Close
Ämnet var schysta villkor i åkeribranschen. Plattformen var Zoom.
Close

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Europaparlamentariker Johan Danielsson (S) fick inleda. Han är övertygad om att de beslut som EU fattat om det så kallade mobilitetspaketet kommer att innebära rejäl förändring.

– Sju länder driver sammanlagt 15 mål i EU-domstolen för att stoppa mobilitetespaketet. Något liknande har inte hänt förut och nu händer det för att företagen med dåliga villkor känner sig hotade.

Danielsson och de övriga deltagarna var överens om att när reglerna väl är på plats, så är det viktigaste att myndigheterna kan se till att reglerna följs.

– Det måste stoppas tillräckligt många och vara tillräckligt dyrt för att affärsmodellen ska krackelera. Vi kan inte ha det så att det är lönsamt att fuska, betala och köra vidare, sa Danielsson.

Trafikpolis Farid Umeflod jobbar i Helsingborg. Han berättade att han och hans kollegor jobbar aktivt med att kontrollera att de regler som finns efterföljs. Men att det bara finns vissa saker som polisen kan slå ner på.

– Ute på vägarna förekommer mer fusk än vi har tillsynsansvar för. Ibland önskar vi att vi var Polisen, Skatteverket och Arbetsmiljöverket på samma gång.

Transports ordförande Tommy Wreeth var också inne på linjen att det behövs nya kontrollmekanismer. Som det är nu har myndigheterna svårt att få tillräckligt kontroller, anser han. Med de nya reglerna kommer alla chaufförer som kör cabotagetransporter att ha rätt till samma löner som anges i Transports utstationeringsavtal. Men någon måste se till att lönerna betalas. Facket är beredda på att ta på sig uppdraget.

– Vi är beredda att göra facklig kontroll och se till att åkerierna följer utstationeringsavtalet. Om vi får det mandatet och resurser för att göra det, sa Tommy Wreeth.

Alla deltagare var eniga om att mer måste göras. Recepten är något olika. Liane Ask från Sverige Åkerföretag:

– Vi förordar en gemensam EU-myndighet. Den kan föra register och ha koll på bolagen så att de har tillstånd, och att det går att se var företagen hör hemma.

Infrastrukturministerns politiskt sakkunniga, Daniel Wolski, berättade att förslagen om förbättrade kontroller av yrkestrafiken släpps i månadsskiftet.

– Vi har en unik chans att göra något rejält och omfattande för att få ordning. Det känns som att vi har en gemensam syn i mycket, även om det är en viss skillnad i detaljerna.

Flera kommentarer från tittarna gällde var chaufförer som jobbar för utländska åkerier ”slår läger”. Inte minst i Helsingborgstrakten finns stora problem med att chaufförer lever vecka ut och in i sina bilar, utan ordentliga uppställningsplatser och någonstans att baja.

Transports avdelning 14 i Helsingborg arrangerade seminariet och deras lokalombudsman Ali Shibl deltog:

– Vi reagerar när vi är ute och reser och ser hur människor lever på gatorna. Och så har vi det så här i Sverige. Det är inte lämpligt eller mänskligt och vi får inte tillåta att det fortsätter.

Polisen Farid Umeflod:

– Jag vill påminna om att vi pratar om en utsatt kategori människor som är marionetter i ett system där någon annan än de själva tjänar pengar på upplägget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per:
    19 april, 2021

    Deltog i mötet. Det måste läggas ett ansvar på speditören så den blir ansvarig för hela kedjan av transportörer, precis Tommy Wreeth framförde under mötet.

Lästips:

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.