Close
Ämnet var schysta villkor i åkeribranschen. Plattformen var Zoom.
Close

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Europaparlamentariker Johan Danielsson (S) fick inleda. Han är övertygad om att de beslut som EU fattat om det så kallade mobilitetspaketet kommer att innebära rejäl förändring.

– Sju länder driver sammanlagt 15 mål i EU-domstolen för att stoppa mobilitetespaketet. Något liknande har inte hänt förut och nu händer det för att företagen med dåliga villkor känner sig hotade.

Danielsson och de övriga deltagarna var överens om att när reglerna väl är på plats, så är det viktigaste att myndigheterna kan se till att reglerna följs.

– Det måste stoppas tillräckligt många och vara tillräckligt dyrt för att affärsmodellen ska krackelera. Vi kan inte ha det så att det är lönsamt att fuska, betala och köra vidare, sa Danielsson.

Trafikpolis Farid Umeflod jobbar i Helsingborg. Han berättade att han och hans kollegor jobbar aktivt med att kontrollera att de regler som finns efterföljs. Men att det bara finns vissa saker som polisen kan slå ner på.

– Ute på vägarna förekommer mer fusk än vi har tillsynsansvar för. Ibland önskar vi att vi var Polisen, Skatteverket och Arbetsmiljöverket på samma gång.

Transports ordförande Tommy Wreeth var också inne på linjen att det behövs nya kontrollmekanismer. Som det är nu har myndigheterna svårt att få tillräckligt kontroller, anser han. Med de nya reglerna kommer alla chaufförer som kör cabotagetransporter att ha rätt till samma löner som anges i Transports utstationeringsavtal. Men någon måste se till att lönerna betalas. Facket är beredda på att ta på sig uppdraget.

– Vi är beredda att göra facklig kontroll och se till att åkerierna följer utstationeringsavtalet. Om vi får det mandatet och resurser för att göra det, sa Tommy Wreeth.

Alla deltagare var eniga om att mer måste göras. Recepten är något olika. Liane Ask från Sverige Åkerföretag:

– Vi förordar en gemensam EU-myndighet. Den kan föra register och ha koll på bolagen så att de har tillstånd, och att det går att se var företagen hör hemma.

Infrastrukturministerns politiskt sakkunniga, Daniel Wolski, berättade att förslagen om förbättrade kontroller av yrkestrafiken släpps i månadsskiftet.

– Vi har en unik chans att göra något rejält och omfattande för att få ordning. Det känns som att vi har en gemensam syn i mycket, även om det är en viss skillnad i detaljerna.

Flera kommentarer från tittarna gällde var chaufförer som jobbar för utländska åkerier ”slår läger”. Inte minst i Helsingborgstrakten finns stora problem med att chaufförer lever vecka ut och in i sina bilar, utan ordentliga uppställningsplatser och någonstans att baja.

Transports avdelning 14 i Helsingborg arrangerade seminariet och deras lokalombudsman Ali Shibl deltog:

– Vi reagerar när vi är ute och reser och ser hur människor lever på gatorna. Och så har vi det så här i Sverige. Det är inte lämpligt eller mänskligt och vi får inte tillåta att det fortsätter.

Polisen Farid Umeflod:

– Jag vill påminna om att vi pratar om en utsatt kategori människor som är marionetter i ett system där någon annan än de själva tjänar pengar på upplägget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per:
    19 april, 2021

    Deltog i mötet. Det måste läggas ett ansvar på speditören så den blir ansvarig för hela kedjan av transportörer, precis Tommy Wreeth framförde under mötet.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.