V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken
Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.
Det ser mörkt ut på trafikområdet när det gäller arbetsvillkor och de anställdas trygghet. Det skriver sju vänsterpartister i riksdagsmotionen Förbättrade arbetsvillkor i yrkestrafiken. Det är en så kallad kommittémotion, vilket innebär att hela partiet står bakom.
– Det är tre områden som vi särskilt identifierat, och där vi har bra underlag för att komma med konkreta förslag på åtgärder, säger Jens Holm (V), en av motionärerna.
Han är ordförande för riksdagens trafikutskott och vill, tillsammans med partikamraterna, rikta fokus på arbetsmiljön till sjöss, inom taxibranschen och godstrafiken på vägarna. Och göra något – nu.
Jens Holm tycker att den socialdemokratiska regeringen visserligen visat god vilja, bland annat när det gäller att införa EU:s mobilitetspaket för rättvisa vägtransporter. Och att infrastrukturminister Tomas Eneroth insett vikten av att göra något åt situationen inom yrkestrafiken.
– Men det är fortfarande för lite och det har tagit för lång tid, säger Jens Holm.
– Det är bra att regeringen nyligen tillsatte en utredning. Men man har känt till problemen under lång tid. Och en utredning är fortfarande en utredning.
Jens Holm pekar också på att taxibranschen verkar ha glömts bort i sammanhanget. Trots att läget är alarmerande i branschen.
– Vi vill att man snabbt utreder ett förbud mot procentlöner för taxichaufförer. Det underminerar hela branschen att de måste köra med de här villkoren, på beting. Att heltidsanställda jobbar mot ackord i dag är under all kritik, säger han.
V-motionärerna vill skapa ordning och reda i taxibranschen. Bland annat genom att utvärdera avregleringen som gjordes för 30 år sedan. De lämnar också förslag på åtgärder för att förbättra situationen för förarna:
- Regelverk för kör och vilotider, liknande det för tung trafik men anpassat till taxi.
- Effektiv tillsyn för kör och vilotider.
- Uppdrag att bättre samarbeta åt de sju (!) berörda myndigheter som ska kontrollera taxibranschen.
- Krav på kollektivavtal och personövertagande med bibehållna eller bättre villkor vid alla offentliga upphandlingar.
Osund konkurrens
Vänsterpartisterna skriver i motionen att allt fler inrikestransporter utförs av utländska åkerier som betalar löner långt under svenska kollektivavtalsnivåer. Det har lett till lönedumpning, osund konkurrens och bristande trafiksäkerhet, påpekas i motionen.
I juli antog Europaparlamentet mobilitetspaketet, med skärpta regler för godstransporter inom hela unionen. Det välkomnar Vänsterpartiet. Men partiet tycker att det är brådskande att stärka det nationella regelverket. Innan de nya reglerna börjar gälla inom EU dröjer det ett och ett halvt år. Dessutom får varje medlemsland själv bestämma om de kombinerade transporterna, där lasten transporteras med mer än ett transportsätt.
Vänsterpartiet vill att reglerna för cabotage, godstransporter av utländska operatörer inom ett land, också omfattar kombitransporterna.
– Danskarna har kommit mycket längre än vi, säger Jens Holm.
Vänsterpartiet vill att Sverige inför den danska modellen. Den började införas i vårt grannland förra året, efter initiativ av fackförbundet 3F Transport och arbetsgivarna i Danmark.
Den danska modellen har fyra ben och innebär bland annat:
- Strängare kontroller på vägarna, med ökade resurser till danska polisen, för att stoppa olagligt cabotage.
- Nationella regler för utstationering av lastbilschaufförer. Inkluderar bland annat krav på att det i fordonet finns förarens anställningsavtal och lönebesked, liksom deklaration av arbetstid i Danmark.
- Nya strängare regler för busscabotage. Högst sju dagar i följd per kalendermånad, följt av tre veckors karens, för utländska bussar.
- Tio gånger högre böter för brott mot kör- och vilotider. För förarna minst 10 000 danska kronor (drygt 14 000 svenska kronor), och för transportföretagen minst 20 000 danska kronor.
Försämringar för löntagare
När det gäller sjötransporterna välkomnar Vänsterpartiet att regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda arbetsmiljön, samt även hur kontrollerna fungerar. Därför menar partiet att det är viktigt att det görs en översyn av sjöfartscabotage: Ingen arbetsgivare ska slippa sitt ansvar genom att ”bekvämlighetsflagga” sitt fartyg och därmed komma undan de regler Sverige har för trygghet och säkerhet på arbetsplatsen, heter det i motionen.
Vänsterpartisterna skriver även i sin motion generellt om vikten av ett stärkt anställningsskydd, och inte att det ”monteras ner så som den socialdemokratiska regeringen nu vill göra på beställning av högerkrafter. Det är dags att arbetsmiljöarbetet förbättras och att de fackliga organisationernas ställning stärks, inte försvagas så som övriga partier arbetar för.”
Jens Holm vill inte gå så långt som att Socialdemokraterna svikit fackföreningsrörelsen.
– Inte medvetet svikit. Det man kan se är ändå att regeringen fört en politik som lett till försämringar för svenska arbetare, om vi bortser från insatserna under coronapandemin. Organisationsgraden har också gått ner.
Säger Jens Holm den 7 oktober, den internationella dagen för anständiga arbetsvillkor.