Vad ska komma efter välfärdsstaten?

Krönika. Vad krävs för att Socialdemokraterna på kort och medellång sikt ska kunna få 30 procenten av väljarstödet – som är första anhalten inför valet 2018? Låt mig delge er några tankar som kanske kan ge svar på den frågan.

För det första måste det till ett mer proaktivt ledarskap som vågar ta
”konstruktiva” strider i centrala frågor. Det bästa exemplet på detta torde vara Ardalan Shekarabis beslutsamhet att införa krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling. Mer av den varan, tack.

Dessutom anser jag att sossarna måste ta på sig den samhällskritiska rollen och kraften i samhället genom att ständigt och systematiskt granska och analysera samhällsutvecklingen, och peka på de brister och orättvisor som de facto finns. Sedan formulera en reformagenda med ledning av dessa.

Samtidigt måste man ha modet att ompröva en tidigare politik som numera inte är lika effektiv. Exempelvis lägga om den ekonomiska politiken, särskilt finanspolitiken, i mer expansiv riktning med tyngdpunkt på investeringar i infrastruktur. Självklart kan dessa lånefinansieras, speciellt i dag med en obefintlig ränta.

Det är nödvändigt att tänka framåt och försöka se vad som sker bortom horisonten. Vad ska komma efter välfärdsstaten och arbetslivets tidigare reformer?

Det blir alltmer tydligt att arbetarrörelsen behöver ett antal visioner för framtiden. Många människor frågar sig vad det är för samhälle som dagens moderna socialdemokrati strävar efter:

Är det en förstärkning och förvaltning av välfärdsstaten med betydande reformer i arbetslivet? Eller kanske en aktualisering av makt- och inflytandefrågorna?

Detta kan låta sig göras genom att börja driva frågan om ekonomisk demokrati med hjälp av andra verktyg än att överföra ägandet. Denna fråga borde vara mer aktuell än på länge med tanke på effekterna av den finansdrivna, kortsiktiga och mer eller mindre anonyma kapitalismen.

Det räcker med att se vad hänt med Findus i Bjuv för att inse att vi inte kan acceptera ett institutionellt globalt ägande som blir alltmer anonymt och kortsiktigt. Med facit i hand kan man se att det bland annat är våra egna pensionsfonder som ingår i den osynliga internationella kapitalismen. Exemplet Findus kan eventuellt innebära att sossarna inser att något måste göras på detta område.

Kanske är ändå det viktigaste för Socialdemokraterna att återigen stärka partiet och dess organisation – och göra det till den folkrörelse som det var en gång i tiden. Samtidigt är det viktigt för oss i facket att åter bygga upp en arbetsplatsorganisation som kan fungera som ett forum för politiska diskussioner på arbetsplatserna.

Det är med sådana diskussioner som LO-medlemmarna och sossarna kan vara en pådrivande och konstruktiv kraft för utvecklingen av partiets politik, framför allt i regeringsställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.