ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Under de senaste vändorna i de mycket intensiva las-förhandlingarna har det förvånat mig att en del andra företrädare i LO-förbunden gång på gång hävdat att omställningsstöd är en form av trygghet som är ännu viktigare än anställningstryggheten i sig.

Transport är ett förbund där många medlemmar jobbar på små och mellanstora arbetsplatser. För dem kan det aldrig bli frågan om att omställningsstöd är viktigare än trygghet i anställningen. Det måste alltid vara bättre att behålla sin anställning än att omskolas eller om­ställas till en osäker framtid utan ett jobb. Även om det givetvis också ska finnas ett bra stöd vid arbetslöshet.

Centern och Liberalerna påstår att småföretagare inte törs anställa och att arbetstillfällen går förlorade – på grund av att las är omodern och komplicerad. I mina öron låter det som kvalificerat skitsnack. Det blir givetvis inte fler jobb för att redan anställda får en osäkrare anställning. En anställning där turordningsregler sätts ur spel och saklig grund-begreppet vid uppsägning mer eller mindre upphör att gälla.

Det som skulle behöva åtgärdas i las är snarare att skärpa reglerna, som i dag möjliggör att visstidsanställningar staplas på varandra. Ofrivillig deltid, och även så kallad hyvling av arbetstidsmåtten, borde förbjudas eller åtminstone regleras kraftigt i lagen.

Nu när las-förhandlingarna återigen havererat kan jag inte göra annat än dra en lättnadens suck över att vi inom LO stod starka och enade. Vi sa nej till det slutbud som kom från Svenskt Näringsliv. Ett slutbud som var en ren provokation och som baserades på en ovilja att lösa frågan på ett seriöst sätt.

Vi får nu försöka samordna oss på nytt inom LO-familjen och driva de viktigaste las-frågorna i avtalsrörelsen. Parallellt måste vi arbeta gentemot politikerna för att få dem att dra tillbaka sin inblandning i den svenska modellen.

Det enda vettiga nu är att skrota den så kallade Toijer-utredningen. Skrota också januariöverenskommelsens punkt 20 och låt i stället las bli en valfråga till valet 2022. Då får Socialdemokraterna en chans att återvända till arbetarrörelsen. Och Centern och Liberalerna får bekänna färg, som arbetarnas fiender när det gäller trygghet och vettiga villkor.

Vi går nu in i en krävande avtalsrörelse. Men jag är säker på att vårt förbund och våra medlemmar är redo för en kamp för såväl bättre löner som bättre arbetsmiljö och en starkare anställningsskyddslag. Min uppmaning till er alla inom förbundet är att vara förberedda. Tuffa tider väntar, men tillsammans är vi starka!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.