Vägarna blir sämre
Vägarnas kvalitet har försämrats något det senaste året, skriver regeringen i statsbudgeten för 2017. Trafikverket bekräftar att man behöver ett par miljarder kronor ytterligare om året till underhållet.
Allmänt sett har kvaliteten på våra vägar försämrats något. Det upprepar regeringen i flera avsnitt i den nyss framlagda budgeten för nästa år.
”Vägkvaliteten sett till andel väg som inte uppfyller Trafikverkets underhållsstandard har försämrats något det senaste året, men ligger ändå på en högre nivå än 2012”, är en formulering som regeringen använder i budgetpropositionen.
Bara i år hade vägnätet behövt underhåll för 4 miljarder kronor mer än vad som anslagits.
– Ja, vi har haft ett underskott i jämförelse med vad vi hade behövt på vägsidan. Det rör sig om ett par miljarder om året. Vi har varit tydliga på den punkten när vi lämnat in underlag till den infrastrukturproposition som kommer i höst, säger Ulrika Honauer, chef för vägsystem på Trafikverket.
Där väntar man med spänning på den propositionen och hur stora satsningar politikerna vill göra på vägnätet framöver.
Propositionen kan inte innehålla ytterligare anslag till nästa års verksamhet, men på Trafikverket är ett tillskott under hela perioden 2018 – 2025 mycket angeläget.
– Vi har tittat igenom budgeten och det förefaller inte som om man gjort några förändringar jämfört med tidigare för åren 2017 eller 2018, men däremot en höjning från 2019 och framåt, säger Ulrika Honauer.
Hon berättar att den som vill bedöma vägnätets standard möter en ganska komplicerad bild. En del insatser sorteras under rubriken tekniskt underhåll, som reparationer broar och räcken med mera. Ett dåligt räcke som behöver åtgärdas påverkar inte komforten för dem som färdas på vägen, medan andra saker direkt påverkar komfort och framkomlighet.
– Vi har mycket pengar till underhåll, men behoven är ännu större, säger Ulrika Honauer.
Hon framhåller att Trafikverket kontinuerligt förbättrar vägnätet. Volymen avgörs inte helt av statsanslagen. Priset på asfalt är kopplat till oljepriset. Med lågt oljepris som nu kan lite fler sträckor asfalteras än annars.
– Min bedömning är att det högtrafikerade vägnätet vid storstäderna är bättre än tidigare, medan mindre vägar kan vara sämre.
– I stora delar av landet har vi hög komfort på våra vägar och ingenstans tummar vi på säkerheten.