Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten
Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.
Svenska Transportarbetareförbundets värdegrund bygger på idén om alla människors lika värde. Förbundets inriktning, fastställt i stadgarna, står i rak motsats till Sverigedemokraternas mål. Därför går det inte att både aktivt arbeta för partiet och vara med i fackförbundet, enligt Transports syn. Och därför blev yrkesföraren Mats Fredlund utesluten efter att ha valts in i Kiruna kommunfullmäktige som ordinarie ledamot för SD.
Det Stockholms tingsrätt nu ska ta ställning till är Fredlunds krav och om uteslutningen saknar laglig grund. Domen faller den 4 mars.
Mats Fredlund har stämt Transport och kräver, förutom att uteslutningen hävs, ett skadestånd på 100 000 kronor. Fredlund hade till huvudförhandlingen åberopat Mattias Karlsson, SD:s chefsideolog, som på torsdagen medverkade i ett förhör.
Karlsson, som är huvudförfattare till partiprogrammet, fick frågor av Fredlunds advokat om hur SD:s Principprogram 2011 ska tolkas och inte tolkas. Båda fick också upprepade gånger tillsägelser av rättens ordförande att hålla sig till temat.
Även Transport hade kallat ett vittne till rätten, Clas Linder, förbundskassör respektive vice ordförande inom förbundet under den period som avhandlades. Linder var en av dem som främst drog upp Transports linje i förhållande till främlingsfientlighet och extremism i slutet av 1990-talet. Då inte specifikt riktat mot Sverigedemokraterna, utan präglat av flera brutala våldsbrott med nazistiska förtecken som begåtts i samtiden.
På Transports kongress 1997 motionerades det kring hur det gick att hålla rent mot aktiva i ytterlighetspartier, som agerade i strid med förbunds hjärta – stadgarna. När det gäller aktiva SD:are håller Transport fast vid den linje som förbundet konsekvent följt sedan 2004, men i viss mån redan tillämpat tidigare.
Gäller bara aktiva
Transports hållning har, både centralt och lokalt, hela tiden varit tydligt: Det är inget hinder för medlemskap att stödja Sverigedemokraterna, att rösta på partiet eller vara medlem i SD. Men det går inte att aktivt arbeta som företrädare för ett parti, eller en organisation, vars målsättning går stick i stäv med Transports hela väsen.
Till skillnad från andra fackförbund stoppar Transport inte bara politiskt aktiva SD:are från att inneha fackliga förtroendeuppdrag. Transport stoppar aktiva SD:are från att vara medlemmar i föreningen. Motiveringen är att förbundets medlemmar ska vara jämlika, alla ska som princip kunna ta på sig förtroendeuppdrag.
Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser det aktuella målet som principiellt viktigt.
– Vår inställning är klar. Vårt fackförbund måste ha rätt att utesluta personer som inte delar vår värdegrund, om de aktivt arbetar mot oss, säger han.
Det handlar om ett val: Arbeta aktivt för SD eller var med i Transport.
Redan under de förberedande förhandlingarna, i juni förra året, framförde Transport – genom LO-TCO Rättsskydd – vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med förbundets stadgar. Det som alltså legitimerar uteslutningen.
Det handlar dels om markerade stycken i Sverigedemokraternas partiprogram vid tiden för uteslutningen. Dels uttalanden av ledande sverigedemokrater under åren 2017–2018. Här ryms allt från principiella ståndpunkter för vad som krävs för att bli medborgare, bevarandet av ”kärnan i den svenska kulturen” och att i största möjliga mån begränsa invandring från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism. Till tal om muslimer som ”inte fullt ut människor” eller att judar och samer inte är svenskar.
I samlingen SD-uttalanden nämns också Mattias Karlsson, som i oktober 2017 på sin Facebook la upp en bild på två unga personer och insinuerat att de vistades i Sverige illegalt och i sammanhanget talat om terroristen Rakhmat Akilov.
I de många medlemmarnas intresse
Mats Fredlund har tidigare uttryckt att han kommer att driva sin sak vidare om han förlorar i de svenska rättsinstanserna, till Europadomstolen. Och det håller han fast vid:
– Ja, det är mest troligt, sa han till Transportarbetaren före rättegångens start på onsdagen.
Om domstolen i Strasbourg bedömer att en nationell dom bryter mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna måste tillämpningen av lagen anpassas. I vissa fall kan ett land också tvingas ändra lagen.
Om rätten skulle döma till Fredlunds fördel behöver Transport se över sin hållning.
– Självklart respekterar vi vad rätten sagt, om det skulle bli så olyckligt, säger Transports Lars Mikaelsson.
Men han framhåller också att man står fast vid åsikten i sig, det som förbundets linje ytterst bygger på: De många medlemmarnas intresse. De som hemma vid köksbordet skrivit motioner på detta område, som fått motionerna lyfta på kongressen och vunnit kongressens stöd och gillande.
– Det är dem, och de som röstat på motionerna, det blir synd om, om Fredlund skulle få rätt i tingsrätten. Han är välkommen tillbaka till vårt förbund när han slutat att aktivt jobba mot förbundet, om han är kvar i transportbranschen som arbetstagare.
Stockholms tingsrätt har nu tre veckor på sig att fatta beslut, till torsdagen den 4 mars då domen meddelas.