Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Vadå avtalsrörelse?

Snabbkollen. Nu drar avtalsrörelsen i gång. Snurrar det i huvudet när du hör ord som fredsplikt, märket och sifferlösa avtal? Lugn, Transportarbetaren hjälper dig få rätsida på de viktigaste begreppen.

Avtalsrörelse

Av 685 kollektivavtal som finns i Sverige löper 500 ut under 2016. Då måste nya avtal skrivas. Alltså träffas arbetsmarknadens parter, det vill säga representanter från arbetsgivarorganisationer och representanter från fackförbunden, för att förhandla fram löner och andra villkor i de kollektivavtal som ska börja gälla när de gamla tar slut.

 

Lönebildning

Hela den process som bestämmer lönerna på arbetsmarknaden kallas för lönebildning. Där spelar både konjunkturen i samhället, lagar och kollektivavtal in.

 

Samordnade förhandlingar

Ett kollektivavtal kommer vanligtvis till genom att ett fackförbund och en arbetsgivarorganisation (till exempel Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund) förhandlar. Men en del av avtalsrörelsen går också ut på att samordna krav från flera fackförbund eller arbetsgivarorganisationer tillsammans. LO-förbunden brukar ha någon form av samordnade förhandlingar med motparten Svenskt Näringsliv.

 

Märket

En del av LO-samordningen brukar handla om nivån på löneökningar. En sån samordning kan innebära att fack och arbetsgivare kommer överens om att avtalsförhandlingarna inom andra branscher ska rätta sig efter de löneökningar som industrin kommer fram till, ”märket”. Risken, säger man, är annars att för höga löneökningar gör att Sverige tappar i konkurrenskraft, får högre inflation och högre arbetslöshet. Under avtalsperioden 2013–2016 har märket varit 6,8 procent utslaget på tre år.

 

Strandning

En tid innan kollektivavtalen löper ut sätter sig arbetsgivare och fackförbund ner och förhandlar. I vissa fall kommer parterna helt enkelt överens om ett avtal som båda skriver på. Men det är inte alltid som förhandlingarna leder till en lösning som passar båda parter.  När man inte kommer vidare längre i en förhandling säger man att den har strandat, avbrutits i oenighet.

 

Avtalslöst tillstånd

Om parterna inte kommer överens innan det gamla avtalet löper ut hamnar arbetstagarna och arbetsgivarna i avtalslöst tillstånd om de inte förlänger avtalet tillfälligt. När avtalslöst tillstånd råder får parterna ta till stridsåtgärder för att få till ett avtal som passar dem. Det är dock inte tillåtet under den tid då kollektivavtal finns. Den principen kallas fredsplikt. Skulle en grupp arbetstagare ändå strejka under tiden kallas det för vild strejk.

 

Stridsåtgärd

De stridsåtgärder som kan tas till under ett avtalslöst tillstånd är olika för de olika parterna. Arbetarna kan välja strejk – att lägga ner arbetet, eller blockad, vilket betyder att man sätter stopp för att ett visst arbete utförs. Det kan till exempel vara en övertidsblockad eller nyanställningsblockad. Arbetsgivarna kan kontra med lockout. Det betyder att arbetarna stängs ute från arbetet och inte får någon lön.

 

Tarifflöner

Transport är ett av få fackförbund som har tarifflöner i de flesta av sina avtal. Det betyder att lönen för varje anställd ökar enligt en trappa som fastställs i det centrala kollektivavtalet. Alla arbetare i samma bransch, med samma antal års erfarenhet och samma arbetsuppgifter, ska ha samma lön. Inom många andra fackförbunds kollektivavtal tillämpar man i stället individuell lönesättning. Där sätts bara grundpåslaget i centrala avtal, medan en del fördelas lokalt. Då kan den som anses ha gjort ett extra gott arbete får mer i plånboken än en arbetskamrat med samma arbete och erfarenhet.

 

Sifferlösa avtal

Under 2010-talet har allt fler fackförbund för tjänstemän och akademiker gått över till sifferlösa avtal. Det betyder att lönenivåerna inte sätts centralt och kollektivt utan bara lokalt och individuellt. En anställd kan alltså få noll kronor i löneökning medan en kollega kan få mycket mer. Skillnaden gäller också mellan olika företag, löneökningarna på ett företag kan bli mycket högre än på ett annat inom samma bransch.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.