Containerlastning i Helsingborgs hamn
Close
Containerlastning i Helsingborgs hamn.
Close
Avtalsrörelsen

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Den 25 februari inledde Transport formellt förhandlingarna om nya löneavtal. Först ut är hamnarbetarna. Premiärronden mot Sveriges Hamnar avbröts dagen därpå, och fortsättning följer i april.

Per-Olof Norgren är ombudsman på Transport, med ansvar för stuveriavtalet. Han ser tillbaka på ett ovanligt turbulent år.

– För första gången i historien har vi två fackförbund med två centrala kollektivavtal. Och i nuläget vet vi inte vilken status Hamnarbetarförbundets (HF) avtal har. Är det likvärdigt med vårt, som är tecknat först? Eller ett rent så kallat hängavtal?

Frågan om avtalen kommer att prövas i mitten av maj, av Arbetsdomstolen. Det är HF som stämt arbetsgivarna. Det skedde efter konflikten vintern 2019, som resulterade i att Sveriges Hamnar och HF tecknade ett separat avtal. Med exakt samma ordalydelse som Transports.

Bläcket hade knappt torkat på uppgörelsen när arbetsgivarna gick ut med att inga hamnar kommer att förhandla fram lokala avtal med HF. Det sker bara med Transport.

– Min bild är att hamnbolagen hållit fast vid den principen, säger Per-Olof Norgren. HF är utestängda och det skapar frustration i deras led.

– Det blir intressant att följa processen i Arbetsdomstolen. Hur utgången än blir kan det skapa problem. Om HF förlorar, hur intresserade är de av att teckna ett nytt avtal som bara blir ett hängavtal på vårt? Får vi se nya konflikter? Ytterst är det den svenska modellen som AD prövar i maj.

Transport har med sig en rad krav till förhandlingsbordet, när ett nytt centralt avtal ska tröskas fram. Flera av dem bottnar i framtidsscenarier som kan tyckas olycksbådande.

Flera hamnar ligger redan i startgroparna för automatisering. I Gävle byggs en helt ny kaj. Kranar och truckar är förberedda för förarlös drift.

Samma sak gäller i Stockholms nya containerhamn, Norvik. När den öppnar i maj sitter kranförare på plats i hytten. Men bara under en övergångsperiod. Sedan ska operatören flytta in på kontoret, till en datoranläggning med stora bildskärmar.

I Norvik ändrade man i ett sent skede beställningen av grensletruckar – en hög maskin som lyfter containrar mellan ben på hjul. De som slutligen köptes in kan köras med eller utan förare.

Per-Olof Norgren säger:

– Vi kan inte stoppa utvecklingen. Det viktigaste för Transport är att säkra jobben. Så att det är hamnarbetare som får de nya arbetsuppgifterna som datoriseringen skapar.

Helsingborgs hamn har också långtgående planer på automatisering, berättar sektionsordförande Erika Backler Swärdh. Ännu är det mest visioner hos ledningen, men Erika är övertygad om att det kommer.

Företaget har redan tecknat samarbetsavtal med Einride, ett företag som utvecklar självkörande el-drivna dragbilar.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.