Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor
Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.
Hamnkonflikten i Göteborg kan ha kostat företagen uppåt 12,8 miljarder kronor i förluster, hävdar en regional näringslivsorganisation. Klädföretag har tvingats rea ut produkter som blivit försenade när godset blivit omdestinerat till andra hamnar, uppger forskare på Handelshögskolan.
Erik Helgeson, talesperson och styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, är skeptisk:
– Det är svårt att bemöta sådana uppgifter. Jag har ingen insyn i klädindustrin. Men det är klart att man frågar sig om det är seriös forskning eller lobbyarbete, som ska understödja kraven på inskränkningar av konflikträtten.
Om drygt två veckor skulle regeringen ha presenterat utredningen som sett över rätten att vidta strejker och andra stridsåtgärder.
Från fackligt håll finns en stor oro för inskränkningar. Där höjs också röster för att konflikten i Göteborgs containerhamn blivit en förevändning för näringslivet och borgerliga politiker att kräva förändringar man länge velat ha.
I de senaste avtalsrörelserna har arbetsgivarsidan exempelvis velat stoppa rätten att vidta sympatiåtgärder. Man har också efterlyst en princip om ”proportionalitet”. Det ska inte vara möjligt att ta ut en liten yrkesgrupp, ett fåtal nyckelpersoner, som stänger en hel fabrik eller industri.
Inför utredningen har det spekulerats i skadeverkningar som hamnkonflikten kan ha orsakat. Handelshögskolan har startat en studie som tar sikte på företagen, bland annat inom modesektorn.
Rapporten är inte släppt än, men enligt tidningen Dagens Nyheter uppger fem stora klädkedjor att deras transportkostnader ökat med 30 till 70 procent, när gods omdestinerats från Göteborg till andra hamnar.
Den lokala näringslivsorganisationen Business region Göteborg uppskattar att näringslivet förlorat mellan 6,4 och 12,8 miljarder kronor. Då har containrar styrts om till andra hamnar och i en del fall fått åka långa sträckor på lastbil.
Kritikerna anser att förtroendet är skadat för Göteborgs hamn, trots att inga stridsåtgärder vidtagits från någon part sedan försommaren 2017. Flera storkunder och rederier har valt bort Göteborg sedan konflikten bröt ut för två år sedan.
Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är skeptisk även på den här punkten:
– Om förtroendet är skadat för Göteborg som hamn, är det ju konstigt att de andra hamndelarna – roro- och bilterminalen – går bättre än någonsin. Där är det all-time-high.
– I de hamnarna har Hamnarbetarförbundet ännu större andel av medlemmarna, än i APM Terminal som konflikten gäller. Det rimmar illa med att det är vi som påstås skada förtroendet för Göteborgs hamn.