Utslagna tänder blev droppen

Slambilschauffören Fredrik Eriksson slet varje dag med tunga och trasiga lock till avloppsbrunnar. En olycka blev droppen. Nu har han designat ett eget lock i plast och fått sin arbetsgivare Sita att tända på idén.

Fredrik Eriksson trivs med sitt jobb. Och det är lätt att förstå varför när vi åker runt i Karlstads grönskande omgivningar. Han får vara utomhus mycket och lägga upp sin arbetsdag som det passar. Men det finns också problem. Att dra slang och lyfta brunnslock är ofta ett tungt och ibland riskfyllt arbete. Redan efter några år i arbetet hade Fredrik börjat tröttna på slitet.

– Men jag körde på ändå. Man är för snäll helt enkelt.

Fredrik kör in slambilen på en smal väg strax utanför Karlstad. Här ligger två fastigheter som tillhör kommunen och som båda har avloppsbrunnar med undermåliga lock. För att komma fram vadar vi genom högt gräs vid sidan av huset. Här, längst ut på tomten, ligger det ena husets brunn. Locket är två decimeter tjockt och över en meter i diameter, gjort av massiv betong. Med hjälp av ett spett är tanken att Fredrik och de andra chaufförerna ska baxa locket åt sidan för att få ner slangen.

Vid nästa hus är problemet ett annat. Betonglocket är visserligen inte stort, men helt förstört av väder och vind. Vore det inte för armeringen skulle det redan ha trillat ner i bitar i brunnen.

Det var just ett trasigt lock som fick Fredrik att engagera sig i arbetsmiljöproblemen. En dag skulle han lyfta tillbaka ett ovanligt tunt betonglock över en brunn efter avslutad tömning. När han stod med det stora locket i händerna, över brunnen, gick det plötsligt mitt itu. För att delarna inte skulle ramla ner i brunnen höll han fast så gott han kunde. Men i stället drogs han själv med av tyngden och ramlade huvudstupa mot brunnskanten.

– Om jag stått lite annorlunda hade jag ramlat ner i brunnen. Nu slog jag ut tre tänder mot brunnskanten i stället.

Olyckan blev droppen som fick bägaren att rinna över. Fredrik är skyddsombud och kände att det var dags att någon tog tag i frågan med de otympliga locken. Allt för många fastighetsägare höll fast vid sina gamla betonglock, trots att de inte uppfyllde Arbetsmiljöverkets krav på ergonomi. Dessutom är trasiga lock en katastrof ur barnsäkerhetsperspektiv.

Även Fredriks arbetsgivare, Sita, såg att något behövde göras. Per Ljungberg, avdelningschef för Sita i Värmland, berättar hur han blev inblandad i arbetet efter olyckan.

– Vi har ju haft den här problematiken i alla år, med tunga lock och lock som vittrar sönder. Nu bestämde vi oss. Vi måste se till att de kommuner vi jobbar i uppmanar sina abonnenter att byta till lättare lock.

Problemet var bara att alternativen till betonglocken var få.

– Vi tyckte inte att de produkter som fanns på marknaden var bra.Konstruktionen var bristfällig och priset för högt, säger Per Ljungberg.

Så Fredrik Eriksson tog saken i egna händer. Tillsammans med en kompis som är i plastbranschen började han skissa på ett lock som dels skulle vara billigt att tillverka, dels beständigt och barnsäkert. Nu finns en prototyp klar i olika storlekar.

Och Sita är med på banan. Per Ljungberg kommer att arbeta för att de Värmlandskommuner som företaget verkar i tar till sig idén.

– Jag försöker få politikerna att ställa krav på fastighetsägarna. Det är vårt enda sätt att påverka.

Även centralt är Sita positiva. Framöver ska alla kommuner där företaget slamsuger få de nya locken presenterade.

Varför finns det så många dåliga lock fortfarande?

– Det beror på att ingen driver frågan. Vi kan ju vägra att tömma men då kommer det till slut leda till skyddshämtning och vi får åka dit i alla fall, menar Per Ljungberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.