Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Vadå avtalsrörelse?

Snabbkollen. Nu drar avtalsrörelsen i gång. Snurrar det i huvudet när du hör ord som fredsplikt, märket och sifferlösa avtal? Lugn, Transportarbetaren hjälper dig få rätsida på de viktigaste begreppen.

Avtalsrörelse

Av 685 kollektivavtal som finns i Sverige löper 500 ut under 2016. Då måste nya avtal skrivas. Alltså träffas arbetsmarknadens parter, det vill säga representanter från arbetsgivarorganisationer och representanter från fackförbunden, för att förhandla fram löner och andra villkor i de kollektivavtal som ska börja gälla när de gamla tar slut.

 

Lönebildning

Hela den process som bestämmer lönerna på arbetsmarknaden kallas för lönebildning. Där spelar både konjunkturen i samhället, lagar och kollektivavtal in.

 

Samordnade förhandlingar

Ett kollektivavtal kommer vanligtvis till genom att ett fackförbund och en arbetsgivarorganisation (till exempel Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund) förhandlar. Men en del av avtalsrörelsen går också ut på att samordna krav från flera fackförbund eller arbetsgivarorganisationer tillsammans. LO-förbunden brukar ha någon form av samordnade förhandlingar med motparten Svenskt Näringsliv.

 

Märket

En del av LO-samordningen brukar handla om nivån på löneökningar. En sån samordning kan innebära att fack och arbetsgivare kommer överens om att avtalsförhandlingarna inom andra branscher ska rätta sig efter de löneökningar som industrin kommer fram till, ”märket”. Risken, säger man, är annars att för höga löneökningar gör att Sverige tappar i konkurrenskraft, får högre inflation och högre arbetslöshet. Under avtalsperioden 2013–2016 har märket varit 6,8 procent utslaget på tre år.

 

Strandning

En tid innan kollektivavtalen löper ut sätter sig arbetsgivare och fackförbund ner och förhandlar. I vissa fall kommer parterna helt enkelt överens om ett avtal som båda skriver på. Men det är inte alltid som förhandlingarna leder till en lösning som passar båda parter.  När man inte kommer vidare längre i en förhandling säger man att den har strandat, avbrutits i oenighet.

 

Avtalslöst tillstånd

Om parterna inte kommer överens innan det gamla avtalet löper ut hamnar arbetstagarna och arbetsgivarna i avtalslöst tillstånd om de inte förlänger avtalet tillfälligt. När avtalslöst tillstånd råder får parterna ta till stridsåtgärder för att få till ett avtal som passar dem. Det är dock inte tillåtet under den tid då kollektivavtal finns. Den principen kallas fredsplikt. Skulle en grupp arbetstagare ändå strejka under tiden kallas det för vild strejk.

 

Stridsåtgärd

De stridsåtgärder som kan tas till under ett avtalslöst tillstånd är olika för de olika parterna. Arbetarna kan välja strejk – att lägga ner arbetet, eller blockad, vilket betyder att man sätter stopp för att ett visst arbete utförs. Det kan till exempel vara en övertidsblockad eller nyanställningsblockad. Arbetsgivarna kan kontra med lockout. Det betyder att arbetarna stängs ute från arbetet och inte får någon lön.

 

Tarifflöner

Transport är ett av få fackförbund som har tarifflöner i de flesta av sina avtal. Det betyder att lönen för varje anställd ökar enligt en trappa som fastställs i det centrala kollektivavtalet. Alla arbetare i samma bransch, med samma antal års erfarenhet och samma arbetsuppgifter, ska ha samma lön. Inom många andra fackförbunds kollektivavtal tillämpar man i stället individuell lönesättning. Där sätts bara grundpåslaget i centrala avtal, medan en del fördelas lokalt. Då kan den som anses ha gjort ett extra gott arbete får mer i plånboken än en arbetskamrat med samma arbete och erfarenhet.

 

Sifferlösa avtal

Under 2010-talet har allt fler fackförbund för tjänstemän och akademiker gått över till sifferlösa avtal. Det betyder att lönenivåerna inte sätts centralt och kollektivt utan bara lokalt och individuellt. En anställd kan alltså få noll kronor i löneökning medan en kollega kan få mycket mer. Skillnaden gäller också mellan olika företag, löneökningarna på ett företag kan bli mycket högre än på ett annat inom samma bransch.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.