Utbildning fokuserar på vältrisk
Hur lätt är det egentligen att lastbilen välter? Det ska yrkesverksamma inom åkerinäringen få lära sig i höst. Den 4 november är det premiär för kursen ”vältrisker och säkrare körning med hög tyngdpunkt”.
Petter Lobrinker är projektledare på Transportfackens yrkes och arbetsmiljönämnd som arrangerar utbildningen, som startar i Grums:
– Hela poängen med kursen är att höja medvetenheten. Det här kan hända dig. En kilometer i timmen kan avgöra om du välter eller inte. Du kan ha kört i samma rondell i 30 år med din lastbil, men en dag får du ett samtal som gör att du blir stressad och kör en kilometer för fort, och då händer det. De flesta vet inte ens att de har varit nära att välta.
Vad händer på kursen?
– Vi kommer att ha teori och erfarenhetsutbyte men också en hel del upplevelser. Bland annat ska vi ha en övning där man får välta runt i en hytt. Vi kommer också att ha modellbilar som vi lastar och välter.
Vad krävs för att minska antalet vältolyckor?
– Enkla, billiga saker som information, kunskap om fordonet och en bra attityd till säkerhet på företaget där man jobbar. Att man som vanlig medarbetare, som skyddsombud eller chef hela tiden har det här på agendan.
Vägbanans betydelse då?
– Vissa vägbanor är sämre och det finns dåligt reparerade vägar och svaga vägkanter, så där ska man göra en riskbedömning innan man åker ut. Vad ska man köra för typ av last? Vilken bil kör man? Vilka hämtstopp har man? Plus att man lär känna sitt eget fordon.
Fotnot. Handboken Vältrisker och säkrare körning med hög tyngdpunkt, som kursen kommer att utgå ifrån, finns att köpa på tya.se.