”Utan transportarbetare stannar Sverige”
Talare. Inget enskilt förslag som löser allt, men fler förslag för att göra transportbranschen schystare. Det var budskapet från infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon talade till Transportkongressen.
– Det är ingen överdrift att påstå att utan transporter stannar Sverige. Det är ett arbete som utförs varje dag för att allt ska fungera. Så det är inget smicker när jag säger att utan transportarbetare stannar Sverige, sa Anna Johansson i inledningen av sitt tal till kongressen.
Anna Johansson har ansvar för många av de politikområden som påverkar transportarbetarnas vardag mest. Ministern tog upp att regeringen infört flera regler för att göra konkurrensen på vägarna mera rättvis.
– Branschen har präglats av allt annat än schysta villkor. Vi har nästan dagligen fått rapporter om chaufförer som lever under orimliga förhållanden, säger Anna Johansson till kongressens deltagare.
Transportarbetaren har tidigare berättat att EU-kommissionen kom med sitt mobilitetspaket, där behandlas frågor om bland annat cabotagetrafik. Från Transports håll uttrycktes viss oro över förslaget.
– Det finns delar som är bra, jag tycker att det är positivt att kommissionen uppfattar att det finns problem, säger Anna Johansson.
– Vi har ett samarbete med Frankrike, Tyskland och några till länder som vill gå länge än kommissionens förslag.
När en minister åker till EU företräder hen den åsikt riksdagen gett i uppdrag. I riksdagen har Alliansen och Sverigedemokraterna majoritet. Därför ville Anna Johansson inte gå in på detaljer om vad hon och regeringen vill ändra i förslaget.
Schystare villkor i transportbranschen, det var något Anna Johansson tryckte på flera gånger under sitt tal. Men enligt henne finns inte någon enskild åtgärd som löser problemen. Snarare handlar det om att hela tiden hitta nästa och nästa steg mot en bättre bransch.
– Marknaden är bra på mycket, men en marknad som inte får gränser kommer att leda till rovdrift på miljö och människor. Transportbranschen behöver precis som alla andra branscher regler som gör att det finns schysta villkor, säger Anna Johansson.