Vad gör du om du blir statsminister, Stefan Löfven?

Missnöjet pyr. Inom facket och vänstern anser många att Socialdemokraterna lämnat sin röda ideologi, klivit åt höger och bara slåss om medelklassväljarna, i mitten. Inför valet ställer några unga transportare partiledare Stefan Löfven mot väggen: Vad tänker han göra, ifall han blir vår nästa statsminister?

Ludwig Eriksson, 23 år
terminalarbetare, bor i hyresrätt
i Uppsala:
”Unga har svårt att flytta hemifrån och den svenska ekonomin är inte på topp. Jag vill att staten ska stimulera till att mindre hyresrätter med rimlig hyra byggs, så att unga kan flytta hemifrån och starta sina vuxenliv. Bostadsbyggande är jobbskapande och människor kan flytta dit arbete och studier finns. Bostadsfrågan blir lätt en klassfråga eftersom alla inte har föräldrar som kan sponsra eller köpa deras första egna bostad. Bostadssituationen kan kanske jämföras med Pisa-rapporterna om skolans tillstånd? Åtgärder krävs snarast!”

Vad kommer du att göra för att få i gång bygget av fler mindre hyresrätter – med rimlig hyra?
Stefan Löfven:
För att öka byggandet vill vi skapa en bred nationell samling, byggpakt, med företrädare för bland annat byggbranschen och kommunerna. Arbetet ska ledas av regeringen. Vi vill också införa en byggbonus för byggande av studentbostäder och små hyreslägenheter. Dessutom vill vi att kommuner som har en hög byggtakt utifrån sin befolkningsstorlek ska få dela på en tillväxtmiljard. Staten ska även bistå med kapital genom kreditinstitutet SBAB. För att snabba upp byggprocessen ytterligare vill vi också förändra plan- och bygglagen. Det kan leda till både billigare bostäder och kortare byggtider.

 

 
Viktoria Biberg, 24 år
väktare, bor i pojkvännens
bostadsrätt i Sundsvall:
”Jag jobbar som väktare och för mig dröjde det nästan tre år innan jag fick fast anställning. De otrygga kontrakten måste bort. Arbetsgivare ska inte kunna runda avtal och regler! Ett halvår borde räcka för företag att se vad personalen går för och om man är lämplig för jobbet. Får vi inget fast arbete känner vi att vi alltid måste vara tillgängliga och ställa upp om arbetsgivaren ringer. Vi får inga lån för att köpa bostad och kan inte planera våra liv och vår framtid. Jag hoppade runt och hyrde i andra hand, innan jag flyttade hem till min pojkvän.”

Vad tänker du göra för att få bort dagens otrygga anställningar, så att anställda verkligen får fast tjänst efter sex månaders provanställning?
Stefan Löfven:
Ditt problem delas av många. Vi socialdemokrater menar att det är orimligt att arbetsgivarna ska kunna stapla visstidsanställningar på varandra. Därför vill vi ha en gräns efter två år, då visstidsanställningen eller anställningarna ska övergå i en fast tjänst. När det gäller provanställningar så bygger de på att det finns en fast tjänst i botten.

 

 
Nenad Milosevic, 22 år
bemanningsanställd, bor
hos föräldrarna i Helsingborg:
”Vad planerar du för åtgärder mot de otrygga anställningarna och den dåliga arbetsmiljön inom bemanning? Åt slit- och släng-mentaliteten, att man aldrig vet hur mycket man får jobba och hur mycket man tjänar? Min lön kan skifta mellan 25 000 och 15 000 kronor per månad. Förbjud bemanningsbolagen och låt inhyrda få fast anställning hos kundföretagen! Jag har arbetat inom bemanning i fyra år och skadat ryggen av stress och tunga lyft. Inhyrda får alltid göra de tyngsta skitjobben. Företagen mäter vad vi presterar, är det för dåligt byts vi ut.”

Kommer du att förbjuda bemanningsföretag?
Stefan Löfven:

Vi anser att bemanningsbranschen är här för att stanna och att uthyrningsföretagen kan fylla en viktig roll på arbetsmarknaden. Trots det har vi sett en rad problem och missförhållanden som måste åtgärdas. Vår slutsats blir därför att bemanningsbranschen bör regleras genom lagar och kollektivavtal, på ett sätt som motsvarar resten av arbetsmarknaden. Bemanningsföretagen ska bidra till flexibilitet på arbetsmarknaden, inte till lönedumpning eller att sätta anställningstryggheten ur spel.

 

 

 

Pernilla Tindvall, 27 år,
bemanningsanställd, bor
i bostadsrätt i Angered:
”Det pratas mycket om jämställdhet mellan könen, men jag vill ha jämställdhet mellan människor, oavsett om du är ung, gammal eller medelålders. Varför ska unga särbehandlas och ha lägre ungdomslön? Du utför samma arbete och har samma behov av bostad, oavsett om du är 24 eller 34 år. Den reducerade arbetsgivaravgiften för unga leder inte till fler jobb, bara till otryggare anställningsvillkor. Arbetsgivaren ser inte till de sökandes meriter utan bara till vem som är billigast att anställa. Unga utnyttjas, får jobba ett tag och blir utbytta.”

 

Vill du arbeta för lika lön för samma jobb – i stället för lägre ungdomslöner?
Stefan Löfven:
Ungdomar har samma utgifter för boende och mat som andra. Därför ska vi inte ha några halverade ungdomslöner. Nedsättningen av sociala avgifter för unga kostar skattebetalarna omkring 14 miljarder kronor netto varje år. Den har dömts ut av regeringens finanspolitiska råd som en dyr och ineffektiv åtgärd för att sänka ungdomsarbetslösheten. I ett första steg avskaffar vi halva reduceringen, sedan kommer vi att ta bort den helt. Vi vill i stället införa en 90-dagarsgaranti, där unga erbjuds jobb eller utbildning senast efter 90 dagar, och har presenterat flera utbildnings- och jobbsatsningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.