Vägslitageavgift för lastbilar kommer senast 2018
Den nya rödgröna regeringen vill styra över mer av det långväga godset från väg till järnväg och sjöfart. Det ska ske genom en vägslitageavgift, som baseras på körda kilometer. Det skriver statsminister Stefan Löfven och miljöminister Åsa Romson på DN Debatt i dag. – Transport ser positivt på avgiften. Den kommer att gälla alla fordon som kör på svenska vägar och är nödvändig för att skapa ordning och reda i åkerinäringen, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
I debattartikeln presenterar Löfven och Romson flera åtgärder för att motverka klimatförändringarna. Bland annat ska kollektivtrafiken byggas ut.
Den tunga trafiken hamnar i fokus. Utsläppen från lastbilstransporterna sägs ha ökat med 40 procent sedan 1990.
Hur ökningen uppstått redovisas inte i artikeln, men statistik från branschen visar att utsläppen från varje enskild lastbil minskat radikalt de senaste decennierna. Samtidigt har mängden gods som transporteras på vägen ökat. Sammantaget innebär det ändå att lastbilstrafiken som helhet genererar mer växthusgaser.
Redan i valrörelsen propagerade de rödgröna partierna för en vägslitageavgift, även kallad kilometerskatt. Enligt Löfven och Romson ska den införas under mandatperioden, det vill säga någon gång under de närmaste fyra åren.
Hur hög avgiften blir framgår inte av debattartikeln. I en tidigare statlig utredning har siffran 14 kronor per mil använts i beräkningarna.
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har uttryckt skepsis mot den tänkta vägslitageavgiften. Åkeriarbetsgivarna i Transportgruppen har ännu inte tagit ställning.
Fackförbundet Transport ställer sig positivt. Bakgrunden är den bekymmersamma utvecklingen i åkeribranschen, med omfattande lönedumpning och illojal konkurrens.
Förbundssekreterare Markus Pettersson betonar att avgiften gör att myndigheterna får bättre koll på vilka fordon som kör på vägarna:
– Får vi en vägslitageavgift träffar den både svenska och utländska åkeriföretag. Det bidrar till att skapa konkurrensneutralitet. Vi ser gärna att någon form av skatteväxling införs tillsammans med avgiften. En åtgärd kan vara att premiera fordon efter miljöklass.
– Det är också angeläget att vissa typer av godstransporter undantas. Skogsnäringen har redan klargjort att den sektorn kommer att drabbas mycket hårt av en vägslitageavgift.