Utesluten Sverigedemokrat ser facket som en rättighet

Sammy Augustsson ser det som en mänsklig rättighet att vara med i facket. Men efter uteslutningen ur Transport har Sverigedemokraternas ansikte i Nybropolitiken bytt jobb till en industriarbetsplats.

Transports förbundsstyrelse uteslöt Sammy Augustsson i början av september. När Transportarbetaren träffar honom i Nybro kommunalhus grunnar han på om han ska överklaga.

– Jag för en liten dialog med IF Metalls man på företaget där jag är provanställd nu, säger han. Jag vill ha besked om det är lönt att gå med i det facket.

Transports hårda linje mot aktiva sverigedemokrater blev än en gång en stor fråga i medierna när Sammy Augustsson uteslöts.

– Vi förutsätter att den som företräder SD i ett fullmäktige eller någon annan politisk församling också står på partiets linje när det gäller etnicitet och invandring. Och då går det inte att förena det engagemanget med vår grundsyn att alla människor är lika mycket värda, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Transport slår i sina stadgar fast sin grunduppgift att verka för ”alla människors lika värde”, medan Sverigedemokraternas stadgar börjar med partiets syfte att ”värna det svenska folket och den svenska nationens bestånd”.

Sammy Augustsson, anser du att dessa grundprinciper går att kombinera?

– Ja, men vi bestämmer inte vem som är svensk eller inte. Det är upp till var och en att bestämma om de anser sig svenska eller inte. Min uppgift är att värna om det svenska samhället som helhet.

Berätta om din relation till Transport.

– Jag visste knappt vad en fackförening var förrän jag gick med. Då hade farfar gett mig en lektion om att facket står på arbetarnas sida.

Och din relation till Sverigedemokraterna?

– Jag fastnade för partiet främst för deras politik, jag ansåg att invandringspolitiken inte fungerade i Sverige. Sedan har jag varit aktiv, pratat med folk, suttit i den lokala styrelsen – och i valet fick jag fick jag flest röster på vår öppna lista. Så nu är det jag som för partiets talan i Nybro.

Transports linje är att aktiva sverigedemokrater inte får vara medlemmar. Ser du någon skillnad på att ha en åsikt – och att stå upp och företräda den åsikten?

– Näe, jag sitter med i fullmäktige och har större utrymme att bygga upp politiken än en väljare. Men jag representerar folket, inte partiet.

”Transports stadgar är glasklara”, säger Lars Lindgren. Din kommentar?

– Det är inget jag hade någon större kunskap om när jag gick med i facket.

Varför är det viktigt för dig att vara med i ett fackförbund?

– Jag tror att facket ställer sig bakom sina medlemmar, dem de representerar, om ett företag hotar med varsel.

Ser du det som en rättighet att vara med i ett fackförbund?

– Ja, vem som helst ska kunna få arbetstrygghet i vardagen. Jag anser att facken har en myndighetsutövning i och med att de är med och förhandlar om uppsägningar. Då ska facken inta neutral hållning och inte ta någon politisk ställning.

Tänker du driva den frågan juridiskt?

– Jag har funderat på det. Men ännu inte tagit beslut på hur långt jag kan tänka mig att dra detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulrik Petersson:
    20 januari, 2019

    Hej!

    Sammy är inte ensam blev själv utesluten från kommunal!

    Mvh

    Ulrik Petersson

    Undersköterska

    Vaggeryds kommun

  2. Kristine Jönsson:
    9 december, 2018

    Om Transport ska verka för 'alla människors lika värde' så går de själv emot den regeln genom att ej tillåta alla som jobbar i branschen medlemskap. "Transports stadgar är glasklara" .. Hmm, må så vara, synd bara att de inte tillämpas.

  3. Peter:
    19 oktober, 2018

    Skam fy fan

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!