Bevakning.
Hundratals anställda i bevakningsbranschen har inte fått den löneökning som Transport förhandlade fram i våras. Orsaken är att ett antal företag hänger i luften, efter en omorganisation på arbetsgivarsidan.
– Jag förstår att många medlemmar är besvikna. Vi jobbar intensivt för att hitta en lösning och målet är att alla som drabbats ska få retroaktiv löneökning från den 1 juni då det nya avtalet började gälla, säger Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsbranschen.
I slutet av maj tecknade Transport ett treårigt avtal, som ger en löneökning på totalt 1 702 kronor. Den första löneuppräkningen, 569 kronor, skulle ske i juni.
Men redan när avtalet tecknades fanns orosmoln på himlen. En majoritet av bevakningsföretagen hade bestämt sig för att lämna arbetsgivarorganisationen Almega och i stället starta ett nytt förbund under Transportföretagens paraply.
Kruxet är att en del bolag inte velat lämna Almega. De företagen är i praktiken avtalslösa och ett fåtal har valt att inte betala ut den framförhandlade löneökningen.
Jerker Nilsson säger:
– Grundförutsättningen är att Transport vill ha ett avtal med en arbetsgivarorganisation. Under sommaren har vi jobbat intensivt med att försöka förmå bolagen som hänger i luften att antingen gå med i det nya förbundet, Säkerhetsföretagen, eller teckna separat avtal med Transport.
– Då blir det fråga om hängavtal eller företagsavtal, som i så fall har samma innehåll som vårt riksavtal.
Fortfarande är en del företag avtalslösa. Främst handlar det om mindre bolag. Men bland dem finns också två larmcentraler och två stora företag som utför parkeringsövervakning. De två är Apcoa och Q-park, som båda delat upp sina verksamheter i två olika bolag – ett för privat och ett för kommunal gatumark.
Under augusti har Transport fått samtal från många arga medlemmar som inte fått den nya lönen. Bland annat från Apcoa och Q-Park. Jerker Nilsson förklarar är det svårt för facket att veta exakt vilka företag som är avtalslösa och som hållit inne löneökningen.
– Därför är det viktigt att medlemmarna hör av sig till oss, så att vi får reda på om det finns fler bolag som inte betalat ut den nya lönen. Sedan är det förstås bra om medlemmarna själva trycker på i sina företag, så att vi får kollektivavtal som täcker alla.
Enligt Jerker Nilsson har i vart fall Apcoa-bolagens ledning uttryckligen lovat att betala ut retroaktiv lön, när avtalsfrågan väl är löst.
Kolla ditt företag
Här kan du kolla om din arbetsgivare har kollektivavtal. I listan finns de bevakningsföretag som är bundna av avtal – antingen genom medlemskap i arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen eller genom så kallat hängavtal, tecknat direkt med Transport. Om ditt företag inte finns med på listan och du inte fick lönehöjning i juni – hör av dig till Transport. Listan uppdaterades den 22 september.
Bevakning.
Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.
Arbetsrätt.
Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.
Plattformsarbete.
Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.
Flyg/Hamn.
Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.
Åkeri.
Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.
Löner.
LO ställer sig bakom Facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent i ett ettårigt avtal. Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att det var för lågt och röstade nej.
Serviceresor.
Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.
Taxi.
Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.
Korruption.
Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.
A-krim.
Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.