Utbrytare startar eget SÅ

Det är dags att ta i med hårdhandskarna för att få ordning på den hårt pressade åkeribranschen. Sveriges Åkeriföretag gör inte tillräckligt mycket, anser lastbilsägare som bildar en ny organisation.

Idén om en ny branschorganisation kläcktes för ett bra tag sedan och fram till i går hade ett 40-tal mindre åkerier visat intresse. Men när Sveriges Radio Göteborg gick ut med nyheten ökade intresset och åkeriägaren Håkan Alexanderssons telefon har gått varm.

– Bland annat fick vi med oss ett stort åkeri som är jätteintresserat, säger han. Det är roligt att se att det inte bara är små som vill se en förändring.

Under namnet Svensk lastbilsägarförbund (SLF) ska den nya organisationen ägna sig åt att påverka. Precis som Sveriges Åkeriföretag (SÅ) ska den inte bli en arbetsgivarorganisation som sluter kollektivavtal med facket. Att den bildas beror på att SÅ, enligt Håkan Alexandersson, inte är tillräckligt påstridiga.

– Man syns inte, man hörs inte och då finns man inte.

Vad kunde vara bättre?

– Först och främst borde SÅ driva våra frågor så att de hörs och syns i medierna. Sen får man inte vara rädd att gå över partigränser och diskutera med dem som driver våra frågor. Organisationen får inte binda upp sig och vara rädd för att man blir stämplad som det ena eller det andra. Som när vi var i Bryssel till exempel, då pratade man inte ens med Sverigedemokraterna.

– Vi kommer att vara politiskt obundna och vi kommer att tala med dem som driver vår bana och den vill vi ska köras hårt, för det blir bara värre och värre. Jag vill ha svensk personal i mina bilar till vettiga löner.

Åsa Sköld, pressekreterare på Sveriges Åkeriföretag, säger till Transportarbetaren att SÅ är överens med Håkan Alexandersson om att det är en stenhård konkurrenssituation som råder i dag.

– Men vi är en medlemsstyrd organisation. Genom att vara medlem kan man också påverka vilka frågor vi driver om man nu inte är nöjd. Våra medlemmar har vi daglig kontakt med, vårt högst beslutande organ är medlemmar och medlemsföretagare och det är de som gör den prioritering som vi som organisation sen har att leverera.

Tycker ni själva att det finns någon anledning till självkritik?

– Ingenting är så bra så att det inte kan förbättras. Vi har ju också lyckats med ett antal saker, till exempel har vi fått en lagstiftning om klampning av fordon och krav på dokumentation.

Hur ser ni på att en ny branschorganisation bildas?

– Så många som möjligt som jobbar för branschens bästa, det är väl bara bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.