Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Hamnkonflikten i Göteborg kan ha kostat företagen uppåt 12,8 miljarder kronor i förluster, hävdar en regional näringslivsorganisation. Klädföretag har tvingats rea ut produkter som blivit försenade när godset blivit omdestinerat till andra hamnar, uppger forskare på Handelshögskolan.

Erik Helgeson, talesperson och styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, är skeptisk:

– Det är svårt att bemöta sådana uppgifter. Jag har ingen insyn i klädindustrin. Men det är klart att man frågar sig om det är seriös forskning eller lobbyarbete, som ska understödja kraven på inskränkningar av konflikträtten.

Om drygt två veckor skulle regeringen ha presenterat utredningen som sett över rätten att vidta strejker och andra stridsåtgärder.

Från fackligt håll finns en stor oro för inskränkningar. Där höjs också röster för att konflikten i Göteborgs containerhamn blivit en förevändning för näringslivet och borgerliga politiker att kräva förändringar man länge velat ha.

I de senaste avtalsrörelserna har arbetsgivarsidan exempelvis velat stoppa rätten att vidta sympatiåtgärder. Man har också efterlyst en princip om ”proportionalitet”. Det ska inte vara möjligt att ta ut en liten yrkesgrupp, ett fåtal nyckelpersoner, som stänger en hel fabrik eller industri.

Inför utredningen har det spekulerats i skadeverkningar som hamnkonflikten kan ha orsakat. Handelshögskolan har startat en studie som tar sikte på företagen, bland annat inom modesektorn.

Rapporten är inte släppt än, men enligt tidningen Dagens Nyheter uppger fem stora klädkedjor att deras transportkostnader ökat med 30 till 70 procent, när gods omdestinerats från Göteborg till andra hamnar.

Den lokala näringslivsorganisationen Business region Göteborg uppskattar att näringslivet förlorat mellan 6,4 och 12,8 miljarder kronor. Då har containrar styrts om till andra hamnar och i en del fall fått åka långa sträckor på lastbil.

Kritikerna anser att förtroendet är skadat för Göteborgs hamn, trots att inga stridsåtgärder vidtagits från någon part sedan försommaren 2017. Flera storkunder och rederier har valt bort Göteborg sedan konflikten bröt ut för två år sedan.

Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är skeptisk även på den här punkten:

– Om förtroendet är skadat för Göteborg som hamn, är det ju konstigt att de andra hamndelarna – roro- och bilterminalen – går bättre än någonsin. Där är det all-time-high.

– I de hamnarna har Hamnarbetarförbundet ännu större andel av medlemmarna, än i APM Terminal som konflikten gäller. Det rimmar illa med att det är vi som påstås skada förtroendet för Göteborgs hamn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport utökar blockaden till att gälla alla svenska hamnar

Blockad. (Uppdaterad 16 november 2023.) Transports sympatiåtgärder för IF Metall utökas till att gälla blockad för lossning och lastning av Tesla-bilar i alla svenska hamnar. Blockaden börjar gälla klockan 12 den 17 november.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, om blockaden i de fyra hamnar som träder i kraft den 7 november. (bilden är ett montage). Foto: Justina Öster

Vad händer med Transports Tesla-blockad?

Hamn. IF Metall strejkar för kollektivavtal på Teslas verkstäder. Nu har facket och företaget satt sig vid förhandlingsbordet. Ändrar det Transports planerade Tesla-stopp i fyra hamnar? Vi ställde frågan till Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth Transports förbundsordförande framför ett fartyg.

Transport varslar om blockad i fyra hamnar

Hamn. IF Metall ligger i konflikt med Tesla där Tesla inte vill teckna kollektivavtal. De har nu begärt sympativarsel av Transport som svarar med att varsla om sympatiåtgärder i form av blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.