Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.
Jag trivs bäst tillsammans med kollegor. Att ha arbetskamrater omkring mig. Men det ser olika ut för alla. Du är kanske en av Transports många medlemmar som tillbringar största delen av din arbetstid på egen hand. Och trivs med det.
Det är tur att vi alla är olika. Det gör mig ont när jag läser om föräldrar som gör allt för att deras barn prompt ska genomgå en akademisk utbildning. Som absolut inte vill att barnen ska hamna i ett arbetaryrke. Vem ska då köra varor och persontransporter, eller se till att vi får rätt varor och tidningar och vilka håller ordning och reda? Det har sagts förut och kommer att sägas igen, utan transportare stannar Sverige.
Och det behövs folk till olika slags transportbranscher. Det saknas tusentals lastbilschaufförer enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (Tya). Och branschorganisationen Säkerhetsföretagen påtalar stor brist på personal till säkerhetsbranschen. Transport organiserar medlemsgrupper i framtidsyrken skulle man kunna säga.
Från den 1 februari är kabinpersonal inom flyg en ny grupp i Transport. Med nya grupper och nya medlemmar finns också möjlighet att engagera fler. För det behövs olikheter i representationen av en förening. Folk med olika erfarenheter och kunskaper är viktiga för föreningen. Det gör något att se folk i ledande ställning som man kan identifiera sig med. Då kan det bli bra återväxt.