Close
Bildmontage. Brandbil i Storstockholms brandförsvar rycker ut. Brandingenjör Anders Palm ger råd.
Close

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Den 15 juli tömde en miljöarbetare ut sin brinnande last på gatan i västra Stockholm.

– Det var ett rådigt och genomtänkt handlande, kommenterade polisens presstalesperson Ola Österling i Dagens Nyheter.

Den 23 augusti var det dags igen. Lasten började ryka i en sopbil på Tjörn. Räddningstjänsten var snart på plats så glöden hann aldrig utvecklas till brand eller sprida sig, rapporterar Göteborgs-Posten.

Rök och bränder i sopbilar händer inte dagligdags, men det inträffar då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några tips, om olyckan är framme:

  • Ring 112 och tala om var du är eller vart du tänker åka.
  • Sök upp en lämplig hårdgjord yta, där du kan tömma ut soporna.
  • Tänk på att välja en plats där branden inte sprider sig, förorenar miljön eller ställer till besvär för de som bor eller rör sig i området.
  • Töm alltid ut lasten utomhus, aldrig i ett garage eller en tunnel.
  • Kontakta din arbetsledning som ansvarar för att platsen röjs upp efteråt.

De värsta bovarna som kan skapa bränder är enligt Anders Palm grillkol, engångsgrillar och cigaretter. Batterier hör heller inte hemma i hushållssoporna och trasor indränkta i antändlig linolja ska blötläggas, eller allra helst läggas i en tättförslutande burk.

Att försöka släcka branden i sopbilens komprimator fungerar inte eftersom det är ett slutet utrymme, förklarar han.

– Enda sättet är att tömma ut soporna.

Inte på någon central gata som Kungsgatan, mitt inne i en stad, utan på en hårdgjord yta, exempelvis asfalt, som räddningstjänsten sedan kan spola med vatten.

– När materialet är släckt ansvarar entreprenören för att ta upp soporna och sanera platsen, säger Anders Palm.

Med sunt förnuft kommer man långt.

– Ju tidigare vi får larmet desto snabbare kan vi vara på plats och minska risken för att branden sprider sig, råder han.

Ola Bodin är miljöarbetare och samtidigt ordförande i Transports Gävleavdelning. Tidigare körde han hushållssopor men numera samlar han in styckegods och farligt avfall.

– Själv har jag inte varit med om någon brand, men jag hade en kollega som fick tömma ut lasten på riksväg 56. Det hänger på vad folk kastar i soporna. Man behöver vara noga med sorteringen så att grejerna hamnar på rätt ställe, säger han.

Grillkol som inte släckts ordentligt kan fatta eld i luftdraget när renhållarna kör. Dränk in kolen i vatten och låt den helst vila ute i några dagar innan du lägger den i soporna, är Ola Bodins råd.

– Vik och tryck ihop kartonger och wellpapp, plast och papper så ryms det mer.

Med mindre luft i avfallet kan hushåll och bostadsrättsföreningar kanske till och med beställa mindre sopkärl och spara pengar på det. Inte så dumt när energipriserna går upp, tipsar han.

Överfulla sopkärl och avfall som läggs ovanpå tunnorna ställer till det för renhållarna om skräpet ramlar ut på marken vid hämtning. Glas i soporna kan också, ihop med annat, ge gnistbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.