Vad minns du av året som gick?
Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.
Årets flygchock
Nextjet gick i konkurs och ett 50-tal Transportmedlemmar på flygplatserna i norra Sverige såg sina jobb fara och flyga. Samtidigt som orterna skulle bli avskurna från omvärlden. Innan 2018 tog slut hade dock andra bolag tagit över trafiken på de drabbade flygplatserna: Arvidsjaur (bilden ovan), Gällivare, Vilhelmina, Hemavan, Lycksele och Kramfors.
Årets fackliga seger
Efter tre års överläggningar med Transport kom Ikeas besked: Den chaufför som kör varor till möbeljättens varuhus i Sverige ska ha svenskt kollektivavtal eller villkor som motsvarar avtalets. Transports ombudsmän började omedelbart teckna avtal med åkerier som kör stadigt för Ikea.
Årets kollektivavtal
Nyheten om det senaste kollektivavtalet för taxiförare är årets mest lästa artikel på tidningens webb. Trots att den skrevs redan i oktober 2017. Avtalet beskrivs som historiskt, men med en rad fallgropar.
Årets värsta skadestånd
Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd sommaren 2017, konstaterade Arbetsdomstolen ett drygt halvår senare. Skadeståndet satte domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för de 49 miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.
Årets kämpande klubb
Finns fler att välja på. Vi tar Transportklubben på Postnord TPL:s terminal i Ljungby som har stretat på i motvind i många år. Till slut har arbetstagarna fått mer att säga till om när det gäller arbetstider och schema.
Årets hamnbygge
Svår konkurrens i den här klassen med hamnar som flyttas och expanderar runt om i landet. Utmärkelsen går till Norvik i Nynäshamn dit Stockholms containertrafik ska flytta. Den ska bli färdig 2020.
Årets oheligaste allians
Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick ihop om ett lagförslag som hindrar upprepade strejker och blockader. I Göteborgs hamn. Regeringen har köpt förslaget och skickat ut det på remiss.
Årets medlemsstorm
Flygresor i business class och semesterdagar i anslutning till internationella transportfackets kongress i Singapore väckte ilska. Kostnaden för Transports delegation landade på 600 000 kronor. Fackförbundet har tillsatt en grupp som ska se över resereglementet.
Årets krisbransch?
I Örnsköldsvik avskaffade lokaltidningen tidningsbuden den 1 maj. På andra håll rationaliseras det. Turer läggs om, utvalda områden blir utan utdelning och buden får fler produkter att ta med sig. Alexander Sjöberg i Ystad räknar med att ha jobbet kvar så länge det finns pensionärer som läser papperstidningar.
Årets dummaste dom?
Kammarrätten i Göteborg gick på Arbetsmiljöverkets centrala linje: Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar, slår domstolen fast. Obegripligt beslut som utsätter vägarbetare för livsfara, kommenterar Transport.
Årets nostalgitripp
I augusti stängde Sveriges äldsta bensinmack pumparna för gott. Uno-X i Karlskoga hann fylla 80 år innan Heikki Niinikivi sålde marken till grannen som driver industrin strax intill. Själv drev han stationen i 43 år.
Årets filmstjärna
Jörgen Björk är en av de transportare som under året fått visa upp sig och sitt jobb för hundratusentals tv-tittare. Här bärgar han en bil som åkt av den isiga vägen i Örsbäck, drygt fem mil från Umeå.
Årets familjefest
Transportpolitik, polisresurser, tuffa tider för skogsåkerierna. På Elmias lastbilsmässa blandas allvaret med snygga lastbilar och smarta nyheter som frontsandaren (en plåtlåda som sandar framför lastbilen när halkan slår till).