”Vaccination ingen garanti för att inte drabbas”

Färdtjänst. På onsdag, den 1 september, återgår färdtjänsten i Region Värmland till normal trafik igen. – Det är helt galet. Chaufförerna är livrädda för att de ska smittas, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

För att minska risken för smittspridning när pandemin började i mars förra året drogs antalet passagerarplatser ner från fem till tre och antalet rullstolsplatser från två till en. Men den 1 september återgår färdtjänsten i Region Värmland till normal trafik igen.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Det har vi bestämt i dialog med Smittskydd Värmland. Det handlar om att vi ser hur resandet med färdtjänst ökar. Vården har en vårdskuld som ska arbetas igen. Samtidigt känner vi oss trygga i förändringen, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafik i Region Värmland.

Men Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Värmland, berättar att chaufförerna inte alls känner sig trygga.

– Det är helt galet. Chaufförerna är livrädda för att de ska smittas. Att vara vaccinerad är ingen garanti för att inte drabbas. De vill inte bli sjuka och behöva vara hemma. De behöver verkligen arbeta för att klara sin försörjning, säger han.

Ronnie Persson, avd 6
Ronnie Persson är skuddsombud i Värmlandsavdelningen.

Ronnie Persson, färdtjänstchaufför och lokalt skyddsombud i Värmland, och flera av hans kollegor är också oroliga för att passagerna ska smitta varandra.

– Risken för att bli smittad ökar nu när de kommer sitta tätt som i en sillburk. Det borde inte ske någon förändring i trafiken förrän smittan i stort sett är utrotad, säger han.

Chefen för servicetrafiken, Anders Wahlén, har en förståelse för chaufförernas oro, men säger att han förlitar sig på att Smittskyddet i regionen har gjort en korrekt bedömning. Han berättar att personer som har luftvägssymtom inte ska bokas med vanlig servicetrafik, utan får åka i särskilda fordon. Han understryker också att förarna i Värmland tidigt fick erbjudande om att vaccinera sig, och att vaccinationstäckningen är mycket hög bland kunderna, det vill säga framför allt äldre personer i riskgrupper.

Men trots att många förare och passagerare nu är vaccinerade är det olämpligt att återgå till normal trafik, anser både Ronnie Persson och Mikael Ladman.

– Den nya deltavarianten drabbar även fullt vaccinerade människor, säger Ronnie Persson.

– Det går inte att veta om en person är vaccinerad, stora delar av befolkningen vill inte vaccinera sig, tillägger Mikael Ladman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.