Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)
Close
Förbundsjurist Anne Alfredson, LO-TCO Rättsskydd, och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson på väg in i rätten.
Close

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Mats Fredlund, Anders Elvingsson och Mattias Karlsson (SD). (infälld bild)
Mats Fredlund diskuterar med sitt juridiska ombud, Anders Elvingsson, och Mattias Karlsson (SD) utanför rättssalen. Foto: Lilly Hallberg

Svenska Transportarbetareförbundets värdegrund bygger på idén om alla människors lika värde. Förbundets inriktning, fastställt i stadgarna, står i rak motsats till Sverigedemokraternas mål. Därför går det inte att både aktivt arbeta för partiet och vara med i fackförbundet, enligt Transports syn. Och därför blev yrkesföraren Mats Fredlund utesluten efter att ha valts in i Kiruna kommunfullmäktige som ordinarie ledamot för SD.

Det Stockholms tingsrätt nu ska ta ställning till är Fredlunds krav och om uteslutningen saknar laglig grund. Domen faller den 4 mars.

Mats Fredlund har stämt Transport och kräver, förutom att uteslutningen hävs, ett skadestånd på 100 000 kronor. Fredlund hade till huvudförhandlingen åberopat Mattias Karlsson, SD:s chefsideolog, som på torsdagen medverkade i ett förhör.

Karlsson, som är huvudförfattare till partiprogrammet, fick frågor av Fredlunds advokat om hur SD:s Principprogram 2011 ska tolkas och inte tolkas. Båda fick också upprepade gånger tillsägelser av rättens ordförande att hålla sig till temat.

Även Transport hade kallat ett vittne till rätten, Clas Linder, förbundskassör respektive vice ordförande inom förbundet under den period som avhandlades. Linder var en av dem som främst drog upp Transports linje i förhållande till främlingsfientlighet och extremism i slutet av 1990-talet. Då inte specifikt riktat mot Sverigedemokraterna, utan präglat av flera brutala våldsbrott med nazistiska förtecken som begåtts i samtiden.

På Transports kongress 1997 motionerades det kring hur det gick att hålla rent mot aktiva i ytterlighetspartier, som agerade i strid med förbunds hjärta – stadgarna. När det gäller aktiva SD:are håller Transport fast vid den linje som förbundet konsekvent följt sedan 2004, men i viss mån redan tillämpat tidigare.

Gäller bara aktiva

Transports hållning har, både centralt och lokalt, hela tiden varit tydligt: Det är inget hinder för medlemskap att stödja Sverigedemokraterna, att rösta på partiet eller vara medlem i SD. Men det går inte att aktivt arbeta som företrädare för ett parti, eller en organisation, vars målsättning går stick i stäv med Transports hela väsen.

Till skillnad från andra fackförbund stoppar Transport inte bara politiskt aktiva SD:are från att inneha fackliga förtroendeuppdrag. Transport stoppar aktiva SD:are från att vara medlemmar i föreningen. Motiveringen är att förbundets medlemmar ska vara jämlika, alla ska som princip kunna ta på sig förtroendeuppdrag.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser det aktuella målet som principiellt viktigt.

– Vår inställning är klar. Vårt fackförbund måste ha rätt att utesluta personer som inte delar vår värdegrund, om de aktivt arbetar mot oss, säger han.

Det handlar om ett val: Arbeta aktivt för SD eller var med i Transport.

Redan under de förberedande förhandlingarna, i juni förra året, framförde Transport – genom LO-TCO Rättsskydd – vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med förbundets stadgar. Det som alltså legitimerar uteslutningen.

Det handlar dels om markerade stycken i Sverigedemokraternas partiprogram vid tiden för uteslutningen. Dels uttalanden av ledande sverigedemokrater under åren 2017–2018. Här ryms allt från principiella ståndpunkter för vad som krävs för att bli medborgare, bevarandet av ”kärnan i den svenska kulturen” och att i största möjliga mån begränsa invandring från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism. Till tal om muslimer som ”inte fullt ut människor” eller att judar och samer inte är svenskar.

I samlingen SD-uttalanden nämns också Mattias Karlsson, som i oktober 2017 på sin Facebook la upp en bild på två unga personer och insinuerat att de vistades i Sverige illegalt och i sammanhanget talat om terroristen Rakhmat Akilov.

I de många medlemmarnas intresse

Mats Fredlund har tidigare uttryckt att han kommer att driva sin sak vidare om han förlorar i de svenska rättsinstanserna, till Europadomstolen. Och det håller han fast vid:

– Ja, det är mest troligt, sa han till Transportarbetaren före rättegångens start på onsdagen.

Om domstolen i Strasbourg bedömer att en nationell dom bryter mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna måste tillämpningen av lagen anpassas. I vissa fall kan ett land också tvingas ändra lagen.

Om rätten skulle döma till Fredlunds fördel behöver Transport se över sin hållning.

– Självklart respekterar vi vad rätten sagt, om det skulle bli så olyckligt, säger Transports Lars Mikaelsson.

Men han framhåller också att man står fast vid åsikten i sig, det som förbundets linje ytterst bygger på: De många medlemmarnas intresse. De som hemma vid köksbordet skrivit motioner på detta område, som fått motionerna lyfta på kongressen och vunnit kongressens stöd och gillande.

– Det är dem, och de som röstat på motionerna, det blir synd om, om Fredlund skulle få rätt i tingsrätten. Han är välkommen tillbaka till vårt förbund när han slutat att aktivt jobba mot förbundet, om han är kvar i transportbranschen som arbetstagare.

Stockholms tingsrätt har nu tre veckor på sig att fatta beslut, till torsdagen den 4 mars då domen meddelas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alexander:
    17 februari, 2021

    Är Sverige en diktatur?
    Eller är det bara Transport som agerar som de verkade i en enpartistat?

  2. Bo Jonsson:
    15 februari, 2021

    En viktig sak är att de avtal facket tecknar med arbetsgivara gäller för alla anställda, alltså även SD:are som har politiska uppdrag för SD, vare sig de är medlemmar eller inte. Vid allmänna möten för att höra medlemmar om fackliga problem, kan även SD:are vara med men inte i besluten, det måste de göra som kan ställas till svars och då visa att det är i medlemmars intresse och inte nödvändigtvis i ett politiskt partis intresse.

  3. Christoffer:
    14 februari, 2021

    Skärp er för h-vete! Slösa inte era medlemmars pengar på detta. Dessutom är det SD som kämpar mest för er och era medlemmar angående olagliga cabotagekörningar mm i landet. Under all kritik av ett fackförbund att bete sig på detta sättet.

  4. Christer:
    14 februari, 2021

    Mycket märkligt, i grund och botten är en fackförening en intresseförening. Det är medlemmarnas och de framröstade stadgarna som gäller. Det kan aldrig vara en mänsklig rättighet att vara med en förening som man motarbetar vi sidan om.

  5. Björn Breivik:
    13 februari, 2021

    Bra jobbat Transport!

  6. Dan eliasson:
    12 februari, 2021

    Ni vill att alla ska behandlas lika enl er värdegrund men utesluter en demokratiskt vald SD-person. Märkligt logik.

  7. Tomas:
    11 februari, 2021

    Naturligtvis ska inte infiltratörer som företräder ett politiskt parti, som med alla sannolikhet skulle förbjuda fackförbund om dom fick så mycket makt att dom kunde, vara med.
    Självklart ska han uteslutas.

Lästips:

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.