi når en överenskommelse med vår motpart Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Kollektivavtalen är garantin för att alla som arbetar i Sverige ska ha anständiga anställningsvillkor, och en viktig påminnelse om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Kollektivavtalen är i stort sett det enda skyddet mot hårdexploatering av arbetskraft. Dessutom säkrar de ett antal försäkringar som gör det möjligt för flertalet att bli sjuka och gå i pension utan att hamna i ren fattigdom.

De närmare 700 kollektivavtal som finns på arbetsmarknaden är själva förutsättningen för att klassklyftorna i vårt land inte har växt sig helt ohanterliga.

Detta har också flertalet i den arbetande befolkningen förstått. Enlig Medlingsinstitutets statistik har den fackliga organisationsgraden sjunkit, men ligger ändå kvar kring 70 procent för hela arbetsmarknaden. Samtidigt täcks omkring 90 procent av företagen av kollektivavtal.

På ett övergripande plan ser det alltså ut som den svenska modellen står stark. Ändå står vi inför ytterst svårhanterliga problem. För den svenska modellen kräver en hög organisationsgrad för att fungera.

Hela systemet bygger på att den arbetande befolkningen/arbetarklassen har förmågan att organisera sig fackligt och driva fram kollektivavtal. Där det inte finns kollektivavtal finns i praktiken nästan ingenting.

Den medvetenheten har tunnats ut, och det gäller i särskilt hög grad dem som arbetar inom den privata servicesektorn. Där ligger den fackliga organisationsgraden på 51 procent och bland ungdomarna är viljan att ansluta sig ännu mycket lägre. Det är djupt oroväckande.

Väldigt många av nittiotalisterna vet inte vad facket är och vilken betydelse det har för en väl fungerande arbetsmarknad. Ingen, inte föräldrar och inte skolan, har snackat med ungdomarna om facket. Många får inte ens frågan om de vill bli medlemmar när de väl kommer ut på sitt första jobb.

Detta måste vi ändra på. Det är inte mycket lönt för avtalsdelegationerna att förhandla fram bra kollektivavtal om det inte finns fackliga medlemmar som ställer krav på att de tillämpas.

Samtidigt måste vi inse att en rad faktorer har försvårat det fackliga organiseringsarbetet. EU:s fria rörlighet, individualiserad kultur, arbetsgivarnas rätt att importera arbetskraft från länder utanför EU, är bara några av dem. Sammantaget har de påfrestningarna blivit oerhört svårhanterliga för oss och andra LO-förbund inom de privata servicenäringarna.

Trots svårigheterna hoppas jag att alla medlemmar i förbundet närmast ser det som ett personligt ansvar att minska riskerna för att kollektivavtalen försvagas, både genom att värva medlemmar och säkra att avtalen tillämpas på de egna arbetsplatserna. På så sätt så stärker vi också förhandlingspositionerna för våra avtalsdelegationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.