Utbildning ska minska olyckorna
Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.
– Vi har gjort en förstudie där vi har tittat på olycksstatistik, vad lagstiftningen säger och hur åkerierna arbetar med det här i dag. Nu ska den behandlas i Tyas styrelse, säger Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17 Skövde-Borås.
Vad finns det för regler kring lastning i dubbla plan?
– Det finns egentligen inget reglerat förutom att det ska vara tryggt och säkert. Det finns heller inget besiktningskrav på den här typen av ekipage, som det gör för bakgavellyft.
Hur vanligt är det med olyckor kopplade till dubbla lastplan?
– När vi har tittat på olycksstatistiken så har vi hittat 31 fall mellan 2015 och 2020 som handlar om balkolyckor och dubbelplan. Det är svårt att se exakt hur många som rör dubbelplan.
– Men det handlar om svåra olycksfall som har lett till antingen sjukskrivning i minst 30 dagar, medicinsk invaliditet eller dödsfall. Så det är allvarligt.
Vad beror olyckorna på?
– Det kan handla om att vajrar går av eller att sprintar och väggfästen är för slitna. Det råder också en osäkerhet kring hur dubbelplansekipagen ska underhållas och hur man ska kunna se och upptäcka materialbristningar.
– Det finns ju ingen scanningsutrustning som kan kolla hållfastheten i vajrar och liknande. Det finns i byggbranschen, men skulle vara väldigt dyrt för åkerierna att köpa in.
– Det finns också en osäkerhet på åkerierna kring regelverk och vad man får göra och inte. Hur långt sträcker sig ansvaret och för vem? Vissa verksamheter kontrollerar inte sin utrustning mellan tillståndsperioder och saknar löpande underhåll.
Vad behövs för att minska olyckorna?
– Eftersom skadorna blir allvarliga när det väl händer något behövs mer utbildning. Föraren som lastar och lossar behöver ha kunskap om hur man lastar säkert med dubbelplan. Det är nummer ett. Sedan ligger ansvaret på arbetsgivaren att service och underhåll sköts.
Vad kan Tya göra?
– Eftersom utbildningen ser olika ut på olika åkerier, skulle det behövas en säkerhetskampanj till alla åkerier som jobbar med dubbelplan. Det finns goda exempel, en del åkerier använder sig av filmer som visar hur man jobbar med dubbelekipage. Det är ett bra sätt att göra det mer förståeligt.
– E-utbildning för bakgavellyft finns redan, det vore bra om det fanns motsvarande om att jobba med dubbelplan.