Utlandschauffören som blev ordförande i förbundet
I dag avgår Lars Lindgren som ordförande för Transport. Han har jobbat i och för förbundet sedan mer än två decennier.
Lars Lindgren är född 1957 och uppvuxen i Bjuv i Skåne. Direkt efter högstadiet börjad han på en lärlingsutbildning för att bli möbelsnickare. Efter ett par år på en möbelfabrik sadlade han och tog lastbilskörkort.
Lindgren fick jobb på ett Helsingborgsåkeri och i 12–13 år körde han på utlandet. Parallellt hade han börjat jobba fackligt och 1995 anställdes han som lokalombudsman i Helsingborgsavdelningen.
Det blev början till en snabb facklig karriär. Lars Lindgren valdes in i förbundsstyrelsen och 2001 blev han internationell sekreterare i förbundet.
Tjänsten innebar mycket resande och han byggde upp ett stort internationellt kontaktnät.
Hösten 2008 skakades Transport av en kris och den dåvarande förbundsordföranden Per Winberg avgick. Förbundets kassör, Clas Linder, tog över ordförandeposten. Samtidigt valdes Lindgren in i ledningen.
På våren 2009 gick Clas Linder i pension och vägen låg öppen för Lars Lindgren, som enhälligt valdes till förbundsordförande.
2012 höll Transport ordinarie kongress och han valdes då om till Transportbas, för åren 2012 till 2017.
Lars Lindgren har också valts till internationella fackliga topposter, bland som ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF).
Många förväntade sig att han skulle gå i pension i vår, vid fyllda 60 år. Det är den pensionsålder som anges i hans anställningskontrakt från 1995.
Lars Lindgren överraskade många genom att tidigt meddela att tänkte kandidera för ytterligare en period.
Det ledde till heta diskussioner i förbundsstyrelsen och i organisationen. En del röster ansåg att det fanns formella hinder för att välja Lars Lindgren. Andra hävdade motsatsen och till kongressen i juni har det kommit in ett tiotal motioner som berör just frågan om vilka som kan väljas till förbundsledning och förbundsstyrelse.
Jan Lindkvist