Riksdagspartiernas loggor
Val 2018

Vad vill partierna?

Partienkät. Det här tycker riksdagspartierna om cabotage, strejkrätt, utbildning för bevakningspersonal och arbetstidsförkortning.

Rätten att vidta fackliga sympatiåtgärder ska begränsas.

V: Nej. Absolut inte.

S: Nej. Strejkrätten är grundläggande i den svenska modellen.

MP: Nej.

C: Ja. En proportionalitetsprincip för arbetsmarknadskonflikter bör införas.

KD: Ja. Vi vill öka proportionaliteten vid konflikter och begränsa möjligheten till sympatiåtgärder.

L: Ja. Det måste finnas en proportion i stridsåtgärder för att begränsa användning av samhällsfarliga konflikter.

M: Ja. Vi vill införa en proportionalitetsprincip vid sympatiåtgärder.

SD: Nej.

 

Nu höjs lägsta pensionsåldern gradvis till 64 år. Den behöver höjas ytterligare.

V: Nej. Först måste vi skapa ett hållbart och jämställt arbetsliv så att människor kan och orkar arbeta till pensionen.

S: Nej. Vi har inga sådana förslag.

MP: Ja. För att finansiera framtida pensioner. I samma steg vill Miljöpartiet också förkorta normalarbetstiden.

C: Ja. Vi är friskare och lever allt längre och pensionsåldern behöver anpassas därefter.

KD: Nej.

L: Ja. I takt med att medellivslängden stiger. Men det är viktigare att höja den övre gränsen, så att människor som vill jobba länge får det.

M: Ja. På sikt. I takt med att vi lever allt längre och blir allt friskare behöver vi också arbeta högre upp i åldrarna.

SD: Nej.

 

Taket i sjukförsäkringen ska höjas.

V: Ja. Vi har tillsammans med regeringen höjt taket, men ytterligare höjningar är behövliga.

S: Ja. Vi vill höja taket i sjukförsäkringen så att fler kan få ut 80 procent av inkomsten.

MP: Det är inget vi driver. Miljöpartiets långsiktiga mål är en gemensam, skattefinansierad försäkring för både sjukdom och arbetslöshet.

C: Nej. Ersättningsnivåer och regler påverkar mängden och längden på sjukskrivningarna, det visar forskning och erfarenheter.

KD: Nej.

L: Ja. När budgetutrymme och samhällsekonomin tillåter.

M: Nej. Den som är sjuk ska självklart få hjälp och stöd, men det ska också finnas drivkrafter för återgång till arbete.

SD: Nej.

 

Vid offentliga upphandlingar ska det ställas krav på lön och andra anställningsvillkor i nivå med kollektivavtalen.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Det är viktigt med schysta villkor och det måste vara upp till den upphandlande parten vilka krav som ska ställas vid respektive tillfälle. Vi vill inte reglera det från centralt håll.

KD: Ja.

L: Nej. Regelverk och enskilda upphandlingar behöver utformas så att de ger utrymme för innovation och nya aktörer, både små och stora.

M: Nej. Men vi anser att det är rimligt att vid behov ställa vissa krav gällande arbetstid, lön och semester.

SD: Ja.

 

När kommuner upphandlar sophämtning och annat miljöarbete och det sker byte av entreprenör ska personalen få följa med över.

V: Ja. De som arbetar inom offentligt finansierade verksamheter som upphandlas regelbundet ska ha samma anställningstrygghet som andra.

S: Ja.

MP: Nej. Men vi vill underlätta för de som varslas att få nya jobb.

C: Nej. Det ska vara upp till det företaget som vinner upphandlingen vilka de vill ska anställas i företaget.

KD: Nej.

L: Ja. Men det ska vara upp till arbetsgivaren och den anställda att komma överens om.

M: Nej. Vi har inga förslag om sådana krav utöver de regler som finns i dag och som skyddar anställning och villkor vid verksamhetsövergångar.

SD: Det bör vara möjligt men inte ett krav.

 

Behåll skatteavdraget för fackföreningsavgiften.

V: Ja. Det är en reform vi har drivit igenom och tycker är viktig, så den vill vi givetvis behålla.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Nej. Vi tycker det är rimligt att staten förhåller sig neutral i förhållande till vilka föreningar människor väljer att engagera sig i.

KD: Nej. Fackanslutningen ska inte vara subventionerad av skattebetalarna.

L: Nej.

M: Nej. I stället för en skattereduktion som baseras på en persons föreningsmedlemskap är vår mening att skatten på arbete bör sänkas generellt.

SD: Nej.

 

Inför skatteavdrag på a-kasseavgiften.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Inget vi tagit ställning till.

C: Nej. I stället för en skattereduktion på a-kasseavgift är vår mening att skatten på arbete bör sänkas generellt.

KD: Ja. Vi har föreslagit ett skatteavdrag på a-kasseavgiften för att fler ska ha en inkomstförsäkring. Det skulle vara bra både för den enskilde och det offentliga.

L: Nej. Däremot vill vi att a-kassan ska vara statlig och obligatorisk.

M: Nej. Vi har inga sådana förslag. Däremot vill Moderaterna sänka skatten för alla som arbetar, och särskilt för lägre inkomster.

SD: Nej. A-kassan bör förstatligas.

 

Skärp reglerna för arbetskraftsinvandring från länder utanför EU.

V: Ja. Människor ska inte utnyttjas och den svenska modellen ska inte urholkas.

S: Ja. Det är viktigt att inte ta hit arbetskraft som utnyttjas.

MP: Nej. Vi vill ha en öppen arbetskraftsinvandring.

C: Nej. Den som försörjer sig själv ska få stanna i Sverige. Det råder arbetskraftsbrist i allt fler branscher och arbetsgivarna är de som bäst kan bedöma vilket behov de har.

KD: Nej.

L: Nej. Svenska företag måste kunna anställa människor med nyckelkompetens från andra länder.

M: Ja. Vi vill bland annat skärpa straffen för brott mot reglerna och införa ett nytt brott: arbetskraftsmissbruk.

SD: Ja.

 

Inför kilometerskatt för vägtransporter.

V: Ja. Viktigt dock att den utformas på ett sätt så att den blir träffsäker.

S: Ja. Vi vill ersätta dagens tidsbaserade vägavgift med en vägslitageskatt. Skatten ska jämna ut konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare.

MP: Ja.

C: Nej. Kilometerskatten skulle slå hårt mot människor och företag på landsbygden eftersom den baseras på avstånd.

KD: Nej.

L: Nej.

M: Nej. Moderaterna är emot straffbeskattning av avstånd.

SD: Ja. Om svenska åkerier får sänkt skatt på drivmedel.

 

Det är dags att öppna upp för förare/företag utan tillstånd, likt Uber Pop och Heetch, att utföra persontransporter.

V: Nej.

S: Nej.

MP: Nej.

C: Vi hade velat se en mycket modernare lagstiftning för taxi och annan yrkesmässig personbefordran än den som regeringen lade för riksdagen i våras.

KD: Nej.

L: Ja. Privatpersoner ska få skjutsa andra privatpersoner mot betalning. Skatt ska betalas. En reglerad marknad för samåkning kan skapa fler enkla jobb.

M: Nej. Men Moderaterna vill göra en översyn av taxiutbildningen och taxilagstiftningen i syfte att släppa in digitaliseringen och delningsekonomin i branschen.

SD: Nej.

 

Höj utbildningskraven för bevakningspersonal.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Ja. Ett försiktigt ja.

KD: Nej. Vi har i dagsläget inga sådana förslag.

L: Ja.

M: Nej. Vi har inga sådana förslag
i nuläget. Det är dock viktigt att ordningsvakter och annan bevakningspersonal får den utbildning som krävs för att utföra uppdraget.

SD: Nej.

 

Cabotagereglerna, som möjliggör för utländska företag att köra inrikestransporter i Sverige, ska skärpas.

V: Ja. Vi vill att polisens arbete med kontroller av cabotagetransporter ska vidareutvecklas och insatserna på området kraftigt ska öka.

S: Ja. Just nu förhandlas det om nya cabotageregler inom EU och dagens system kommer att förändras. Vi vill ha en kortare tidsperiod än de fem dagar som EU-kommissionen först föreslog.

MP: Ja. Vi vill förbättra arbetsreglerna för transportsektorn inom EU.

C: Det är inte reglerna som felar utan bristen på tillsyn och möjlighet att stävja fusk mot regelverket. Sanktion vid brott mot cabotageregelverket behöver också stärkas.

KD: Nja. Vi vill se skärpning av lagarna när man bryter mot cabotagereglerna.

L: Det ska vara ordning och reda på våra vägar. Både utländska och svenska åkeriföretag ska följa de regler som gäller för tunga godstransporter.

M: Ja. Dagens cabotageregler är otillräckliga och svåra att följa upp.

SD: Ja.

 

Tandvård ska kosta lika mycket som annan sjukvård.

V: Ja.

S: Långsiktigt är en tandvård med någon form av högkostnadsskydd en bra målsättning. På kort sikt är det dyrt att finansiera.

MP: Ja. Miljöpartiets mål på sikt är att tandvården ska ha samma villkor som övrig vård.

C: Nej. Centerpartiet anser inte att det vore en rimlig prioritering.

KD: Ja. Kristdemokraterna anser att tänderna är en del av kroppen. Tandvården bör därför på längre sikt, när ekonomin tillåter, ingå i det högkostnadsskydd som finns för vanlig sjukvård.

L: Nej. Men vi vill stegvis förbättra högkostnadsskyddet.

M: Nej. Däremot behöver tandvårdsstödet ses över så att det faktiskt når dem som behöver stödet allra mest, till exempel äldre.

SD: Ja.

 

Förkorta arbetstiden till 30 timmar i veckan genom lagstiftning.

V: Ja.

S: Nej. I den svenska modellen är det parterna som träffar avtal.

MP: Vi vill sänka normalarbetstiden men vi har inte specificerat exakta timmar.

C: Nej. Vi behöver fler arbetade timmar inte färre.

KD: Nej.

L: Nej.

M: Nej. För att säkra resurser till bland annat välfärden behövs fler arbetade timmar, inte färre.

SD: Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.