Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)
Close
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)
Close
Månadens klubb

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

– Det finns någon att vända sig till i dag. Om man har problem på jobbet eller med arbetsledningen kan man komma med i facket. Vi kan ta den vägen till förändring på plats. Det finns också skyddsombud närvarande på både dag- och kvällsskift, säger lagerarbetaren Leon Antypas, nyvald ordförande i Transportklubben.

– Tidigare var det mer problem med ledningen. Nu har vi möten både varje vecka och månad där vi kan lyfta arbetsmiljöfrågor och idéer. Allt är inte 100 procent bra men problem finns på alla arbetsplatser…

Leon Antypas, ordförande för Transportklubben på Ceva Logistic i Brunna. Foto: Lilly Hallberg
Leon Antypas, ordförande för Transportklubben på Ceva Logistic i Brunna. Foto: Lilly Hallberg

Det har tidigare stormat kring klädjätten Zalandos logistikcenter i Brunna, Upplands-Bro kommun. I slutet av 2010-talet slog personalen larm om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning. Transports Stockholmsavdelning drev kravet på kollektivavtal och förändrade arbetsförhållanden. Och lyckades då få ett skadestånd, som bland annat använts till facklig utbildning. Flera hundra medarbetare har till exempel gått Startpunkten.

På senare år har lagret åter hamnat i fokus på grund av skriverier i kvällspress sedan en grupp syndikalister larmat om skräckförhållanden. Flera anställda, som Transportarbetaren talat med, har dock mer känt sig upprörda över hur arbetsplatsen framställs än av själva arbetsförhållandena.

– Syndikalisterna är inte lika aktiva längre, konstaterar Tobias Persson, huvudskyddsombud och med i klubbstyrelsen.

– För oss fungerar det bättre att ha en dialog i stället för krig med arbetsgivaren.

I början av 2022 tog logistikföretaget Ceva över verksamheten från Ingram Micro. Redan tidigare hade en hel del förbättringar skett. Enligt klubbstyrelsen finns hos Ceva-cheferna ett genuint intresse för att också fackets arbete ska fungera, och en insikt i att det även gynnar företaget. Något som också Transports ombudsman Annica Collstam instämmer i. Hon är regelbundet ute på lagret i Brunna, för att träffa ledning och de fackligt förtroendevalda. Och ibland bara för att sitta i matsalen och svara på frågor från de anställda.

– Jag är ju inne. Nina fick till en början stå utanför i tält, säger Annica Collstam och framhåller det arbete hennes kollega Nina Broman Costa, i dag ombudsman på Linköpingsavdelningen, tidigare gjort.

Klubbens styrelsemedlemmar talar om framtida arbete och möjligheter, om att äska pengar hos arbetsgivaren för utbyte med andra klubbar och utbildningar.

Har ni något särskilt kul på gång?

Ja, en kväll på O’Learys i Mall of Scandinavia är inplanerad inom kort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Viktor Boström:
    13 mars, 2024

    Roligt drag att kalla (åtminstone vid tillfället) majoritetsfacket för "en grupp syndikalister". Bättre nivå kan ni hålla, transportarbetarens journalister!

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.