Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar
Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.
– Det är bra att de utreder frågan om upphandlingar. Nu hoppas jag att de verkligen tar tag i detta! Vi har ju sett fall där bolag lagt så låga anbud att de omöjligt klarar av att bedriva den verksamhet de utlovat. Det skapar stora problem och drabbar både anställda och allmänhet, säger Transportarbetareförbundets avtalssekreterare Lars Mikaelsson.
Snedvrider konkurrensen
Bland mindre seriösa bolag som lägger anbud vid offentliga upphandlingar handlar det exempelvis om skattefusk och att socialförsäkrings- och pensionsavgifter inte betalas in, vilket snedvrider konkurrensen gentemot seriösa bolag. Inom Transportarbetareförbundets branscher berörs, förutom om taxi- och färdtjänstbolag, även företag inom exempelvis renhållnings- och flyttsektorn.
Konkurrensverket får också i uppdrag att ta fram en ”effektiv, proportionerlig och tillförlitlig metod” för att bättre bedöma om entreprenörer når upp till kvalitetskraven i offentliga kontrakt för skolskjuts, sjuk- och färdtjänstresor, sophämtning, återvinning och så vidare.
Teckna kollektivavtal
Lars Mikaelsson lyfter allmänna frågetecken kring hur dagens upphandlingsregler tillämpas, om det är fel på reglerna eller hur de tolkas och tillämpas.
– Det enklaste sättet att få till schyst konkurrens är att se till att företagen har kollektivavtal. Då är förutsättningarna goda för vettiga löner, bra arbetsvillkor och arbetsmiljö Inom Transport, Byggnads och flera fackförbund pågår ett arbete med att ta fram utbildningsmaterial om vad som blir konsekvenserna vid dåliga upphandlingar, säger han.
Förslagen om att lättare kunna uppdaga oseriösa anbud ska presenteras senast den 30 september 2025 och metoden för att bedöma om företag uppfyller angivna kvalitetskrav månaden därpå.
De är ett led i arbetet med att motverka arbetslivskriminalitet, som en följd av att myndigheter och upphandlingsenheter brister i kontroll och uppföljning av kontrakt.