Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson
Close
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv.
Close
Kultur

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

Gyan berättar öppet om jobbet. Hur arbetstakten och kontrollen av de anställda ökat. Allt registreras. Allt övervakas. Han beskriver oron. För kroppen. För att inte orka fram till pensioneringen, som nu skjuts fram flera år.

De intervjuade arbetarna kommer från olika LO-yrken. Några av dem jobbar i Transports branscher.

Bilderna har blivit en bok på 230 sidor, men också en utställning som ska turnera genom Sverige. Från juni till den 17 oktober hänger den på länsmuseet i Gävle.

Fotografen Elisabet Ohlson och författaren Annica Carlsson Bergdahl har rest genom Sverige och porträtterat arbetare. I juni invigdes utställningen på länsmuseet i Gävle. Foto: Justina Öster
Fotografen Elisabet Ohlson och författaren Annica Carlsson Bergdahl har rest genom Sverige och porträtterat arbetare. I juni invigdes utställningen på länsmuseet i Gävle. Foto: Justina Öster

Reste genom Sverige

Idén att lyfta fram arbetare och kroppsarbete kommer från journalisten och kulturarbetaren Annica Carlsson Bergdahl. Hon kontaktade fotografen Elisabeth Ohlson. Tillsammans reste de genom Sverige och intervjuade anställda som i de flesta fall har tunga, slitsamma eller monotona jobb.

På utställningen i Gävle hänger stora färgbilder i helfigur. I början av juni var det pressvisning och Transportarbetaren träffade de båda upphovskvinnorna.

Osynliga i medierna

Annica Carlsson Bergdahl sa:

– Det som främst slagit mig under arbetets gång är hur osynliga arbetarna är. I medierna och i debatten över huvud taget.

Foto från utställningen: Andreas Forsberg, miljöarbetare, Sundsvall. Foto: Elisabeth Ohlson
Foto från utställningen: Andreas Forsberg, miljöarbetare, Sundsvall. Foto: Elisabeth Ohlson

– Men också vilket högt pris de betalar, med sina kroppar. Nästan alla utrycker oro för att inte orka. Oro för pensionen och ekonomin. Ändå träffade vi LO-arbetare. Fackliga medlemmar. Inte de som är allra längst ner, prekariatet.

Stolta över jobbet

I vittnesmålen blir det också uppenbart att många arbetare känner stolthet över jobbet de utför. Stolthet över yrkeskunnandet och nyckelrollen när samhällsmaskineriet ska hållas i gång. En av dem är miljöarbetaren Andreas Forsberg i Sundsvall.

I Göteborgs hamn beskriver en stuveriarbetare hur arbetsgivaren, ledningen, försöker tysta de anställda. Bland annat genom varningar och omplaceringar till andra skift.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.