Utbrytare startar eget SÅ

Det är dags att ta i med hårdhandskarna för att få ordning på den hårt pressade åkeribranschen. Sveriges Åkeriföretag gör inte tillräckligt mycket, anser lastbilsägare som bildar en ny organisation.

Idén om en ny branschorganisation kläcktes för ett bra tag sedan och fram till i går hade ett 40-tal mindre åkerier visat intresse. Men när Sveriges Radio Göteborg gick ut med nyheten ökade intresset och åkeriägaren Håkan Alexanderssons telefon har gått varm.

– Bland annat fick vi med oss ett stort åkeri som är jätteintresserat, säger han. Det är roligt att se att det inte bara är små som vill se en förändring.

Under namnet Svensk lastbilsägarförbund (SLF) ska den nya organisationen ägna sig åt att påverka. Precis som Sveriges Åkeriföretag (SÅ) ska den inte bli en arbetsgivarorganisation som sluter kollektivavtal med facket. Att den bildas beror på att SÅ, enligt Håkan Alexandersson, inte är tillräckligt påstridiga.

– Man syns inte, man hörs inte och då finns man inte.

Vad kunde vara bättre?

– Först och främst borde SÅ driva våra frågor så att de hörs och syns i medierna. Sen får man inte vara rädd att gå över partigränser och diskutera med dem som driver våra frågor. Organisationen får inte binda upp sig och vara rädd för att man blir stämplad som det ena eller det andra. Som när vi var i Bryssel till exempel, då pratade man inte ens med Sverigedemokraterna.

– Vi kommer att vara politiskt obundna och vi kommer att tala med dem som driver vår bana och den vill vi ska köras hårt, för det blir bara värre och värre. Jag vill ha svensk personal i mina bilar till vettiga löner.

Åsa Sköld, pressekreterare på Sveriges Åkeriföretag, säger till Transportarbetaren att SÅ är överens med Håkan Alexandersson om att det är en stenhård konkurrenssituation som råder i dag.

– Men vi är en medlemsstyrd organisation. Genom att vara medlem kan man också påverka vilka frågor vi driver om man nu inte är nöjd. Våra medlemmar har vi daglig kontakt med, vårt högst beslutande organ är medlemmar och medlemsföretagare och det är de som gör den prioritering som vi som organisation sen har att leverera.

Tycker ni själva att det finns någon anledning till självkritik?

– Ingenting är så bra så att det inte kan förbättras. Vi har ju också lyckats med ett antal saker, till exempel har vi fått en lagstiftning om klampning av fordon och krav på dokumentation.

Hur ser ni på att en ny branschorganisation bildas?

– Så många som möjligt som jobbar för branschens bästa, det är väl bara bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.