Håkan Hellstrand, LO-ekonom
Close
Håkan Hellstrand är ny som LO-ekonom, men har sysslat med ekonomiska prognoser förr. Kommer närmast från Sveriges Kommuner och Landsting.
Close

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

1. Vilka är de första tecknen på att lågkonjunkturen är på väg?

– Företagen drar ner på sin investeringstakt.

2. Vem eller vilka märker detta?

– Det kan vara Transports medlemmar, lastbilstransporterna minskar när företagen drar ner på sina investeringar. Då minskar också importen av varor och det märks i hamnarna.

3. Är det dags för lågkonjunktur nu?

– Nej, vi går inte in i den de närmaste två åren. Och det behöver inte alls bli lika dramatiskt som under finanskrisen 2008 när företag gjorde stora nerdragningar och många förlorade jobbet.

4. Hur påverkar den jobben över lag …

– Det blir ingen omedelbar nedgång i sysselsättningen. Men nu när vändningen är på gång blir det färre nya jobb. 2020 kanske sysselsättningen inte ökar alls längre. Arbetslösheten kan börja ticka uppåt. Det blir inte nödvändigtvis några uppsägningar, men svårare att komma in på arbetsmarknaden.

– Fast om det blir en kraftig lågkonjunktur kan företag slås ut. Då kan de som blir långtidsarbetslösa få svårt att komma igen när konjunkturen vänder uppåt.

5. … och i transportbranscher som åkeri, taxi och bensinmackar specifikt?

– En dämpning av de tunga transport­erna märks redan. När hushållen så småningom minskar sin efterfrågan går distributionen till butiker och hem till kunder också ner.

– Samtidigt gör de stora exportföretagen och andra bolag färre tjänsteresor under en lågkonjunktur, och då märks det troligen inom taxibranschen. Bensinbranschen har jag ingen specifik kunskap om.

6. Påverkas väktare och ordningsvakter?

– Min hypotes är att bevakning är en betydligt mindre konjunkturkänslig bransch. Där handlar det mer om utvecklingen i samhället ifall sysselsättningen kommer att öka eller minska.

Vad är det värsta som kan hända för en vanlig anställd arbetare?

– Naturligtvis blir det värst för dem som blir av med sina jobb. Annars märker den som redan är etablerad på arbetsmarknaden mest att reallönerna inte kommer att öka. Kanske till och med sjunka under en period.

8. Finns det risk för lönedumpning i branscher med arbetskraftsinvandring?

– Konkurrensen från utländsk arbetskraft har hållit tillbaka löneutvecklingen under högkonjunkturen, absolut i byggbranschen men antagligen också inom åkeri. Vad som händer i lågkonjunktur? Jag tror inte att konjunkturen spelar så stor roll, konkurrensen på arbetsmarknaden fortsätter. Vi får se vad som händer med Brexit, när Storbritannien kanske inte kommer att ta in arbetskraft från gamla Östeuropa.

9. Hur ska den tänka som äger sin bostad?

– Där handlar det mer om att räntorna förväntas gå upp än konjunktursvängningar. Men det är förstås bra att inte behöva sälja sin bostad i lågkonjunktur när efterfrågan har gått ner.

10. Till sist, varför blir det egentligen lågkonjunktur?

– Det mest grundläggande är att företagens investeringsvilja varierar över tid. När de gör stora vinster investerar de mycket, de producerar mycket, arbetslösheten är låg och folk har råd att handla. Men när företagen inte längre hittar objekt att satsa sina vinster i dämpas deras vilja att investera. Då blir det en nergång i produktion, efterfrågan och sysselsättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.