Utredningen kring olyckan las ned trots oklarheter

Mark Andersson är besviken. Främst på Oxelösunds hamn, men också på Transport och på polisen. Utredningen om olyckan är nedlagd, trots att inga riktiga förhör har hållits med vare sig företag eller arbetskamrater. Arbetsmiljöverket hävdar dessutom att det saknades instruktioner för det riskfyllda ombordjobbet.

Olyckan reser många frågetecken. Vilken hjälp fick Mark egentligen av facket, Transport, när det gäller anställningen?

– Ingen alls. Facket har inte ens kallat till förhandling, säger Mark som i dag går arbetslös.

Läget kompliceras av att den person som var lokalt förhandlingsombud och huvudskyddsombud vid tiden för olyckan drabbats av svår hjärnblödning. Mark betonar att han absolut inte ville kritisera honom.

Men går det inte agera nu i efterhand? Frågan går till det nya fackliga ombudet i Oxelösunds hamn, Jörgen Johansson:

– Mark var extragubbe. Jag förstår om han är bitter. Men han har nog missuppfattat det där med fast jobb. Jag vill inte ta ställning till om Mark borde ha fått fast anställning, om hamnen borde ta ett sådant ansvar.

Är det ändå inte rimligt att facket kallar till förhandling och försöker trygga framtiden för en person skadas allvarligt på jobbet?

– Det kunde jag ju göra, men Mark sa upp sig själv. Han gick in och kastade nycklarna på bordet. Vad jag vet får Mark hjälp av ombudsmannen och regionala skyddsombudet i vår avdelning. Det man kan fråga sig är om man alls kan ha blixtgubbar, när villkoren är så oklara.

Morgan Gustavsson är ombudsman i stuveriavdelningen:

– Jag har inte varit inblandad så mycket. Hamnen tycke att man skulle ta moraliskt ansvar och ge killen jobb en period. Men jag vet faktiskt inte vad Transport gjort lokalt i sektionen. Personligen kan jag tycka att han borde få en tjänst.

Bo Fredriksson är regionalt skyddsombud, med ansvar för arbetsmiljöfrågor i stuveriavdelningen. Hur ser han på Marks ärende?

– Vi har gjort det man kan göra. Jag trodde att hamnen skulle anställa honom. Men hamnbolagen anställer som de vill. Jag har inte varit inblandad i den frågan. Det här att han blev lovad jobb, det är hans version. Jag har inte varit med på några möten.

Direkt efter olyckan den 16 juli 2010 höll polisen förhör med Marks två arbetskamrater nere i båten. Förhören varade i tre minuter. I handlingarna framgår att nya förhör skulle hållas senare. Det har skett, men bara med Mark Andersson. Inte med någon annan.

När det inträffat allvarliga olyckor rycker Arbetsmiljöverkets inspektörer normalt ut omedelbart till arbetsplatsen. I det här fallet dröjde det tio dagar innan inspektionen gjordes.

Inspektionsmeddelandet innehåller grav kritik. Under rubriken brister och krav står: ”Av instruktionerna för arbetet fanns det ingen information om riskerna att arbeta med plåthiv med hög massa.”

Den som skrev rapporten var inspektör Jörgen Åberg:

– Det är allvarligt. Jag var faktiskt i hamnen något år tidigare, när SSAB ansvarade för den själva. Då påpekade jag att plåtlastningen var farlig. Jag krävde instruktioner och en riskbedömning. När jag nu, efter olyckan, öppnade instruktionspärmen stod ingenting under rubriken ”Plåt ombord”. Det var helt rent.

Bristerna som uppdagades ledde till att Arbetsmiljöverket skickade en begäran om åtalsprövning till de specialåklagare som utreder arbetsmiljöbrott. Utredningen las ner.

I efterhand har Mark Andersson begärt att åtalsfrågan omprövas. Inom några veckor väntas svar. Den person som handlägger ärendet bekräftar att det finns omständigheter kring olyckan som är anmärkningsvärda. Som att flera inblandade personer över huvud taget inte hörts.

Efter Arbetsmiljöverkets inspektion har hamnen utformat nya instruktioner för lastning av plåt. Illustrationerna som hamnen först tog fram visar en signalman som agerar direkt felaktigt. Han försöker dirigera kranen, samtidigt som han hjälper till att styra plåtbunten.

Behöver plåtlastningen göras säkrare? Huvudskyddsombudet Jörgen Johansson säger:

– Jag tycker att det är säkert som det är. Jobbet går inte att göra så mycket annorlunda. Lastningen innebär risker, stuveriarbetarna kan inte kliva ur båten varje gång en plåt kommer.

Har rutinerna ändrats efter olyckan? Frågan går till regionala skyddsombudet Bo Fredriksson:

– Man har pratat om det, fast jag har inte varit där och tittat. Ingen har ringt mig.

I hamnens nya instruktioner anges ”säkra zoner” där stuveriarbetarna ska stå, långt från plåten som hivas. Utförs arbetet så i dag? Transportarbetaren har frågat två stuveriarbetare som arbetar i stålhamnen?

– Lastningen går till på samma sätt som tidigare. Man står vid krokarna och håller i plåten. Skillnaden är väl att folk är mer vaksamma. På vintern är riskerna störst. Det är lätt att halka eller snava på något. Ibland försöker man ha en fot på plåten, så att det ska gå snabbt att hoppa upp om något händer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.