Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.
Close
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.
Close
Val 2022

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Marie Samuelsson, ombudsman avd 17 Skövde-BoråsMARIE SAMUELSSON

Bor: Gånghester utanför Borås.
Arbetar: Borås.
Gör: Ombudsman på avdelning 17 Skövde-Borås.
Bakgrund: Butiksbiträde hos guldsmed och i uraffär, servitris och bartender, kokerska, Transports a-kassa, resurs i avdelning 94 Borås.
Intressen: Keramik, hund, är fritidspolitiker.

 

Grattis! Vad innebär egentligen uppdraget?

Tack! Att vara delaktig i förbundets valplan, stödja, motivera och inspirera avdelningarna att vara aktiva i valarbetet.

Varför är det viktigt att facket bedriver ett valarbete?

För att vi behöver politiker och partier som driver våra frågor på alla nivåer. Vi behöver få in fler fackliga i politiken. Vi har många lagar som påverkar våra medlemmars vardag.

Enskilt viktigaste frågan?

Trygghet i arbetslivet. Vi behöver en väl fungerande sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring, trygga anställningar och en väl fungerande barnomsorg, skola för våra barn och äldreomsorg för våra föräldrar. Vi behöver också ett väl fungerande pensionssystem.

Hur blev du utsedd av förbundsstyrelsen, är det något man ställer upp och kandiderar till?

Jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig uppdraget som valledare, tillsammans med en person till. Som både politiskt aktiv och aktiv inom LO så lät uppdraget intressant och jag tackade ja.

Ska du utbilda andra inför valarbetet?

Det kan hända, det är inte riktigt fastställt än. Vi ska rekrytera till en tvådagars maktutbildning genom LO, som sker så lokalt som möjligt.

Har ni delat upp arbetet? Ni verkar ha fått halva landet var?

Ja, vi har fördelat avdelningarna mellan oss, men kommer att samarbeta med upplägg.

Har ni mötts av fördomar, som att det bara handlar om att ringa medlemmar för att få dem att rösta på Socialdemokraterna?

Nej. Vid tidigare val när vi ringt, har budskapet varit att Transport vill ha en socialdemokratiskt ledd regering. För möjligheten att påverka våra hjärtefrågor.

När börjar ert valarbete på allvar? (Det kanske det redan gjort?)

Vi har deltagit på Transports fackligt-politiska konferens på Runö, och på två träffar med LO:s fackligt-politiskt ansvariga.

Den 27 och 28 oktober deltar vi på LO:s valledarutbildning, så arbetet är i gång, men det kommer att intensifieras i mars.

 

 

MIKAEL LADMAN

Bor: Norberg.
Arbetar: Karlstad.
Gör: Ombudsman på avdelning 6 Värmland.
Bakgrund: Jobbat som maskinförare i cirka 30 år.
Intressen: Natur- och fritidsaktiviteter, exempelvis fiske och svampplockning.

 

Grattis! Vad innebär egentligen uppdraget?

Tack! Tanken är väl att vi på något vis ska försöka motivera våra medlemmar i avdelningarna att bli mer aktiva på sina arbetsplatser och hemorter, och delta i valarbetet.

Varför är det viktigt att facket bedriver ett valarbete?

Vi har en stor påverkan då vi är många. Våra medlemmar har sakkunskaper som många politiker saknar. Där vi inte når framgång avtalsvägen är det bra att berätta om våra villkor och vad vi tycker ska förändras. Transport har ett historiskt bra resultat när det gäller att vinna politiska segrar.

Enskilt viktigaste frågan?

Trygghetsfrågorna, LAS och brottsbekämpning.

Hur blev du utsedd av förbundsstyrelsen, är det något man ställer upp och kandiderar till?

Antagligen har man väl gjort något bra, haha.

Jag fick frågan av vår förbundssekreterare (Lars Mikaelsson). Och när det var klart att jag inte skulle prata partipolitik utan fackliga frågor så tackade jag ja.

Ska du utbilda andra inför valarbetet?

Ja, det kommer det säkert att innebära. Det är väl inte ett riktigt spikat upplägg. Jag och Marie har pratat lite om att försöka hitta ett likartat upplägg. Det är väl så långt vi kommit.

Har ni delat upp arbetet? Ni verkar ha fått halva landet var?

Ja, Marie och jag har gjort en fördelning som vi tror blir bra för oss båda.

Har ni mötts av fördomar, som att det bara handlar om att ringa medlemmar för att få dem att rösta på Socialdemokraterna?

Inte i dagsläget. Men jag förstår att det finns en sådan fördom och har stött på den i andra sammanhang.

När börjar ert valarbete på allvar? (Det kanske det redan gjort?)

Nej, inte mer än att vi håller på att strukturera upp arbetet. Vi väntar även på att förbundsstyrelsen ska anta Transports valplattform.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.