Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

–  Det känns som att det är puckeln som vi måste över, sa den svenske EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) vid lunchtid på måndagen.

Vid 20-tiden på kvällen var det klart: Mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet, går vidare till EU-parlamentets plenum, där hela församlingen sammanträder.

– Det är väldigt skönt! Det blev som jag hoppades och trodde, men det var ändå lite skakigt. Om bara något enda av ändringsförslagen gått igenom hade hela överenskommelsen spruckit, säger Johan Danielsson.

87 ändringsförslag

Totalt behandlades i dag 87 ändringsförslag i EU:s mobilitetspaket. Reglerna i paketet syftar till bättre ordning och reda för vägtrafiken i Europa. Fusk inom åkerinäringen och exploatering av chaufförer ska stoppas. De föreslagna ändringarna skulle försvaga reglerna. Samtliga 87 ändringsförslag röstades ned.

Vägpaketet innehåller tre lagförslag. Dels rör det kör- och vilotider, dels utstationeringsregler. Det innebär också skärpta regler för cabotage, det vill säga regler för företag som kör tillfälliga inrikestransporter i andra länder inom unionen.

Tre tunga EU-instanser kom i slutet av förra året överens om att mobilitetspaketet skulle bli lag.

– Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransporter i Sverige ska göra det med svenska löner och villkor, säger Johan Danielsson.

Tanken var att mobilitetspaketet skulle antas i parlamentet redan under våren. Men i april skrev transportministrar från åtta länder till såväl EU-parlamentet som ministerrådet och EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. De åtta östeuropeiska länderna vill skjuta på införandet av nya lagar, med hänvisning till coronapandemin.

Johan Danielsson tycker att det är smutsigt att använda corona som motivering och påpekar att de länder som vill senarelägga vägpaketet hela tiden har varit emot en skärpning av reglerna. Dessutom framhåller Johan Danielsson att de nya lagarna inte kommer att börja gälla direkt, utan att länderna har ytterligare ett och ett halvt år på sig.

– Pandemin har också visat än tydligare att mobilitetspaketet krävs, säger han.

18 månader att införa

Magnus Falk är internationell sekreterare på Svenska Transportarbetareförbundet. Också han ser de åtta ländernas krav på att skjuta på vägpaketet som ett spel för galleriet.

– Det handlar bara om att kasta grus i maskineriet. Länderna har 18 månader på sig att implementera en ny lagstiftning, säger han.

Magnus Falk framhåller även han att det finns en överenskommelse, men påpekar – liksom Johan Danielsson – att om ett enda ändringsförslag hade fått majoritet i dag så skulle det innebära att allt faller. Då hade det varit nödvändigt med en omstart i EU-rådet. Dock förväntade sig Magnus Falk att EU:s transportutskott skulle rösta för vägpaketet, mot ändringsförslagen.

Så blev det alltså.  När hela EU-parlamentet har session 8 – 10 juli sker slutomröstningen om vägpaketet.

– Men nu ska det mycket till för att vi inte ska slå ihop den här boxen. Det största hindret var dagens omröstning, säger Johan Danielsson.

I parlamentet i juli krävs absolut majoritet för ett avgörande. Efter det ska lagen formellt signeras av Europaparlamentets talman och rådets ordförande.

Sedan har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna. Arbetet med att skärpa kontrollmöjligheterna i Sverige börjar dock direkt efter att ett beslutet om vägpaketet är taget.

– Det handlar om att bygga upp en fungerande kontrollapparat, som fungerar från den dag de nya lagarna börjar gälla. Jag vet att regeringen är på för att vi ska få bukt med skitföretagen på riktigt, säger Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.