Utbrytare startar eget SÅ
Det är dags att ta i med hårdhandskarna för att få ordning på den hårt pressade åkeribranschen. Sveriges Åkeriföretag gör inte tillräckligt mycket, anser lastbilsägare som bildar en ny organisation.
Idén om en ny branschorganisation kläcktes för ett bra tag sedan och fram till i går hade ett 40-tal mindre åkerier visat intresse. Men när Sveriges Radio Göteborg gick ut med nyheten ökade intresset och åkeriägaren Håkan Alexanderssons telefon har gått varm.
– Bland annat fick vi med oss ett stort åkeri som är jätteintresserat, säger han. Det är roligt att se att det inte bara är små som vill se en förändring.
Under namnet Svensk lastbilsägarförbund (SLF) ska den nya organisationen ägna sig åt att påverka. Precis som Sveriges Åkeriföretag (SÅ) ska den inte bli en arbetsgivarorganisation som sluter kollektivavtal med facket. Att den bildas beror på att SÅ, enligt Håkan Alexandersson, inte är tillräckligt påstridiga.
– Man syns inte, man hörs inte och då finns man inte.
Vad kunde vara bättre?
– Först och främst borde SÅ driva våra frågor så att de hörs och syns i medierna. Sen får man inte vara rädd att gå över partigränser och diskutera med dem som driver våra frågor. Organisationen får inte binda upp sig och vara rädd för att man blir stämplad som det ena eller det andra. Som när vi var i Bryssel till exempel, då pratade man inte ens med Sverigedemokraterna.
– Vi kommer att vara politiskt obundna och vi kommer att tala med dem som driver vår bana och den vill vi ska köras hårt, för det blir bara värre och värre. Jag vill ha svensk personal i mina bilar till vettiga löner.
Åsa Sköld, pressekreterare på Sveriges Åkeriföretag, säger till Transportarbetaren att SÅ är överens med Håkan Alexandersson om att det är en stenhård konkurrenssituation som råder i dag.
– Men vi är en medlemsstyrd organisation. Genom att vara medlem kan man också påverka vilka frågor vi driver om man nu inte är nöjd. Våra medlemmar har vi daglig kontakt med, vårt högst beslutande organ är medlemmar och medlemsföretagare och det är de som gör den prioritering som vi som organisation sen har att leverera.
Tycker ni själva att det finns någon anledning till självkritik?
– Ingenting är så bra så att det inte kan förbättras. Vi har ju också lyckats med ett antal saker, till exempel har vi fått en lagstiftning om klampning av fordon och krav på dokumentation.
Hur ser ni på att en ny branschorganisation bildas?
– Så många som möjligt som jobbar för branschens bästa, det är väl bara bra.