Utlandsförarna har nytt avtal
Åkeri. Det nya avtalet ger sammanlagt lönehöjningar på 7,4 procent under avtalsperioden som är två år. Ökningen gäller alla delar i avtalet.
Svenska Transportarbetareförbundet har tecknat ett nytt utlandsavtal med Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Avtalet löper mellan 1 april 2023 till 31 mars 2025. Utlandsavtalet gäller körningar utanför Norden. I avtalet regleras också en retroaktivitet för tiden från 1 april framtill undertecknandet den 6 juli. Ökningarna ska regleras senast ordinarie löneutbetalningstillfälle i augusti.
– Avtalet ger en löneökning om 4,1 procent på år ett och 3,3 procent på år två. Samma ökning gäller samtliga delar i avtalet, säger Joakim Guttman, central ombudsman Transport.
Vid förra avtalstecknandet så hade antalet utlandschaufförer minskat kraftigt. Är det en trend som har hållit i sig?
– Nej, det vi får från arbetsgivaren är att utlandsjobben ökar. De får mer körningar som går under utlandsavtalet. Om det är en trend vet jag inte men det är en ökning.
Hur många gäller avtalet?
– Tittar vi på de som är registrerade så har vi inte så många medlemmar men jag tror att det finns ett stort mörkertal. Det kan finnas chaufförer som ibland kör utomlands men ibland hemma. Men det borde finnas cirka 200 som kör på utlandsavtalet.
Du säger att det finns ett mörkertal, alltså att det finns fler som borde gå på utlandsavtalet. Tycker du att det borde vara fler?
– Ja jag önskar att fler gick på utlandsavtalet. Det är inget dumt avtal. Flera tjänar riktigt bra. Och jag vill se fler svenska utlandschaufförer, jag ser hellre att det är svenska företag som kör gods ut i Europa.
I förra avtalet avsattes också pengar till högre pensionsavsättningar. Pengar som avräknades från avtalsvärdet. Finns det något liknande i det här avtalet?
– Nej någon sådan avsättning har vi inte gjort den här gången.
Utlandsavtalet skiljer sig från andra avtal som Transport förhandlar. I det här avtalet får förarna betalt för all tid som man står till arbetsgivarens förfogande. Och även sömn och vilotid räknas med. Är det annat som skiljer?
– Utlandsförarna har också en premie för körda mil och för varje lastnings- eller lossningsställe. Och har det varit dåligt med körningar så finns en garantilön som ligger på 7 001 kronor per vecka. Det ger en månadslön som ligger i snitt på 30 454 kronor.
Är du nöjd med avtalet?
– Nej det är jag inte. Det vore väl fan att säga att jag är nöjd. Jag hade velat sett ett större påslag men det fanns ingen vilja till det. Men jag är nöjd med att vi efter tre månader har fått till ett avtal. Sen kan man alltid önska mer, säger Joakim Guttman.