Utländska förare krävs på skatt i Sverige

Skatteverket upptaxerar hundratals polska och baltiska chaufförer som kört som egenföretagare i Sverige. Förarna har jobbat för svenska åkerier, bland annat Andreassons i Veddige och Gisslén Transport och Logistik. – Både förare och åkerier måste bli klara över vilka regler som gäller, säger Inger Herding, samordnare på Skatteverket.

En rad svenska åkerier har satt i system att bemanna lastbilarna med chaufförer från Polen och andra låglöneländer i öst.

En förutsättning för att få jobbet är ofta att förarna startar egen firma. Upplägget innebär att åkeriet kunnat komma undan kollektivavtal och lagstadgade förmåner som anställningstrygghet, semesterlön och sjuklöneansvar.

Fast nu sätter Skatteverket ner foten. Myndigheten har gjort revision i minst ett dussin åkeriföretag. Bara i Andreassons åkeri omfattas uppåt 200 chaufförer.

En av Andreassonförarna som fått fönsterkuvert från den svenska skattemyndigheten är Wojciech. Han är ursprungligen från Polen, men sedan 2007 skriven och bosatt i Sydsverige.

Wojciech anmodades att betala sammanlagt 140 330 kronor i löneskatt, för inkomståren 2010 och 2011. Nya krav är dessutom att vänta för Wojciech och de övriga förarna. Redan nu går Skatteverket vidare med inkomståret 2012, det som på myndighetsspråk kallas 2013 års taxering.

Transportarbetaren har sökt Wojciech, utan framgång. Av myndighetsbeslutet framgår att han tjänat runt 280 000–290 000 kronor per år hos Andreassons. Eller rättare sagt fakturerat.

I paret Andreassons affärsidé ingår att föraren själv ska betala in arbetsgivaravgifter, försäkringar och löneskatt på den utbetalade ersättningen. Dessutom ingår traktamente. Lönedelen blir därmed låg. Kanske en tredjedel av en svensk avtalsenlig lön.

Just nu sprutar Skatteverket ut taxeringsbeslut på löpande band till utländska förare som kört i Sverige. Ursprungligen räknade Skatteverket med att 400 chaufförer skulle beröras. Den samlade skattenotan beräknades till 50 miljoner kronor.

Fast hur det går med skattekraven är oklart. Redan nu backar Skatteverket och släpper taxeringsåret 2011, alltså inkomsterna som förarna drog in under 2010.

Skatteverkets samordnare Inger Herding säger:

– Egentligen backar vi inte i själva sakfrågan. Men när det stod klart att det var fråga om en så stor mängd omtaxeringar valde vi ändå att släppa 2011 och koncentrera oss på 2012 års taxering.

– Det viktigaste är att sända ut en tydlig signal. Chaufförer och åkerier måste inse att den här typen av upplägg kan komma att beskattas som inkomst av tjänst.

Myndigheten står inför en grannlaga uppgift när skattskyldigheten ska redas ut. Avgörande är om den utländske föraren ”stadigvarande” vistats i Sverige i mer än sex månader. Är det så bedöms man som ”obegränsat skatteskyldig” här.

För en chaufför hos Andreassons spelar det i så fall ingen roll var körningarna utförts. Inkomsten ska beskattas i Sverige.

Men när föraren är skriven i Polen blir det kinkigare. Grundregeln är att chaufförer skattar i Sverige för arbete som utförts i Sverige. Arbetad tid i exempelvis Norge och Danmark, ska i stället beskattas i Polen.

För den polska personalen på Andreassons åkeri har Skatteverket valt att göra en schablonbedömning. Alla som är skrivna i Sverige, får skatta för hela den utbetalade ersättningen. Förare som är skrivna i Polen kommer undan med skatt på halva beloppet.

En knäckfråga för Skatteverket är om de berörda chaufförerna ska betraktas som egenföretagare eller anställda. Redan hösten 2012 fick Andreassons åkeri en kravnota på 10,5 miljoner kronor för arbetsgivaravgifter och skattetillägg. Skatteverket hävdar att bolagets polska förare ska betraktas som anställda, trots att alla har registrerat egen firma i Polen.

Åkarparet Andreasson överklagade till förvaltningsrätten i Göteborg. Dom väntas komma efter påskhelgen.

– Självfallet kommer domen att få betydelse för våra taxeringsbeslut. Går Förvaltningsrätten på vår linje så får vi svart på vitt på att chaufförerna är anställda, säger Inger Herding.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.