Vad svarar du de arga medlemmarna?
Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.
Medan medlemmar, förtroendevalda (och en del som inte är med i Transport) debatterar Singaporekongessen på förbundets Facebooksida ställer vi några av frågorna direkt till Tommy Wreeth. Den första handlar om resepolicyn som är under omarbetning sedan förra sommaren:
Om din linje får råda – kommer business class vara standard vid långa flygresor? Kommer det vara tillåtet?
– Först måste jag säga att det inte är min linje som ska råda, det här är frågor som förbundsstyrelsen ska bestämma. Men jag kan svara på hur jag själv tycker.
– Frågan är jättesvår. Jag tycker att business class inte ska vara standard, men ändå tillåtet när situationen kräver det. Till exempel om man ska flyga tio, tolv timmar och sedan börja arbeta direkt. Men om man reser några dagar i förväg finns det all anledning i världen att diskutera om business class ska vara tillåtet.
Om din linje får råda – blir det fler semestrar i anslutning till kongresser, konferenser eller andra tjänsteresor?
– Jag vill resonera med styrelsen om det kanske inte ska vara tillåtet. Utifrån medlemmarnas reaktioner finns det all anledning att se över detta.
Tror du att Transport skulle behöva ett revisionsutskott som håller koll på policys och hur de tillämpas? Facket Seko har den modellen sedan några år.
– Vi har en yrkesrevisor och tre förtroendevalda revisorer. Men vi behöver uppenbarligen bli bättre och tydligare på att ha koll på vad som är rimligt och vad som är orimligt. Min ambition är att vi ska låta någon utanför förbundet ta fram en åtgärdsplan.
Vad svarar du själv den medlem som efter 30 år överväger att lämna Transport på grund av uppgifterna om business class, semesterresorna och hotellvalet?
– Jag vill säga att det är oerhört tråkigt. Jag vill säga att kongressen är viktig och att vi behövde vara på den. Men att vi nu måste lyssna på de medlemmarna som tycker att vi har använt förbundets pengar på fel sett, och detta oavsett om vi har följt de regler som gäller.
Vad svarar du den förtroendevalda som inte vet hur han eller hon ska argumentera för medlemmarna att de borde stanna kvar i Transport?
– På sätt och vis samma sak som till den enskilda medlemmen. Jag har under helgen haft personlig kontakt med en del av alla de förtroendevalda som jag lärt känna under mina 32 år som medlem och 22 år i förbundets tjänst … och jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör, hur det går till där och varför vi har varit där. Jag har uppmanat dem att läsa mer på förbundets hemsida och i Transportarbetaren.