Utesluten Sverigedemokrat ser facket som en rättighet

Sammy Augustsson ser det som en mänsklig rättighet att vara med i facket. Men efter uteslutningen ur Transport har Sverigedemokraternas ansikte i Nybropolitiken bytt jobb till en industriarbetsplats.

Transports förbundsstyrelse uteslöt Sammy Augustsson i början av september. När Transportarbetaren träffar honom i Nybro kommunalhus grunnar han på om han ska överklaga.

– Jag för en liten dialog med IF Metalls man på företaget där jag är provanställd nu, säger han. Jag vill ha besked om det är lönt att gå med i det facket.

Transports hårda linje mot aktiva sverigedemokrater blev än en gång en stor fråga i medierna när Sammy Augustsson uteslöts.

– Vi förutsätter att den som företräder SD i ett fullmäktige eller någon annan politisk församling också står på partiets linje när det gäller etnicitet och invandring. Och då går det inte att förena det engagemanget med vår grundsyn att alla människor är lika mycket värda, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Transport slår i sina stadgar fast sin grunduppgift att verka för ”alla människors lika värde”, medan Sverigedemokraternas stadgar börjar med partiets syfte att ”värna det svenska folket och den svenska nationens bestånd”.

Sammy Augustsson, anser du att dessa grundprinciper går att kombinera?

– Ja, men vi bestämmer inte vem som är svensk eller inte. Det är upp till var och en att bestämma om de anser sig svenska eller inte. Min uppgift är att värna om det svenska samhället som helhet.

Berätta om din relation till Transport.

– Jag visste knappt vad en fackförening var förrän jag gick med. Då hade farfar gett mig en lektion om att facket står på arbetarnas sida.

Och din relation till Sverigedemokraterna?

– Jag fastnade för partiet främst för deras politik, jag ansåg att invandringspolitiken inte fungerade i Sverige. Sedan har jag varit aktiv, pratat med folk, suttit i den lokala styrelsen – och i valet fick jag fick jag flest röster på vår öppna lista. Så nu är det jag som för partiets talan i Nybro.

Transports linje är att aktiva sverigedemokrater inte får vara medlemmar. Ser du någon skillnad på att ha en åsikt – och att stå upp och företräda den åsikten?

– Näe, jag sitter med i fullmäktige och har större utrymme att bygga upp politiken än en väljare. Men jag representerar folket, inte partiet.

”Transports stadgar är glasklara”, säger Lars Lindgren. Din kommentar?

– Det är inget jag hade någon större kunskap om när jag gick med i facket.

Varför är det viktigt för dig att vara med i ett fackförbund?

– Jag tror att facket ställer sig bakom sina medlemmar, dem de representerar, om ett företag hotar med varsel.

Ser du det som en rättighet att vara med i ett fackförbund?

– Ja, vem som helst ska kunna få arbetstrygghet i vardagen. Jag anser att facken har en myndighetsutövning i och med att de är med och förhandlar om uppsägningar. Då ska facken inta neutral hållning och inte ta någon politisk ställning.

Tänker du driva den frågan juridiskt?

– Jag har funderat på det. Men ännu inte tagit beslut på hur långt jag kan tänka mig att dra detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulrik Petersson:
    20 januari, 2019

    Hej!

    Sammy är inte ensam blev själv utesluten från kommunal!

    Mvh

    Ulrik Petersson

    Undersköterska

    Vaggeryds kommun

  2. Kristine Jönsson:
    9 december, 2018

    Om Transport ska verka för 'alla människors lika värde' så går de själv emot den regeln genom att ej tillåta alla som jobbar i branschen medlemskap. "Transports stadgar är glasklara" .. Hmm, må så vara, synd bara att de inte tillämpas.

  3. Peter:
    19 oktober, 2018

    Skam fy fan

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.