Vad händer efter Juholt?

Krönika. Håkan Juholt har avgått som partiordförande. Avgången var kanske oundviklig. Han gjorde ett antal misstag, och några av dem var allvarliga.

Men samtidigt fick han aldrig någon riktig chans. Mediedrevet mot honom blev relativt snabbt så omfattande och mobbingartat att det närmast stod bortom mänsklig förmåga att agera med den trygghet och pondus som uppdraget kräver. Ingen kan prestera på toppen av sin förmåga under det tryck som Håkan Juholt utsattes för.

Resultatet blev en kraschlandning och nu står återigen socialdemokratin utan ledning och en ny strid är att vänta mellan de olika falangerna inom partiet.

Det är lika tragiskt som oroväckande. Socialdemokratin är på många sätt minst två partier med olika inriktningar och olika världsbilder. Håkan Juholt må ha varit yvig och impulsiv, men i grund och botten stod han för de värderingar som även vi i Transport utgår ifrån i vårt arbete.

Han ville verkligen städa upp i den sargade transportbranschen. Han ville få stopp på den ovärdiga kommersen inom vård- och skolväsende. Han ville korrigera den marknadsnaiva politik som tidigare (S)-regeringar har fört,  och han ville återskapa samhällelig kontroll över de krafter som är på god väg att förvandla Sverige till ett enda stort marknadsjippo.

När han försvinner finns det en uppenbar risk att den inriktningen bryts och att vi återgår till den självdestruktiva lunk som präglat socialdemokratin under senare år.

Man bör komma ihåg att det inte var den borgerliga regeringen som skapade alla de regelverk om privatiseringar och avregleringar som numera präglar Sverige. Det var socialdemokrater som avreglerade allt från taxi till äldrevård och Alliansen har knappt behövt ändra en stavelse i de spelreglerna för att genomföra sin politik.

Ändå år kraven på politisk styrning inte ens särskilt radikala. I ett flertal borgerligt styrda EU-stater har man inte ens vågat drömma om att avregleras taxi på det sätt som (S) gjorde i Sverige. Och man tillåter inte att riskkapitalbolag förvandlar skolor och vårdinrättningar till kommersiella mjölkkossor där medborgarnas pengar kan förvandlas till skattebefriade vinster via något skatteparadis. Lika lite tillåter man att offentlig upphandling blir en lekstuga för prisdumpande lycksökare.

Så dumma och naiva är man helt enkelt inte. Därför skapar även borgerliga regeringar regler som säkrar medborgarintresset och minskar riskerna för rovdrift och kvalitetsbrister. Men i den svenska socialdemokratin är frågorna kontroversiella.

Där ligger kärnan i  vår oro, nu när sökandet efter en ny socialdemokratisk partiledare inleds. Det finns en uppenbar risk för att vi inte byter politik, även om vi lyckas byta regering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.