Utlandschauffören som blev ordförande i förbundet

I dag avgår Lars Lindgren som ordförande för Transport. Han har jobbat i och för förbundet sedan mer än två decennier.

Lars Lindgren är född 1957 och uppvuxen i Bjuv i Skåne. Direkt efter högstadiet börjad han på en lärlingsutbildning för att bli möbelsnickare. Efter ett par år på en möbelfabrik sadlade han och tog lastbilskörkort.

Lindgren fick jobb på ett Helsingborgsåkeri och i 12–13 år körde han på utlandet. Parallellt hade han börjat jobba fackligt och 1995 anställdes han som lokalombudsman i Helsingborgsavdelningen.

Det blev början till en snabb facklig karriär. Lars Lindgren valdes in i förbundsstyrelsen och 2001 blev han internationell sekreterare i förbundet.

Tjänsten innebar mycket resande och han byggde upp ett stort internationellt kontaktnät.

Hösten 2008 skakades Transport av en kris och den dåvarande förbundsordföranden Per Winberg avgick. Förbundets kassör, Clas Linder, tog över ordförandeposten. Samtidigt valdes Lindgren in i ledningen.

På våren 2009 gick Clas Linder i pension och vägen låg öppen för Lars Lindgren, som enhälligt valdes till förbundsordförande.

2012 höll Transport ordinarie kongress och han valdes då om till Transportbas, för åren 2012 till 2017.

Lars Lindgren har också valts till internationella fackliga topposter, bland som ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF).

Många förväntade sig att han skulle gå i pension i vår, vid fyllda 60 år. Det är den pensionsålder som anges i hans anställningskontrakt från 1995.

Lars Lindgren överraskade många genom att tidigt meddela att tänkte kandidera för ytterligare en period.

Det ledde till heta diskussioner i förbundsstyrelsen och i organisationen. En del röster ansåg att det fanns formella hinder för att välja Lars Lindgren. Andra hävdade motsatsen och till kongressen i juni har det kommit in ett tiotal motioner som berör just frågan om vilka som kan väljas till förbundsledning och förbundsstyrelse.

 

Jan Lindkvist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.