Utländska förare krävs på skatt i Sverige
Skatteverket upptaxerar hundratals polska och baltiska chaufförer som kört som egenföretagare i Sverige. Förarna har jobbat för svenska åkerier, bland annat Andreassons i Veddige och Gisslén Transport och Logistik. – Både förare och åkerier måste bli klara över vilka regler som gäller, säger Inger Herding, samordnare på Skatteverket.
En rad svenska åkerier har satt i system att bemanna lastbilarna med chaufförer från Polen och andra låglöneländer i öst.
En förutsättning för att få jobbet är ofta att förarna startar egen firma. Upplägget innebär att åkeriet kunnat komma undan kollektivavtal och lagstadgade förmåner som anställningstrygghet, semesterlön och sjuklöneansvar.
Fast nu sätter Skatteverket ner foten. Myndigheten har gjort revision i minst ett dussin åkeriföretag. Bara i Andreassons åkeri omfattas uppåt 200 chaufförer.
En av Andreassonförarna som fått fönsterkuvert från den svenska skattemyndigheten är Wojciech. Han är ursprungligen från Polen, men sedan 2007 skriven och bosatt i Sydsverige.
Wojciech anmodades att betala sammanlagt 140 330 kronor i löneskatt, för inkomståren 2010 och 2011. Nya krav är dessutom att vänta för Wojciech och de övriga förarna. Redan nu går Skatteverket vidare med inkomståret 2012, det som på myndighetsspråk kallas 2013 års taxering.
Transportarbetaren har sökt Wojciech, utan framgång. Av myndighetsbeslutet framgår att han tjänat runt 280 000–290 000 kronor per år hos Andreassons. Eller rättare sagt fakturerat.
I paret Andreassons affärsidé ingår att föraren själv ska betala in arbetsgivaravgifter, försäkringar och löneskatt på den utbetalade ersättningen. Dessutom ingår traktamente. Lönedelen blir därmed låg. Kanske en tredjedel av en svensk avtalsenlig lön.
Just nu sprutar Skatteverket ut taxeringsbeslut på löpande band till utländska förare som kört i Sverige. Ursprungligen räknade Skatteverket med att 400 chaufförer skulle beröras. Den samlade skattenotan beräknades till 50 miljoner kronor.
Fast hur det går med skattekraven är oklart. Redan nu backar Skatteverket och släpper taxeringsåret 2011, alltså inkomsterna som förarna drog in under 2010.
Skatteverkets samordnare Inger Herding säger:
– Egentligen backar vi inte i själva sakfrågan. Men när det stod klart att det var fråga om en så stor mängd omtaxeringar valde vi ändå att släppa 2011 och koncentrera oss på 2012 års taxering.
– Det viktigaste är att sända ut en tydlig signal. Chaufförer och åkerier måste inse att den här typen av upplägg kan komma att beskattas som inkomst av tjänst.
Myndigheten står inför en grannlaga uppgift när skattskyldigheten ska redas ut. Avgörande är om den utländske föraren ”stadigvarande” vistats i Sverige i mer än sex månader. Är det så bedöms man som ”obegränsat skatteskyldig” här.
För en chaufför hos Andreassons spelar det i så fall ingen roll var körningarna utförts. Inkomsten ska beskattas i Sverige.
Men när föraren är skriven i Polen blir det kinkigare. Grundregeln är att chaufförer skattar i Sverige för arbete som utförts i Sverige. Arbetad tid i exempelvis Norge och Danmark, ska i stället beskattas i Polen.
För den polska personalen på Andreassons åkeri har Skatteverket valt att göra en schablonbedömning. Alla som är skrivna i Sverige, får skatta för hela den utbetalade ersättningen. Förare som är skrivna i Polen kommer undan med skatt på halva beloppet.
En knäckfråga för Skatteverket är om de berörda chaufförerna ska betraktas som egenföretagare eller anställda. Redan hösten 2012 fick Andreassons åkeri en kravnota på 10,5 miljoner kronor för arbetsgivaravgifter och skattetillägg. Skatteverket hävdar att bolagets polska förare ska betraktas som anställda, trots att alla har registrerat egen firma i Polen.
Åkarparet Andreasson överklagade till förvaltningsrätten i Göteborg. Dom väntas komma efter påskhelgen.
– Självfallet kommer domen att få betydelse för våra taxeringsbeslut. Går Förvaltningsrätten på vår linje så får vi svart på vitt på att chaufförerna är anställda, säger Inger Herding.