Utlandsavtalet är påskrivet
Det nya kollektivavtalet för utlandschaufförer är klart. Transport fick igenom sitt krav på att lönehöjningen ska gälla retroaktivt från den 1 mars.
Avtalet för chaufförer som kör godstransporter utanför Norden har dragit ut på tiden. Parterna var överens om ett 37 månader långt avtal räknat från den 1 mars 2013, med samma procentsatser som i det stora Transportavtalet.
Men Transport ville att löneökningen skulle gälla retroaktivt från det datum då det gamla avtalet löpte ut. Summan skulle då baseras på de pengar en förare tjänat i utlandet på utlandsavtalet efter den 1 mars. Detta ville motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, inte gå med på.
Men nu har man nått en överenskommelse, och avtalets utgående lönebelopp höjs med 2,6 procent från den 1 mars 2013. Därefter höjs det med 2,27 procent den 1 april 2014 och med 2,46 procent den 1 april 2015.
Ulf Persson, avtalsansvarig ombudsman på Transport, är nöjd med att förbundet fått igenom kravet:
– Det här är ett litet avtal i dagsläget, det är ju inte så många som kör på utlandet längre. Men retroaktiviteten i höjningen är naturligtvis viktig för dem, säger Ulf Persson.