Utredning säger nej till alkobommar i hamnarna
Trafikverket tycker inte att regeringen ska gå vidare med idén om alkobommar i svenska hamnar. Det framgår av en rapport som släpps i dag.
En anledning är att en alkobom bara kontrollerar om föraren är nykter. När polisen gör vanliga nykterhetskontroller kan man samtidigt kontrollera om förare är drogpåverkade, saknar körkort eller är efterlysta.
Ett annat problem som rapporten lyfter fram är kostnaden. Trots att själva bommarna är automatiska kräver en lösning med alkobommar ändå myndighetspersonal på plats i hamnen, som kan hantera onyktra förare. Det skulle kräva resurser som varken polisen, Tullverket eller Kustbevakningen har.
Rapporten är ett resultat av den utredning som regeringen i våras bad Trafikverket om att göra. Bakgrunden var att Motorförarnas helnykterhetsförbund mellan 2013 och 2014 gjort försök med nykterhetskontroller genom alkobommar i Göterbogs och Stockholms hamn.
Utredningens uppdrag har varit att se över möjligheterna för att införa permanenta alkobommar och ge förslag på i vilka hamnar de skulle placeras.
Transportarbetaren har sökt infrastrukturminister Anna Johansson, som är den som beställde utredningen i våras. Hon vill dock inte uttala sig innan hon hunnit läsa igenom rapporten ordentligt.