Vägslitageavgift för lastbilar kommer senast 2018

Den nya rödgröna regeringen vill styra över mer av det långväga godset från väg till järnväg och sjöfart. Det ska ske genom en vägslitageavgift, som baseras på körda kilometer. Det skriver statsminister Stefan Löfven och miljöminister Åsa Romson på DN Debatt i dag. – Transport ser positivt på avgiften. Den kommer att gälla alla fordon som kör på svenska vägar och är nödvändig för att skapa ordning och reda i åkerinäringen, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.

I debattartikeln presenterar Löfven och Romson flera åtgärder för att motverka klimatförändringarna. Bland annat ska kollektivtrafiken byggas ut.

Den tunga trafiken hamnar i fokus. Utsläppen från lastbilstransporterna sägs ha ökat med 40 procent sedan 1990.

Hur ökningen uppstått redovisas inte i artikeln, men statistik från branschen visar att utsläppen från varje enskild lastbil minskat radikalt de senaste decennierna. Samtidigt har mängden gods som transporteras på vägen ökat. Sammantaget innebär det ändå att lastbilstrafiken som helhet genererar mer växthusgaser.

Redan i valrörelsen propagerade de rödgröna partierna för en vägslitageavgift, även kallad kilometerskatt. Enligt Löfven och Romson ska den införas under mandatperioden, det vill säga någon gång under de närmaste fyra åren.

Hur hög avgiften blir framgår inte av debattartikeln. I en tidigare statlig utredning har siffran 14 kronor per mil använts i beräkningarna.

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har uttryckt skepsis mot den tänkta vägslitageavgiften. Åkeriarbetsgivarna i Transportgruppen har ännu inte tagit ställning.

Fackförbundet Transport ställer sig positivt. Bakgrunden är den bekymmersamma utvecklingen i åkeribranschen, med omfattande lönedumpning och illojal konkurrens.

Förbundssekreterare Markus Pettersson betonar att avgiften gör att myndigheterna får bättre koll på vilka fordon som kör på vägarna:

– Får vi en vägslitageavgift träffar den både svenska och utländska åkeriföretag. Det bidrar till att skapa konkurrensneutralitet. Vi ser gärna att någon form av skatteväxling införs tillsammans med avgiften. En åtgärd kan vara att premiera fordon efter miljöklass.

– Det är också angeläget att vissa typer av godstransporter undantas. Skogsnäringen har redan klargjort att den sektorn kommer att drabbas mycket hårt av en vägslitageavgift.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.