Containerlastning i Helsingborgs hamn
Close
Containerlastning i Helsingborgs hamn.
Close
Avtalsrörelsen

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Den 25 februari inledde Transport formellt förhandlingarna om nya löneavtal. Först ut är hamnarbetarna. Premiärronden mot Sveriges Hamnar avbröts dagen därpå, och fortsättning följer i april.

Per-Olof Norgren är ombudsman på Transport, med ansvar för stuveriavtalet. Han ser tillbaka på ett ovanligt turbulent år.

– För första gången i historien har vi två fackförbund med två centrala kollektivavtal. Och i nuläget vet vi inte vilken status Hamnarbetarförbundets (HF) avtal har. Är det likvärdigt med vårt, som är tecknat först? Eller ett rent så kallat hängavtal?

Frågan om avtalen kommer att prövas i mitten av maj, av Arbetsdomstolen. Det är HF som stämt arbetsgivarna. Det skedde efter konflikten vintern 2019, som resulterade i att Sveriges Hamnar och HF tecknade ett separat avtal. Med exakt samma ordalydelse som Transports.

Bläcket hade knappt torkat på uppgörelsen när arbetsgivarna gick ut med att inga hamnar kommer att förhandla fram lokala avtal med HF. Det sker bara med Transport.

– Min bild är att hamnbolagen hållit fast vid den principen, säger Per-Olof Norgren. HF är utestängda och det skapar frustration i deras led.

– Det blir intressant att följa processen i Arbetsdomstolen. Hur utgången än blir kan det skapa problem. Om HF förlorar, hur intresserade är de av att teckna ett nytt avtal som bara blir ett hängavtal på vårt? Får vi se nya konflikter? Ytterst är det den svenska modellen som AD prövar i maj.

Transport har med sig en rad krav till förhandlingsbordet, när ett nytt centralt avtal ska tröskas fram. Flera av dem bottnar i framtidsscenarier som kan tyckas olycksbådande.

Flera hamnar ligger redan i startgroparna för automatisering. I Gävle byggs en helt ny kaj. Kranar och truckar är förberedda för förarlös drift.

Samma sak gäller i Stockholms nya containerhamn, Norvik. När den öppnar i maj sitter kranförare på plats i hytten. Men bara under en övergångsperiod. Sedan ska operatören flytta in på kontoret, till en datoranläggning med stora bildskärmar.

I Norvik ändrade man i ett sent skede beställningen av grensletruckar – en hög maskin som lyfter containrar mellan ben på hjul. De som slutligen köptes in kan köras med eller utan förare.

Per-Olof Norgren säger:

– Vi kan inte stoppa utvecklingen. Det viktigaste för Transport är att säkra jobben. Så att det är hamnarbetare som får de nya arbetsuppgifterna som datoriseringen skapar.

Helsingborgs hamn har också långtgående planer på automatisering, berättar sektionsordförande Erika Backler Swärdh. Ännu är det mest visioner hos ledningen, men Erika är övertygad om att det kommer.

Företaget har redan tecknat samarbetsavtal med Einride, ett företag som utvecklar självkörande el-drivna dragbilar.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.