Utbredd ilska bland Scanias chaufförer
Chaufförerna på Scanias åkeri, Transportlaboratoriet, är förbannade. Bolaget har lagt om körningarna från Södertälje till Holland och infört så kallade spetsbyten. – Det gör att traktamentet försvinner. Som chaufför får du 10 000 kronor mindre i plånboken. Men det värsta är att bolaget strukit bort all övertid som förarna redovisat, säger en anställd.
Lastbilstillverkaren Scania har ett eget åkeri, Scania Transportlaboratorium. Företaget kör i huvudsak motorer, växellådor och andra fordonsdelar från Södertälje till Zwolle i Holland.
Parallellt med den rena transportverksamheten passar Scania på att testa motorer och annan utrustning på bilarna. Målet sägs också vara att utveckla själva körningen så att den blir ekonomisk, miljömässig och trafiksäker.
Transporterna utförs med både anställd personal och inhyrda förare från Manpower. Under en längre tid har det gnisslat bland chaufförerna. Det rullande skiftschemat innehåller mycket helgjobb och anses pressat.
I början av augusti la Scania om trafiken. Den hade tidigare baserats på så kallade helsvängar. Varje dag, året runt gick tio lastbilsekipage från Södertälje mot Holland. I omvänd riktning rullade tio andra bilar – från Zwolle.
Upplägget innebar att alla chaufförer körde hela vägen mellan Sverige och Holland. Dygnsvila togs i Danmark och Holland.
Helsvängarna är populära, uppger flera förare som Transportarbetaren pratat med. Körningen har baserats på Transports utlandsavtal och ger skaplig lön och framför allt en rejäl traktamentsersättning.
På sensommaren las trafiken alltså om. Fyra av de tio dagliga bilarna går fortfarande som ”helsvängar”.
Men för sex gäller nu ”spetsbyte”. Förarna kör bara en kort delsträcka – exempelvis Södertälje–Jönköping. Där byter man bil och kör tillbaka samma väg. Eftersom chauffören kommer tillbaka till utgångspunkten betalar Scania inget traktamente. Företaget har valt att tillämpa det vanliga Transportavtalet, inte utlandsavtalet.
En förare säger:
– Visst, spetsbyte är inte dumt som företagsidé. Problemet är att det inte fungerar vid våra körningar. I Tyskland, vid exempelvis Hamburg, uppstår hela tiden trafikstörningar.
– När en Scaniabil väl blivit försenad fortplantas förseningen genom hela spetsbytessystemet. Förut kunde vi ofta ta igen tiden, nu är det omöjligt.
Resultatet har blivit enorma mängder övertid, uppger föraren. Och det är de timmarna som nu retat upp förarna till bristningsgränsen.
Den anställde chauffören säger:
– Såvitt vi förstår har Scania gjort en teoretisk beräkning av hur lång tid körningarna borde ta. All redovisad övertid, utöver det, har strukits bort.
– Att arbetsgivaren bara stryker mängder av arbetad tid! Det känns fruktansvärt kränkande. Många är asförbannande. Jag vet knappt om jag orkar fortsätta jobba, innan det här är utklarat.
De anställda har också reagerat över nya instruktioner för hastighetsanpassning. En av de intervjuade förarna berättar att han tidigare följt trafikrytmen och då kört omkring 83 kilometer i timmen på motorvägen i Sverige.
– Nu gäller strikt anpassning. 80 kilometer på motorvägen är ju bra, men vi ska också köra i 60 i Tyskland. Det är den gräns som gäller på vanliga tyska landsvägar. Ingen trafikant kör så sakta, det skapar mängder med farliga omkörningar.
Scania och Transports Nyköpingsavdelning kommer att ta upp tvistefrågorna vid en förhandling måndagen den 14 oktober.