Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

1. Krav

Parterna, fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna, börjar med att utbyta krav med varandra. Transport har presenterat sina krav och motparten har presenterat vissa men har inte siffersatt sina lönekrav, utan avvaktar resultat av förhandlingarna för industrins fack och företag.

Transport är en del av LO men kommer inte att vara en del av samordningen med de övriga förbunden. Nästan alla arbetsgivarorganisationer som Transport förhandlar mot är en del av Transportföretagen eller Almega, som i sin tur är delar av Svenskt Näringsliv. Svenskt Näringslivs medlemsförbund samordnar sina krav.

 

2. ”Märket”

Sedan 1990-talet finns ett så kallat lönemärke i Sverige. Det är den nivå av löneökningar som facken inom industrin och industriarbetsgivarna kommer överens om. I princip innebär att det att GS, Livsmedelsarbetareförbundet, IF Metall, Unionen och Sveriges ingenjörer på ena sidan, och Teknikföretagen på den andra är de som bestämmer vilka löneökningar vi ska ha i Sverige. Fullt så enkelt är det så klart inte. Men nästan.

Syftet är att de företag som konkurrerar internationellt ska styra hur mycket lönerna ökar.

 

3. Först ut

Eftersom industrin sätter ”märket” är det de som är först ut i förhandlingarna. Krav mellan fack och arbetsgivare byttes i december 2022 och målet är att överenskommelsen ska nås till den 31 mars i år. Facken inom industrin vill ha ett tolv månader långt avtal med 4,4 procent i löneökning samt en låglönesatsning. Det är ett bud som hela LO förutom Transport ställt sig bakom. Teknikföretagens motbud är 2 procent i löneökning och ett engångsbelopp som motsvarar sju månadslöner den period då kollektivavtalen prolongerades.

 

4. Transport står själva

Transport kräver 5,5 procent i löneökning och ett engångsbelopp ett avtal på tolv månader.

Kravet har formulerats efter att hundratals medlemmar träffats i avtalsråd.

 

5. Avtalsförhandlingar

Förhandlingarna genomförs i regel i Svenskt Näringslivs hus som ligger på Storgatan i Stockholm. Förutom Transports förhandlare deltar också en avtalsdelegation som består av yrkesverksamma medlemmar från runtom i landet.

 

6. Förutom lön

Den stora frågan inför varje avtalsrörelse är lön. Hur mycket, till vem, när och så vidare.

Andra ersättningar beslutas det också om. Arbetsgivarsidan har haft en stenhård linje om att alla ”förbättringar” för arbetstagarna kostar pengar och har därför krävt att löneökningen ska minska i nivå med kostnaden för förbättringen.

I förra avtalsrörelsen diskuterades frågor som arbetsmiljö, arbetstider och bemanningsföretag. Ett första steg brukar vara att parterna kommer överens om att det ska bildas arbetsgrupper som ska jobba gemensamt med frågan under avtalsperioden.

Inför den här avtalsrörelsen har Transport varit tydligt med att andra frågor får lägre prioritet. På grund av det ekonomiska läget har Transport gått in i avtalsrörelsen med målet att kräva pengar, pengar och pengar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    För egen del tycker jag Transport har varit alldeles för dåliga på att förhandla om lönerna för chaufförer genom historien.Det måste löna sig att arbeta på obekväma tider på kväll, nätter och helger.För arbetspass längre än 8 timmar skall det vara övertidsersättning inte bara vanlig timersättning på arbetspass som är 12-15 timmar.Det är inga normala arbetstider att jobba så långa arbetspass och något som måste förändras genom att det blir dyrare för arbetsgivarna så att de istället planerar arbetspassen där arbetstagarna byter av varandra på ett smartare sätt än vad som sker i dagens läge.Jag har arbetat hos arbetsgivare som skulle kunna ha kortare arbetspass på 8-10 timmar för sina anställda, men som ändå låter arbetstagarna jobba 12-15 timmar för att det blir billigare för arbetsgivaren och lättare för transportledarna.Vi behöver arbeta smartare och effektivare istället för långa och omoderna arbetspass på 12-15 timmar.Det är även dags att kräva kortare arbetsveckor med högre lön för att höja statusen som chaufför för att attrahera dagens arbetskraft.

  2. Magnus:
    27 mars, 2023

    Jag tycker åckså att man skall höja lönen rejält i med att
    Allt blir dyrare samtidigt som man måste göra chaufför yrket mer attraktivt för dom yngre.Det finns tyvärr ingen annan väg att gå.

  3. Peter Taleryd:
    10 mars, 2023

    Mycket bra sammanfattat! 😎👍

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.