Utan trumfkort krävs nya förslag

Ledare. De kommande tio månaderna blir ovanligt intensiva för Transport. Avtalsrörelsen ska slutföras. Kvar är flyget och problembarnet, taxiförarna.

Parallellt måste förbundet börja förbereda nästa lönerörelse som rullar i gång redan våren 2017. Förklaringen är att LO-förbunden i huvudsak tecknat ettåriga avtal.

För Transports del är det också dags för kongress. Den hålls i början av juni.

Redan nu kan medlemmar och avdelningar börja fila på motioner. Vad ska förbundet jobba med de kommande fem åren? Vad ska prioriteras? Bättre försäkringar? Tryggare anställningar?

En nyckelfråga är medlemsvärvning. Trots stora satsningar på facklig organisering har förbundet stannat kring 61 500 medlemmar.

Spelar det någon roll om bara 20–30 procent av de anställda är med i facket? Ja, i högsta grad. Facket är inget annat än summan av medlemmarna – summan av organiserade, engagerade arbetstagare. Glöm eventuella tankar på att facket skulle vara en egen organism med dolda krafter, som kan tvinga arbetsgivare till eftergifter och bättre villkor för branschens anställda.

Hur ska facket förmå fler att bli medlemmar? Hur ska Transport agera i ett läge där ett av de gamla trumfkorten – avtalsförhandlingarna och högre löner – blivit snöpt? Numera dikteras villkoren av en allians där Konjunkturinstitutet, Svenskt Näringsliv och industrifacken håller i taktpinnen.

För egen del minns jag ett spontanmöte med en ombudsman på IF Metall i Karlskoga. Vi kom att prata om löner och individuell lönesättning, något som Transport som i princip enda fackförbund säger benhårt nej till.

Personligen har jag under 20 års tid skrivit många artiklar om individuella löner. Det har varit svårt att hitta några fakta som stödjer tesen att olika löner ger högre produktivitet eller andra fördelar på arbetsplatserna.

Men ombudsmannen i Karlskoga pekade på en intressant faktor.

När IF Metall väl har tecknat ett nytt centralt avtal med arbetsgivarna – då startar det lokala fackliga arbetet på avdelningen! Ombudsmän och fackliga förtroendemän hjälper till med lokala löneförhandlingar på arbetsplatserna.

Fördelningen av lönepotten blir inte sällan en stridsfråga. I den matchen stödjer IF Metall naturligtvis sina betalande medlemmar. De som står utanför får klara sig själva.

Jag säger inte att Transport ska ge upp motståndet mot individuella löner för att på det sättet förmå fler att gå med i facket. Men något behöver göras för att höja organisationsgraden ordentligt i delar av förbundet.

Annars kommer fler branscher att sluta som taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.