Utbildare anklagas för YKB-fusk
Safeside education anklagas för att fuska med YKB-kurser. Utbildningsföretag granskas av Transportstyrelsen som fått in uppgifter som gjort att myndigheten startat sin tillsyn. – Våra kurser håller måttet och är inte för korta, säger företagets vd Mats Lundberg.
– Vi har en pågående tillsyn, säger Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.
Han kommenterar inte fallet så länge denna tillsyn pågår, men svarar på allmänna frågor om kraven på utbildningarna för chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB).
Transportarbetaren har från flera håll fått uppgifter om att Safeside education i Dalarna vid något eller flera tillfällen har kortat ner de fem delkurserna, som ska ta en dag vardera, till ungefär tio timmar plus ett telefonförhör.
Gunnar Holgersson kommenterar utan att koppla sitt uttalande till detta företag:
– Om ett företag ordnar sina kurser på det sättet tyder det på att det bryter mot regelverket. I så fall krävs en mer omfattande tillsyn. Och om myndigheten kommer fram till att en tillståndshavare inte följer kraven i regelverket och inte utbildar enligt sin undervisningsplan kan det ytterst bli tal om att varna eller återkalla tillståndet.
Om myndigheten beslutar att återkalla tillståndet har företaget rätt att överklaga detta till domstol.
Mats Lundberg, vd och hälftenägare i Safeside education, bekräftar att hans företag granskas av Transportstyrelsen. Han hävdar att myndigheten har fått falska uppgifter om att företagets kurser är för korta.
– Men jag tror att kurslängden kommer att halveras på tio års sikt, säger han. Det ingår många moment som inte alla har någon glädje av.
Safeside education startades 2011 och har sedan dess stadigt ökat både sin omsättning och sitt resultat. Företaget håller flera olika utbildningar för yrkesförare.
Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.
Hittills har ett företag fått sitt tillstånd indraget efter beslut av myndigheten.
– Men de chaufförer som har gått kurs hos företag som blivit av med tillståndet eller har varnats blir inte av med sin YKB, säger Transportstyrelsens Gunnar Holgersson.