Utländska arbetstagare ska anmälas till Arbetsmiljöverket
Utländska företag som utstationerar arbetstagare i Sverige, blir tvungna att anmäla detta till Arbetsmiljöverket. De måste också utse en kontaktperson som de svenska facken kan förhandla med. Det är kontentan i en ny proposition från regeringen.
Regeringen har lagt en proposition med förslag om anmälningsskyldighet vid utstationering. Förslaget innebär att utländska företag som utstationerar arbetstagare i Sverige i mer än fem dagar ska göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.
Det utländska företaget ska också utse en kontaktperson i Sverige som ska kunna ta emot delgivningar, förhandla med berörd fackförening, och tillhandahålla handlingar som visar att kraven i utstationeringslagen är uppfyllda.
De föreslagna regeländringarna har flera syften, enligt Niklas Gillström, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.
– Dels handlar det om att se till så den enskilda arbetstagarens rättigheter tillgodoses. Dels är det så att om den svenska modellen ska fungera är det viktigt att fack och arbetsgivare ska kunna mötas, säger Niklas Gillström.
Anmälningsskyldigheten ska också medföra att man får en tydligare bild av hur många utstationerade personer från andra länder som arbetar i Sverige vid varje givet tillfälle, och i vilka olika branscher de finns.
De utländska företag som inte följer de föreslagna reglerna, ska bli tvungna att betala en sanktionsavgift.
Enligt propositionen ska bestämmelserna införas i utstationeringslagen och börja gälla den 1 juli 2013.