Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)
Close
Förbundsjurist Anne Alfredson, LO-TCO Rättsskydd, och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson på väg in i rätten.
Close

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Mats Fredlund, Anders Elvingsson och Mattias Karlsson (SD). (infälld bild)
Mats Fredlund diskuterar med sitt juridiska ombud, Anders Elvingsson, och Mattias Karlsson (SD) utanför rättssalen. Foto: Lilly Hallberg

Svenska Transportarbetareförbundets värdegrund bygger på idén om alla människors lika värde. Förbundets inriktning, fastställt i stadgarna, står i rak motsats till Sverigedemokraternas mål. Därför går det inte att både aktivt arbeta för partiet och vara med i fackförbundet, enligt Transports syn. Och därför blev yrkesföraren Mats Fredlund utesluten efter att ha valts in i Kiruna kommunfullmäktige som ordinarie ledamot för SD.

Det Stockholms tingsrätt nu ska ta ställning till är Fredlunds krav och om uteslutningen saknar laglig grund. Domen faller den 4 mars.

Mats Fredlund har stämt Transport och kräver, förutom att uteslutningen hävs, ett skadestånd på 100 000 kronor. Fredlund hade till huvudförhandlingen åberopat Mattias Karlsson, SD:s chefsideolog, som på torsdagen medverkade i ett förhör.

Karlsson, som är huvudförfattare till partiprogrammet, fick frågor av Fredlunds advokat om hur SD:s Principprogram 2011 ska tolkas och inte tolkas. Båda fick också upprepade gånger tillsägelser av rättens ordförande att hålla sig till temat.

Även Transport hade kallat ett vittne till rätten, Clas Linder, förbundskassör respektive vice ordförande inom förbundet under den period som avhandlades. Linder var en av dem som främst drog upp Transports linje i förhållande till främlingsfientlighet och extremism i slutet av 1990-talet. Då inte specifikt riktat mot Sverigedemokraterna, utan präglat av flera brutala våldsbrott med nazistiska förtecken som begåtts i samtiden.

På Transports kongress 1997 motionerades det kring hur det gick att hålla rent mot aktiva i ytterlighetspartier, som agerade i strid med förbunds hjärta – stadgarna. När det gäller aktiva SD:are håller Transport fast vid den linje som förbundet konsekvent följt sedan 2004, men i viss mån redan tillämpat tidigare.

Gäller bara aktiva

Transports hållning har, både centralt och lokalt, hela tiden varit tydligt: Det är inget hinder för medlemskap att stödja Sverigedemokraterna, att rösta på partiet eller vara medlem i SD. Men det går inte att aktivt arbeta som företrädare för ett parti, eller en organisation, vars målsättning går stick i stäv med Transports hela väsen.

Till skillnad från andra fackförbund stoppar Transport inte bara politiskt aktiva SD:are från att inneha fackliga förtroendeuppdrag. Transport stoppar aktiva SD:are från att vara medlemmar i föreningen. Motiveringen är att förbundets medlemmar ska vara jämlika, alla ska som princip kunna ta på sig förtroendeuppdrag.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser det aktuella målet som principiellt viktigt.

– Vår inställning är klar. Vårt fackförbund måste ha rätt att utesluta personer som inte delar vår värdegrund, om de aktivt arbetar mot oss, säger han.

Det handlar om ett val: Arbeta aktivt för SD eller var med i Transport.

Redan under de förberedande förhandlingarna, i juni förra året, framförde Transport – genom LO-TCO Rättsskydd – vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med förbundets stadgar. Det som alltså legitimerar uteslutningen.

Det handlar dels om markerade stycken i Sverigedemokraternas partiprogram vid tiden för uteslutningen. Dels uttalanden av ledande sverigedemokrater under åren 2017–2018. Här ryms allt från principiella ståndpunkter för vad som krävs för att bli medborgare, bevarandet av ”kärnan i den svenska kulturen” och att i största möjliga mån begränsa invandring från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism. Till tal om muslimer som ”inte fullt ut människor” eller att judar och samer inte är svenskar.

I samlingen SD-uttalanden nämns också Mattias Karlsson, som i oktober 2017 på sin Facebook la upp en bild på två unga personer och insinuerat att de vistades i Sverige illegalt och i sammanhanget talat om terroristen Rakhmat Akilov.

I de många medlemmarnas intresse

Mats Fredlund har tidigare uttryckt att han kommer att driva sin sak vidare om han förlorar i de svenska rättsinstanserna, till Europadomstolen. Och det håller han fast vid:

– Ja, det är mest troligt, sa han till Transportarbetaren före rättegångens start på onsdagen.

Om domstolen i Strasbourg bedömer att en nationell dom bryter mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna måste tillämpningen av lagen anpassas. I vissa fall kan ett land också tvingas ändra lagen.

Om rätten skulle döma till Fredlunds fördel behöver Transport se över sin hållning.

– Självklart respekterar vi vad rätten sagt, om det skulle bli så olyckligt, säger Transports Lars Mikaelsson.

Men han framhåller också att man står fast vid åsikten i sig, det som förbundets linje ytterst bygger på: De många medlemmarnas intresse. De som hemma vid köksbordet skrivit motioner på detta område, som fått motionerna lyfta på kongressen och vunnit kongressens stöd och gillande.

– Det är dem, och de som röstat på motionerna, det blir synd om, om Fredlund skulle få rätt i tingsrätten. Han är välkommen tillbaka till vårt förbund när han slutat att aktivt jobba mot förbundet, om han är kvar i transportbranschen som arbetstagare.

Stockholms tingsrätt har nu tre veckor på sig att fatta beslut, till torsdagen den 4 mars då domen meddelas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alexander:
    17 februari, 2021

    Är Sverige en diktatur?
    Eller är det bara Transport som agerar som de verkade i en enpartistat?

  2. Bo Jonsson:
    15 februari, 2021

    En viktig sak är att de avtal facket tecknar med arbetsgivara gäller för alla anställda, alltså även SD:are som har politiska uppdrag för SD, vare sig de är medlemmar eller inte. Vid allmänna möten för att höra medlemmar om fackliga problem, kan även SD:are vara med men inte i besluten, det måste de göra som kan ställas till svars och då visa att det är i medlemmars intresse och inte nödvändigtvis i ett politiskt partis intresse.

  3. Christoffer:
    14 februari, 2021

    Skärp er för h-vete! Slösa inte era medlemmars pengar på detta. Dessutom är det SD som kämpar mest för er och era medlemmar angående olagliga cabotagekörningar mm i landet. Under all kritik av ett fackförbund att bete sig på detta sättet.

  4. Christer:
    14 februari, 2021

    Mycket märkligt, i grund och botten är en fackförening en intresseförening. Det är medlemmarnas och de framröstade stadgarna som gäller. Det kan aldrig vara en mänsklig rättighet att vara med en förening som man motarbetar vi sidan om.

  5. Björn Breivik:
    13 februari, 2021

    Bra jobbat Transport!

  6. Dan eliasson:
    12 februari, 2021

    Ni vill att alla ska behandlas lika enl er värdegrund men utesluter en demokratiskt vald SD-person. Märkligt logik.

  7. Tomas:
    11 februari, 2021

    Naturligtvis ska inte infiltratörer som företräder ett politiskt parti, som med alla sannolikhet skulle förbjuda fackförbund om dom fick så mycket makt att dom kunde, vara med.
    Självklart ska han uteslutas.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.