”Våga stå upp för era rättigheter!”
Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.
Det är kväll och det ”goa gänget” har samlats kring matbordet på avdelning 3. Orden är ordförande Freddy Welles och vi ses innan coronapandemin slagit till.
Sektionen har nyss haft årsmöte. Det var ovanligt välbesökt med ett antal nya ansikten. Strategin att ringa och sms:a medlemmarna har nog bidragit, tror killarna. Fast två kvinnliga chaufförer hoppade av sina uppdrag så sekreterarstolen står nu tom.
Strategin för att värva fler tjejer, och nya medlemmar över lag, är uppsökeri. Inte minst på lastbilsträffar.
– Vi behöver upplysa unga om vad facket är, påpekar Johan Stålhand.
En av sektionens män med namn som börjar på J. De andra är Jan-Ove, Joakim och Jörgen.
”Mycket missförstånd”
– Det finns väldigt mycket missförstånd om vad facket gör och inte gör, hakar Magnus Kvilén på. Samtidigt säljer chaufförer dagligen ut sin arbetsmiljö på grund av okunskap.
En diskussion om unga förare, ofta med invandrarbakgrund och obefintlig koll på sina rättigheter, utbryter. Det gäller att överbrygga misstänksamhet och sakta bygga upp förtroende, resonerar chaufförerna.
– Och lotsa in dem på facklig utbildning så att de vågar stå upp för sin rätt, säger Freddy Welle.
Sedan många år är han djupt engagerad i den osunda konkurrensen inom åkerinäringen.
– Genom ett projekt på avdelningen har jag hjärnkoll på vad som händer i Västsverige. Jag har kontakter och ett väldigt bra samarbete med facken i Norge och Danmark.
Kollegorna nickar.
– Ser och hör vi något misstänkt, så ringer vi Freddy.
Han kollar upp tipsen, kartlägger utländska ekipage som kan bryta mot lagar och regler och informerar polisen, berättar han. En ny ordväxling tar fart om löner ”under all kritik”, fifflande åkerier som ”slängts ut” ur Norge och filippinska chaufförer. Men också distributionsförare som fått mer jobb med den ökande e-handeln.
Gråtande förare
Freddy Welle och Jan-Olof Bernhardsson minns fortfarande föraren som grät, när sektionen tidigare sökte upp utländska chaufförer och delade ut frukostpåsar.
– Han hade förlorat kontakten med frun och barnen.
Några veckor efter träffen tvingar covid-19 sektionen att ställa in all verksamhet fram till hösten.