Uthyrning på macken bäddar för överlass
Vilseleder. Många bensinstationer hyr ut stora släp och lastbilar som rymmer mängder av gods. Vad bolagen talar tyst om är att den högsta tillåtna lastvikten är låg. – De som hyr blir vilseledda. Fastnar förarna i en poliskontroll är risken stor att de blir av med körkortet, säger trafikpolis Roger Axelsson.
I höstas inledde polisen och Arbetsmiljöverket tillsammans en granskning av varutransporter i Stockholm. Kontrollerna visar att lätta lastbilar, som får väga högst 3,5 ton, ofta rullar med kraftiga överlass.
Men det är inte bara yrkesförare och småföretagare som syndar. På mackarna ökar uthyrningen av stora skåpsläp och lätta lastbilar med bakgavellyft.
För släpen är principen enkel. Ju större modell du väljer desto mindre kan du lasta – om man ser till vikten.
Den allra största varianten som OKQ8 och Circle K erbjuder rymmer hela elva kubikmeter, med en maximal lastvikt på bara runt 400 kilo. Det motsvarar strax över 35 kilo per kubikmeter. I praktiken går det inte ens att lasta släpet halvfullt med skorpor – om man ska köra lagligt.
För lätta lastbilar är utgångsläget inte mycket ljusare. Lasten får väga kring 800 kilo när bilen har bakgavelhiss. Då rymmer bilarna ändå bortåt 20 kubikmeter.
Det låter kanske hanterbart för den som ska köra ett flyttlass, men i lastvikten ska också passagerarna i hytten räknas in.
Vad säger då uthyrarna när privatpersoner frågar om släp och bilar för en bostadsflytt? Transportarbetaren ringer först OKQ8:s centralbokning och ber om största möjlig lastbil som får köras med B-körkort.
Den manliga rösten säger:
– Vi har bilar som rymmer upp till 22 kubikmeter. De är bra om du har mycket flyttgods.
Okej, hur mycket får lasset väga som högst när jag fyllt bilen?
– Det var en väldigt bra fråga. Jag kan inte svara på den, jag vet faktiskt inte ens hur man får fram uppgiften. Det bästa är nog om du ringer direkt till någon av våra stationer som hyr ut bilar.
I utkanten av Stockholm ligger en OKQ8-station som erbjuder lastbilar. Transportarbetaren upprepar frågan om maxlast och efter en stunds letande hittar biträdet uppgiften – 800 kilo.
Jag ska ha ett par medhjälpare med i hytten. Räknas de som last?
– Nej, det är bara godset på flaket som ingår, säger biträdet som uppenbarligen inte har koll på tjänstevikt, totalvikt och maxlast.
Jag ska köra ett stadigt flyttlass och är lite orolig för vikten. Kan det bli överlass?
– Nej, det tror jag absolut inte. Soffor och möbler väger inte så mycket. Det är värre om du lastar på ett par motorcyklar.
Circle K hyr också ut lastbilar. På hemsidan anges maxlasten till 782 kilo. Men vad ska räknas in? Frågan går till en mack strax utanför Stockholms tullar:
– Oj, bra fråga. Jag är inte helt säker. Har du passagerare i hytten ska de nog inte räknas med i lastvikten. Det är grejerna på flaket som får väga 782 kilo, säger biträdet som inte heller har koll på reglerna.
Är det några problem om det råkar bli några hundra kilo kilo för mycket? Jag ska köra ett ganska rejält flyttlass om några veckor …
– Nä, lastar du alldeles för mycket lär du märka det. Typ att bilen lutar bakåt.
Flyttlådor med böcker, porslin och köksutrustning väger ju en hel del. Jag tänker att mitt flyttlass i värsta fall kan väga 500–600 kilo för mycket. Är det okej, tror du?
– Jag har sett folk köra med bilarna helt fullproppade, utan att det varit något problem. Så det ordnar sig säkert. När vill du ha bilen?
På en annan av Circle K:s stationer säger en vänlig mansröst:
– Lite överlast går nog bra. Fast inte för mycket kanske. Ska jag vara ärlig vet jag inte vad följderna kan bli.
På en Preem-anläggning norr om Stockholm är beskedet rakare när Transportarbetaren ställer frågan:
Jag ska hyra ett skåpsläp och vet att jag kommer att lasta på 400 kilo för mycket. Är det något problem för Preem?
– Jag har inget problem med det. Polisen kan ha det. Om du blir stoppad.
Antalet lätta lastbilar har mer än fördubblats de senaste 20 åren. Flottan uppgår i dag till över 500 000 fordon.
Utvecklingen kan tyckas märklig, med tanke på bilarnas kapacitet. En sökning i bilregistret på ett antal bilmodeller visar att lastförmågan många gånger är ytterst begränsad. Störst blir problemet när bilarna har bakgavellyft och kylaggregat. Där är maxlaster på bara 500-600 kilo vanligt.
Rekordet – eller hur man ska uttrycka det – tas möjligen av Flyttspecialistens röda lastbil, en Mercedes, som står parkerad i förorten Vällingby en sen kväll. Högsta tillåtna last är 320 kilo. Med ett par stadiga flyttgubbar på passagerarsätet blir det inte mycket kvar att stuva på flaket.
Polisen ser allvarligt på gravt överlastade fordon. Fjädring, bromsar och styrleder tar stryk, och när varubilar stoppats i Stockholm under vintern har trafikpolisen krävt ombesiktning.
Redan vid 41 procents överlass utgår maxböter – 4 000 kronor. Den slår mot föraren, inte mot en eventuell arbetsgivare. När överlasten nått den dubbla tillåtna lastvikten dras körkorten in i en till tre månader. Beslutet tas av Transportstyrelsen.
Allt fler lätta lastbilar rullar alltså i trafiken. Hur resonerar firmorna som säljer dem?
Transportarbetaren ringer upp en stor återförsäljare och utger sig för att vara en spekulant på en begagnad Iveco Daily eller Mercedes Sprinter, som är godkända för omkring 700-800 kilo last.
Vid samtalet klargör Transportarbetaren att reglerna ska tummas på. Uppåt 1,5 ton är tänkt att lastas på bilen som ska köras på vanligt B-körkort.
Är det ett problem?
– Nja, säger säljaren. 1,8 ton kan man utan problem lasta på bilar med enkelmontage, alltså två hjul på bakaxeln. Är det en Iveco med dubbla hjul på varje sida kan du lätt lasta 2,5–3 ton, utan att det är någon fara för bilen.
– Men råkar du ut för en poliskontroll kan det förstås bli bekymmer.