Utbredd ilska bland Scanias chaufförer

Chaufförerna på Scanias åkeri, Transportlaboratoriet, är förbannade. Bolaget har lagt om körningarna från Södertälje till Holland och infört så kallade spetsbyten. – Det gör att traktamentet försvinner. Som chaufför får du 10 000 kronor mindre i plånboken. Men det värsta är att bolaget strukit bort all övertid som förarna redovisat, säger en anställd.

Lastbilstillverkaren Scania har ett eget åkeri, Scania Transportlaboratorium. Företaget kör i huvudsak motorer, växellådor och andra fordonsdelar från Södertälje till Zwolle i Holland.

Parallellt med den rena transportverksamheten passar Scania på att testa motorer och annan utrustning på bilarna. Målet sägs också vara att utveckla själva körningen så att den blir ekonomisk, miljömässig och trafiksäker.

Transporterna utförs med både anställd personal och inhyrda förare från Manpower. Under en längre tid har det gnisslat bland chaufförerna. Det rullande skiftschemat innehåller mycket helgjobb och anses pressat.

I början av augusti la Scania om trafiken. Den hade tidigare baserats på så kallade helsvängar. Varje dag, året runt gick tio lastbilsekipage från Södertälje mot Holland. I omvänd riktning rullade tio andra bilar – från Zwolle.

Upplägget innebar att alla chaufförer körde hela vägen mellan Sverige och Holland. Dygnsvila togs i Danmark och Holland.

Helsvängarna är populära, uppger flera förare som Transportarbetaren pratat med. Körningen har baserats på Transports utlandsavtal och ger skaplig lön och framför allt en rejäl traktamentsersättning.

På sensommaren las trafiken alltså om. Fyra av de tio dagliga bilarna går fortfarande som ”helsvängar”.

Men för sex gäller nu ”spetsbyte”. Förarna kör bara en kort delsträcka – exempelvis Södertälje–Jönköping. Där byter man bil och kör tillbaka samma väg. Eftersom chauffören kommer tillbaka till utgångspunkten betalar Scania inget traktamente. Företaget har valt att tillämpa det vanliga Transportavtalet, inte utlandsavtalet.

En förare säger:

– Visst, spetsbyte är inte dumt som företagsidé. Problemet är att det inte fungerar vid våra körningar. I Tyskland, vid exempelvis Hamburg, uppstår hela tiden trafikstörningar.

– När en Scaniabil väl blivit försenad fortplantas förseningen genom hela spetsbytessystemet. Förut kunde vi ofta ta igen tiden, nu är det omöjligt.

Resultatet har blivit enorma mängder övertid, uppger föraren. Och det är de timmarna som nu retat upp förarna till bristningsgränsen.

Den anställde chauffören säger:

– Såvitt vi förstår har Scania gjort en teoretisk beräkning av hur lång tid körningarna borde ta. All redovisad övertid, utöver det, har strukits bort.

– Att arbetsgivaren bara stryker mängder av arbetad tid! Det känns fruktansvärt kränkande. Många är asförbannande. Jag vet knappt om jag orkar fortsätta jobba, innan det här är utklarat.

De anställda har också reagerat över nya instruktioner för hastighetsanpassning. En av de intervjuade förarna berättar att han tidigare följt trafikrytmen och då kört omkring 83 kilometer i timmen på motorvägen i Sverige.

– Nu gäller strikt anpassning. 80 kilometer på motorvägen är ju bra, men vi ska också köra i 60 i Tyskland. Det är den gräns som gäller på vanliga tyska landsvägar. Ingen trafikant kör så sakta, det skapar mängder med farliga omkörningar.

Scania och Transports Nyköpingsavdelning kommer att ta upp tvistefrågorna vid en förhandling måndagen den 14 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.