Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig
Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.
– Vi har genom hela den här processen trott att vi själva ska kunna bestämma vilka som ska vara våra medlemmar, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.
Men på torsdagsförmiddagen kom domen. Stockholms tingsrätt ogiltigförklarar uteslutningen av den politiskt aktive sverigedemokraten Mats Fredlund. Domen innebär också att rätten underkänner förbundets tolkning av sina egna stadgar. Och därmed rätten att säga nej till personer som aktivt arbetar mot förbundets mål, byggda på idén om alla människors lika värde.
– Vi respekterar självfallet domen, men måste nu analysera den mer noggrant, säger Lars Mikaelsson.
Tingsrätten har tagit ställning till om Transport gjorde rätt när förbundet uteslöt lastbilschauffören Mats Fredlund, efter att han valdes in som SD-ledamot i Kiruna kommunfullmäktige i valet 2018. Fredlund har stämt Transport och krävt att uteslutningen hävs, och dessutom ett skadestånd på 100 000 kronor.
Oväntat utslag
Dagens dom var för Transport ett negativt utslag – och oväntat.
– Ja, det får man väl ändå säga, att det inte var vad vi förväntade oss. Men det är för tidigt att säga hur vi kommer att gå vidare, om vi ska överklaga eller inte, säger Lars Mikaelsson.
Han kan inte utesluta att en konsekvens blir att Transport i framtiden gör som andra LO-förbund; bara stoppar aktiva sverigedemokrater från att inneha fackliga förtroendeuppdrag, inte från att vara medlemmar i facket. Transport och Pappers har i dag den hårdaste hållningen av LO-förbunden.
Lars Mikaelsson ser domen som oroväckande ur fler perspektiv. Öppnar den för att det inte går att sätta någon gräns alls, inte ens mot medlemskap för aktiva extremister och aktiva i ytterlighetspartier?
Transports förbundssekreterare understryker dock att domen vinner laga kraft först om tre veckor. Till dess går tingsrättens beslut att överklaga.
– Det finns skrivningar i domen som vi reagerat på, säger Mikaelsson.
Det handlar bland annat om referat till SD:s partiprogram, där rätten behandlar ett senare – ”tvättat” – program än det med avsnitt som Transport lyfte fram under rättegången, och som var aktuellt vid tiden för Fredlunds uteslutning. Avsnitt ur SD:s partiprogram som talar om människors ”essenser”, som något oföränderligt över tid och rum. Och där människor med viss essens i klartext aldrig kommer att kunna passa in i det svenska samhället, och därför inte bör få komma hit.
Prövning i rätten
Det som i den aktuella rättegången har prövats, i första hand, är om Transport haft rätt att utesluta Fredlund på grund av att han brutit mot förbundets stadgar.
Rättens rådman, Joakim Munter, skriver i en kommentar: ”Målet har huvudsakligen behandlat frågan om Förbundets uteslutningsbeslut haft stöd i Förbundets stadgar och tingsrätten har, vid en objektiv tolkning av dessa stadgar, funnit att uteslutningen inte haft stöd i nämnda stadgar.”
Tingsrätten bedömer att Transport inte kunnat visa att Mats Fredlund, genom sitt kommunalpolitiska uppdrag för SD, bedriver en verksamhet som är oförenlig med stadgarna. Transport förde i huvudförhandlingen fram en rad uttalanden med rasistisk och homofob karaktär, gjorda av sverigedemokrater i ledande positioner inom SD. Men i rättens domskäl heter det att ”Under alla förhållanden anser tingsrätten att enskilda partimedlemmars olämpliga uttalanden, i den utsträckning de inte visats ha stöd i den officiella och utåt manifesterade partihållningen, inte kan tillräknas Mats Fredlund enbart på grundval av hans uppdrag i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna.”
Tingsrätten avvisar däremot Mats Fredlunds skadeståndskrav.
Mats Fredlund har, genom sitt juridiska ombud Anders Elvingsson, låtit förstå att han avvaktar hur Transport kommer att göra när det gäller ett eventuellt överklagande och då bland annat med tanke på skadestånd. I övrigt har han uttryckt i flera medier att han är nöjd med domen, men att han är tveksam till att gå med i Transport igen.
Svenska Transportarbetareförbundet har tidigare hälsat Mats Fredlund välkommen tillbaka, förutsatt att han aktivt slutat jobba mot förbundet och fortfarande är arbetstagare i transportbranschen.
LO-TCO Rättsskydd, som driver fallet för Transport, har nu fram till den 25 mars på sig att skriftligt överklaga domen.