Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Hamnkonflikten i Göteborg kan ha kostat företagen uppåt 12,8 miljarder kronor i förluster, hävdar en regional näringslivsorganisation. Klädföretag har tvingats rea ut produkter som blivit försenade när godset blivit omdestinerat till andra hamnar, uppger forskare på Handelshögskolan.

Erik Helgeson, talesperson och styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, är skeptisk:

– Det är svårt att bemöta sådana uppgifter. Jag har ingen insyn i klädindustrin. Men det är klart att man frågar sig om det är seriös forskning eller lobbyarbete, som ska understödja kraven på inskränkningar av konflikträtten.

Om drygt två veckor skulle regeringen ha presenterat utredningen som sett över rätten att vidta strejker och andra stridsåtgärder.

Från fackligt håll finns en stor oro för inskränkningar. Där höjs också röster för att konflikten i Göteborgs containerhamn blivit en förevändning för näringslivet och borgerliga politiker att kräva förändringar man länge velat ha.

I de senaste avtalsrörelserna har arbetsgivarsidan exempelvis velat stoppa rätten att vidta sympatiåtgärder. Man har också efterlyst en princip om ”proportionalitet”. Det ska inte vara möjligt att ta ut en liten yrkesgrupp, ett fåtal nyckelpersoner, som stänger en hel fabrik eller industri.

Inför utredningen har det spekulerats i skadeverkningar som hamnkonflikten kan ha orsakat. Handelshögskolan har startat en studie som tar sikte på företagen, bland annat inom modesektorn.

Rapporten är inte släppt än, men enligt tidningen Dagens Nyheter uppger fem stora klädkedjor att deras transportkostnader ökat med 30 till 70 procent, när gods omdestinerats från Göteborg till andra hamnar.

Den lokala näringslivsorganisationen Business region Göteborg uppskattar att näringslivet förlorat mellan 6,4 och 12,8 miljarder kronor. Då har containrar styrts om till andra hamnar och i en del fall fått åka långa sträckor på lastbil.

Kritikerna anser att förtroendet är skadat för Göteborgs hamn, trots att inga stridsåtgärder vidtagits från någon part sedan försommaren 2017. Flera storkunder och rederier har valt bort Göteborg sedan konflikten bröt ut för två år sedan.

Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är skeptisk även på den här punkten:

– Om förtroendet är skadat för Göteborg som hamn, är det ju konstigt att de andra hamndelarna – roro- och bilterminalen – går bättre än någonsin. Där är det all-time-high.

– I de hamnarna har Hamnarbetarförbundet ännu större andel av medlemmarna, än i APM Terminal som konflikten gäller. Det rimmar illa med att det är vi som påstås skada förtroendet för Göteborgs hamn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport utökar blockaden till att gälla alla svenska hamnar

Blockad. (Uppdaterad 16 november 2023.) Transports sympatiåtgärder för IF Metall utökas till att gälla blockad för lossning och lastning av Tesla-bilar i alla svenska hamnar. Blockaden börjar gälla klockan 12 den 17 november.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, om blockaden i de fyra hamnar som träder i kraft den 7 november. (bilden är ett montage). Foto: Justina Öster

Vad händer med Transports Tesla-blockad?

Hamn. IF Metall strejkar för kollektivavtal på Teslas verkstäder. Nu har facket och företaget satt sig vid förhandlingsbordet. Ändrar det Transports planerade Tesla-stopp i fyra hamnar? Vi ställde frågan till Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth Transports förbundsordförande framför ett fartyg.

Transport varslar om blockad i fyra hamnar

Hamn. IF Metall ligger i konflikt med Tesla där Tesla inte vill teckna kollektivavtal. De har nu begärt sympativarsel av Transport som svarar med att varsla om sympatiåtgärder i form av blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.