Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.
Close
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.
Close
Val 2022

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Marie Samuelsson, ombudsman avd 17 Skövde-BoråsMARIE SAMUELSSON

Bor: Gånghester utanför Borås.
Arbetar: Borås.
Gör: Ombudsman på avdelning 17 Skövde-Borås.
Bakgrund: Butiksbiträde hos guldsmed och i uraffär, servitris och bartender, kokerska, Transports a-kassa, resurs i avdelning 94 Borås.
Intressen: Keramik, hund, är fritidspolitiker.

 

Grattis! Vad innebär egentligen uppdraget?

Tack! Att vara delaktig i förbundets valplan, stödja, motivera och inspirera avdelningarna att vara aktiva i valarbetet.

Varför är det viktigt att facket bedriver ett valarbete?

För att vi behöver politiker och partier som driver våra frågor på alla nivåer. Vi behöver få in fler fackliga i politiken. Vi har många lagar som påverkar våra medlemmars vardag.

Enskilt viktigaste frågan?

Trygghet i arbetslivet. Vi behöver en väl fungerande sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring, trygga anställningar och en väl fungerande barnomsorg, skola för våra barn och äldreomsorg för våra föräldrar. Vi behöver också ett väl fungerande pensionssystem.

Hur blev du utsedd av förbundsstyrelsen, är det något man ställer upp och kandiderar till?

Jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig uppdraget som valledare, tillsammans med en person till. Som både politiskt aktiv och aktiv inom LO så lät uppdraget intressant och jag tackade ja.

Ska du utbilda andra inför valarbetet?

Det kan hända, det är inte riktigt fastställt än. Vi ska rekrytera till en tvådagars maktutbildning genom LO, som sker så lokalt som möjligt.

Har ni delat upp arbetet? Ni verkar ha fått halva landet var?

Ja, vi har fördelat avdelningarna mellan oss, men kommer att samarbeta med upplägg.

Har ni mötts av fördomar, som att det bara handlar om att ringa medlemmar för att få dem att rösta på Socialdemokraterna?

Nej. Vid tidigare val när vi ringt, har budskapet varit att Transport vill ha en socialdemokratiskt ledd regering. För möjligheten att påverka våra hjärtefrågor.

När börjar ert valarbete på allvar? (Det kanske det redan gjort?)

Vi har deltagit på Transports fackligt-politiska konferens på Runö, och på två träffar med LO:s fackligt-politiskt ansvariga.

Den 27 och 28 oktober deltar vi på LO:s valledarutbildning, så arbetet är i gång, men det kommer att intensifieras i mars.

 

 

MIKAEL LADMAN

Bor: Norberg.
Arbetar: Karlstad.
Gör: Ombudsman på avdelning 6 Värmland.
Bakgrund: Jobbat som maskinförare i cirka 30 år.
Intressen: Natur- och fritidsaktiviteter, exempelvis fiske och svampplockning.

 

Grattis! Vad innebär egentligen uppdraget?

Tack! Tanken är väl att vi på något vis ska försöka motivera våra medlemmar i avdelningarna att bli mer aktiva på sina arbetsplatser och hemorter, och delta i valarbetet.

Varför är det viktigt att facket bedriver ett valarbete?

Vi har en stor påverkan då vi är många. Våra medlemmar har sakkunskaper som många politiker saknar. Där vi inte når framgång avtalsvägen är det bra att berätta om våra villkor och vad vi tycker ska förändras. Transport har ett historiskt bra resultat när det gäller att vinna politiska segrar.

Enskilt viktigaste frågan?

Trygghetsfrågorna, LAS och brottsbekämpning.

Hur blev du utsedd av förbundsstyrelsen, är det något man ställer upp och kandiderar till?

Antagligen har man väl gjort något bra, haha.

Jag fick frågan av vår förbundssekreterare (Lars Mikaelsson). Och när det var klart att jag inte skulle prata partipolitik utan fackliga frågor så tackade jag ja.

Ska du utbilda andra inför valarbetet?

Ja, det kommer det säkert att innebära. Det är väl inte ett riktigt spikat upplägg. Jag och Marie har pratat lite om att försöka hitta ett likartat upplägg. Det är väl så långt vi kommit.

Har ni delat upp arbetet? Ni verkar ha fått halva landet var?

Ja, Marie och jag har gjort en fördelning som vi tror blir bra för oss båda.

Har ni mötts av fördomar, som att det bara handlar om att ringa medlemmar för att få dem att rösta på Socialdemokraterna?

Inte i dagsläget. Men jag förstår att det finns en sådan fördom och har stött på den i andra sammanhang.

När börjar ert valarbete på allvar? (Det kanske det redan gjort?)

Nej, inte mer än att vi håller på att strukturera upp arbetet. Vi väntar även på att förbundsstyrelsen ska anta Transports valplattform.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.